سازمان عفو بین‌الملل خواهان توقف اجرای حکم اعدام مجاهد کورکور شد

این سازمان حقوق بشری خطاب به علی خامنه‌ای نوشت که او باید محکومیت و حکم مجاهد کورکور را لغو ‏کند

مجاهد کورکور - Public Media

سازمان عفو بین‌الملل در پیامی خواستار توقف حکم اعدام مجاهد کورکور شد. سازمان عفو بین‌الملل در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که مجاهد کورکور پس از تایید حکم اعدام در دیوان‌ عالی کشور، که پس از محاکمه‌ای بسیار ناعادلانه صادر شد، در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام مرتبط با اعتراض‌های مردمی در ایران قرار دارد.

این سازمان حقوق بشری خطاب به علی خامنه‌ای نوشت که او باید هرگونه طرحی برای اعدام مجاهد کورکور را هم‌اکنون متوقف کند و محکومیت و حکم او را لغو کند.

در روزهای گذشته، هم‌زمان با اعلام اعضای خانواده و وکلای مجاهد کورکور و رضا رسایی مبنی بر این که احکام اعدام این دو شهروند معترض به بخش اجرای احکام دادگاه‌ها فرستاده شده‌ است، شهروندان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با اعتراض به این احکام خواهان توقف اجرای حکم اعدام این دو شهروند معترض شدند.

شهروندان داخل و خارج از ایران با تاکید بر اینکه جان این دو جوان معترض در خطر است، به صدور احکام غیرانسانی علیه معترضان واکنش نشان دادند. نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور، نیز در روزهای گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «از تمام مردم ایران، سازمان‌های حقوق بشری، وکلای بین‌الملل، و از تمام حقوق‌دان‌ها تقاضای کمک دارم. لطفا صدای برادر بی‌گناهم باشید.»

دست‌کم ۱۰ تشکل کارگری و اجتماعی در ایران، از جمله شورای بازنشستگان ایران، شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران، ندای زنان ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، و سندیکای نقاشان استان البرز با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن «قتل عمد دولتی» خواندن مجازات اعدام در ایران، هشدار دادند که دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش دارند مجاهد کوکور و رضا رسایی را نیز مانند محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمدحسینی، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، و میلاد زهره‌وند، که همگی از بازداشتی‌های خیزش سراسری سال گذشته بودند، اعدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاهد کورکور در آذرماه سال گذشته بازداشت شد و پس از گذشت سه ماه از بازداشت او، اعلام شد که پس از اعمال فشار بر او در بازداشگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، دادگاه او روز ۲۸ اسفند  ۱۴۰۱ برگزار شد. سپس،‌ اعلام شد که دادستانی ایذه در کیفرخواستش مجاهد کورکور را به «تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم عمومی، و ایراد خسارت به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر، از جمله کیان پیرفلک» متهم کرده است.

پس از آن، در فروردین‌ امسال، اعلام شد که برای مجاهد (عباس) کورکور در جایگاه «متهم اصلی کشته شدن کیان پیرفلک» حکم اعدام صادر شده است.

این در حالی‌ است که خانواده کیان پیرفلک بارها تاکید کرده‌اند که مجاهد کورکور را عامل قتل فرزندشان نمی‌دانند و خواهان اجرای حکم اعدام برای او نیستند. سجاد پیرفلک، عموی کیان پیش از این در پیامی اعلام کرده بود که از نظر خانواده آن‌ها، مجاهد کورکور نه‌تنها متهم و عامل قتل کیان پیرفلک نیست، بلکه حتی «مظنون» این پرونده نیز نیست. پیش‌تر، زینب مولایی، مادر کیان پیرفلک، نیز در مراسم خاک‌سپاری پسرش به‌صراحت عوامل حکومتی جمهوری اسلامی را مسئول و عامل کشته شدن کیان معرفی کرده بود.