کربی: داعش تهدیدی مداوم برای افغانستان و منطقه است

افغانستان زیر حاکمیت طالبان مکانی مناسب برای حضور و رشد گروه‌های تروریستی از جمله ‏داعش و القاعده شمرده می‌شود

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پنجشنبه ۱۴ دی در نشستی خبری گفت که شاخه خراسان دولت اسلامی «داعش» تهدیدی مداوم برای مردم افغانستان و منطقه است.  

او در واکنش به حمله اخیر در کرمان ایران، که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، گفت: «مطمئنا در موقعیتی نیستیم که به آن [ادعای داعش] شک کنیم.» 

او گفت که داعش بیشتر در خارج از افغانستان مستقر است و دفتر دارد.

جان کربی در پاسخ به افزایش تهدید داعش گفت که این گروه توانایی‌هایش را به‌تدریج تا حدی بالا برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «مدت‌هاست که می‌گوییم آن‌ها همچنان تهدید تروریستی مداومی‌اند.» 

دو انفجار در جریان برگزاری مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان در روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ رخ داد. داعش مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت و تصویر عوامل انتحاری آن را نیز منتشر کرد. بر اساس جدیدترین آمارها، در این رخداد بیش از ۸۰ نفر جان باختند.  

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله‌هایی را در پاکستان و افغانستان نیز بر عهده گرفته است. داعش جدی‌ترین تهدید برای رژیم طالبان به حساب می‌آید و این گروه نگران است که برخی از فرماندهان و جنگجویان تندرو این گروه با داعش بیعت کنند.  

به‌تازگی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به «طلوع نیوز» گفته است که شمار نیروهای گروه داعش در افغانستان بین ۷۰ تا ۸۰ نفر است.  

او مدعی شد که داعش در افغانستان سرکوب شده و پناهگاه‌های این گروه نیز تخریب شده است.

او گفت: «بسیار کم مانده است. تا ده‌ها تن؛ در حدود ۷۰ تا ۸۰ تن اگر باشند، آن‌‌ها هم متواری‌ و تحت تعقیب‌اند. تمام مراکزشان از بین برده شده، تعداد زیادی از آن‌ها در زندان‌‌اند، در حال محاکمه شدن‌اند، و تعدادی‌شان تحت تعقیب‌اند که ان‌شاءالله تعداد آنان بسیار کم است. و تمام روزنه‌های پشتیبانی آن‌ها مسدود شده‌ است.» 

سخنگوی طالبان بدون نام بردن از هیچ کشوری گفت که طالبان مانع پشتیبانی کشورها و برخی از حلقه‌ها از گروه داعش شده‌اند.

پیش‌تر، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، نیز مدعی شده بود که داعش در افغانستان شکست خورده‌ است و از خاک آن کشور تهدیدی علیه دیگران صورت نمی‌گیرد.

امرالله صالح، معاون ریاست‌جمهوری پیشین افغانستان، پنجشنبه ۱۴ دی مدعی شد که اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان تحقیق در مورد زندانیان پیشین این گروه را که همراه با جنگجویان داعش در زندان بگرام بودند آغاز کرده‌ است. او گفته بود که طالبان نگران‌اند که نیروهای آن‌ها در زندان به داعش محلق شده باشند و به همین دلیل این تحقیق را آغاز کرده‌اند.

با این وجود، در نگاهی به حمله‌های اخیر داعش در ایران و افغانستان و پاکستان می‌توان دید که نگرانی جدی از افزایش تهدید این گروه در منطقه وجود دارد. افغانستان زیر حاکمیت طالبان مکانی مناسب برای حضور و رشد گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده شمرده می‌شود. این گروه‌ها تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه و جهان‌اند.

هر چند طالبان در توافق‌نامه دوحه با آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ متعهد به قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شدند، برخی از مقام‌های ارشد رژیم طالبان روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی و به‌ویژه با شبکه القاعده حفظ کرده‌اند.

کشورهای منطقه‌، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، از رژیم طالبان توقع دارند تهدید داعش را در مرزهایش مهار کند. طالبان با اجرای چند عملیات در استان‌های هرات و نیمروز- هم‌مرز با ایران- مدعی شدند که شماری از نیروهای داعش را کشته‌اند. اما در برخی مواقع، طالبان نظامیان پیشین و مخالفانشان را به نام «داعش» سرکوب کرده‌اند.