نظرسنجی جدید: آمریکایی‌ها بیش از پیش نگران اقتصاد و سیاست خارجی دولت‌اند

در دورانی که جنگ‌های خارجی در جریان است، آمریکایی‌های بیشتری معتقدند که سیاست خارجی باید از اولویت‌های اصلی دولت بایدن در ۲۰۲۴ باشد

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در حیاط کاخ سفید، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳- ROBERTO SCHMIDT / AFP

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی درباره نظر مردم آمریکا درباره سیاست خارجی ایالات متحده، نوشت نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که نگرانی‌های بین‌المللی و مسئله مهاجرت، برای شمار بیشتری از شهروندان این کشور اهمیت یافته‌ است و در دورانی که جنگ‌های خارجی در جریان است، آمریکایی‌های بیشتری معتقدند که سیاست خارجی باید اولویت اصلی دولت در ۲۰۲۴ باشد. 

بر اساس نظرسنجی مشترک اسوشیتدپرس و مرکز نورک برای پژوهش‌های مناسبات عمومی در دسامبر، از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی حدود چهار نفر سیاست خارجی را در صدر پنج اولویتی دانستند که برای دولت در سال ۲۰۲۴ در نظر داشتند. این رقم در قیاس با نظرسنجی مشابهی در سال گذشته، دو برابر شده است.

نگرانی‌های اقتصادی درازمدت کماکان بر سایر مسائل سایه افکنده است، اما یافته‌های نظرسنجی جدید حاکی است که شهروندان بیشتری نگران دخالت ایالات متحده در خارج از کشورند و ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی امسال در این زمینه ابراز نگرانی کردند، در حالیکه سال گذشته این رقم پنج درصد بود. 

نظرسنجی همچنین نشان داد که جنگ اسرائیل و حماس افکار عمومی را نگران کرده است، و پنج درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ‌های خود آن را ذکر کردند. با توجه به شروع جنگ در اکتبر گذشته، طبیعی است که این مسئله نمی‌توانست دغدغه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سال گذشته باشد. 

چهار درصد از بزرگسالان آمریکایی نیز از جنگ روسیه در اوکراین در حکم موضوعی برای تمرکز دولت کشورشان در سال جاری یاد کردند. این رقم در نظرسنجی قبلی که در پایان  ۲۰۲۲ انجام شده بود، شش درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست خارجی در میان پاسخ‌‌دهندگان طرفدار هر دو حزب سیاسی عمده آمریکا اهمیت یافته است. حدود ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان جمهوریخواه و ۳۴ درصد از طرفداران دموکرات‌ها، سیاست خارجی را نقطه کانونی تمرکز واشنگتن دانسته‌اند، که در قیاس با سال گذشته، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. 

شماری از شرکت‌کنندگان نیز درباره احتمال حمله چین به تایوان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

مهاجرت نیز نگرانی فزاینده‌ای در میان طرفداران هر دو حزب اصلی آمریکا است و نظرسنجی اخیر نشان داده است که نگرانی شهروندان در این باره از ۲۷ درصد در سال گذشته، به ۳۵ درصد افزایش یافته است. اسوشیتدپرس به نقل از برخی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، وضعیت مرز آمریکا و مکزیک را که در سال‌های اخیر محل ورود سیل مهاجران به ایالات متحده بوده است، «تاسف‌بار و فاجعه‌بار» توصیف می‌کند.

در حالیکه دولت جو بایدن می‌کوشد یک بسته ۱۱۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین و اسرائیل را در کنگره به تصویب برساند و جمهوریخواهان برای توافقی تلاش می‌کنند که سیاست و قوانین مهاجرتی را  در مرز مکزیک سختگیرانه‌تر می‌کند، در این نظرسنجی، سیاست کمک‌های نظامی خارجی و سیاست مهاجرت درهم تنیده است. 

اسوشیتدپرس می‌نویسد که با وجود کاهش تورم و کاهش نرخ بیکاری و مقابله ایالات متحده با پیش‌بینی‌های مربوط به رکود اقتصادی، این نظرسنجی حاکی است که افراد زیادی چشم‌انداز اقتصادی کشور را تاریک تصور می‌کنند. 

حدود ۷۶ درصد از بزرگسالان ایالات متحده گفتند که مایلند دولت آمریکا در ۲۰۲۴ روی اقتصاد تمرکز کند. در نظرسنجی قبلی در پایان ۲۰۲۲، تقریبا ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان این نظر را داشتند. 

حدود ۸۵ درصد از جمهوریخواهان و ۶۵ درصد از طرفداران حزب دموکرات، اقتصاد را موضوع مهمی معرفی کردند، اما جمهوریخواهان بیش از دموکرات‌ها مایلند که دولت به مسائل اقتصادی رسیدگی کند. 

از هر ۱۰ نفر نیز سه نفر تورم را موضوع مهمی دانستند که دولت باید به آن رسیدگی کند،. این میزان در پایان ۲۰۲۲ نیز رقمی مشابه بود.

اقتصاد از مهم‌ترین موضوعاتی است که جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله به آن اشاره کرده‌اند و پس از آن تورم، مسائل مالی شخصی، و سیاست خارجی در رده‌های بعدی قرار دارند. ۳۲ درصد از این گروه سنی نیز وام‌های تحصیلی را از زمینه‌هایی دانسته‌اند که مستلزم رسیدگی دولت است. 

برخی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند کمک‌های مالی آمریکا به کشورهای درگیر جنگ، در حالیکه شهرها و محله‌ها در ایالات متحده وضعیت نابسامانی دارند و باید اولویت دولت باشند، سیاست درستی نیست. 

یک‌چهارم بزرگسالان آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند که ۲۰۲۴، سال بهتری از ۲۰۲۳ خواهد بود، و ۲۴ درصد گفتند که پیش‌بینی می‌کنند سال بدتری پیش رو باشد. 

فقط پنج درصد از بزرگسالان آمریکایی درباره توانایی دولت فدرال برای پیشرفت در حل مشکلات و مسائل مهم پیش روی کشور در ۲۰۲۴ ابراز اطمینان کرده‌اند، در حالیکه هفت درصد از دموکرات‌ها و ۱۱ درصد از مستقل‌ها و یک درصد از جمهوریخواهان در این باره ابراز خوشبینی کردند. 

اسوشیتدپرس همچنین می‌نویسد که برخی از رای‌دهندگان گفته‌اند که ناامید شده‌اند و به‌ویژه اگر ثابت شود که رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ است، در انتخابات ریاست جمهوری آینده رای نخواهند داد. 

در این نظرسنجی یک جامعه آماری ۱۰۷۴ نفره شرکت کرده است. 

بیشتر از جهان