تایید مازوت‌سوزی در اهواز با موافقت شورای‌ عالی امنیت ملی

مدیرعامل نیروگاه رامین شهر اهواز تایید کرد که با مجوز شورای‌ عالی امنیت ملی در یکی از واحدهای تولیدی این مجموعه، مازوت سوزانده می‌شود

تصویر نیروگاه رامین اهواز- عکس ایمنا

محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک روز ۱۲ آذرماه از نامه وزیر نفت جمهوری اسلامی به شورای‌ عالی امنیت ملی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها خبر دارد.

طبق گفته این نماینده مجلس، در این نامه آمده است که دولت به نیروگاه‌ها با وجود تاثیر مازوت‌سوزی بر آلودگی هوا اجازه استفاده از این سوخت را داده است.

مدیرعامل نیروگاه رامین شهر اهواز هم در تاریخ یکشنبه ۱۶ دی‌ماه تایید کرد با مجوز شورای‌ عالی امنیت ملی در یکی از واحدهای تولیدی این مجموعه سوخت مازوت سوزانده می‌شود.

طی روزهای گذشته، دود سیاه مازوت‌سوزی در آسمان نقاط مختلف شهرهای باوی و ویس در نزدیکی نیروگاه رامین دیده شده که با توجه‌ به شرایط آلودگی هوا در این مناطق باعث نگرانی شهروندان شده است.

اوج آلودگی‌ها در نتیجه مازوت‌سوزی در شهر اهواز و مناطق همجوار آن مربوط به‌ روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ بود که محسن حافظی، مدیرعامل نیروگاه رامین، در مورد آن گفت: «به‌دلیل شرایط اضطراری و خاص که دچار محدودیت تامین گاز شده‌ایم برای جلوگیری از قطع برق شهروندان و خاموشی مازوت سوزانده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حافظی همچنان تایید کرد که سال گذشته نیز در واحد ۶ نیروگاه رامین اهواز از سوخت مازوت به‌جای گاز برای تولید برق استفاده است.

پنج‌شنبه ۹ آذرماه سال ۱۴۰۲، وزارت‌های نفت و نیرو ضمن رد مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران و البرز و استفاده از این سوخت جایگزین گاز در نیروگاه‌های کشور، ارتباط آلودگی هوای تهران با این مسئله را رد کرده بودند.

این در حالی است که پس از رد مازوت‌سوزی در شهرهای شازند اراک، تبریز و نکا به فاصله کوتاهی استفاده از این سوخت در نیروگاه‌ها تایید شد.

در همین مورد، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی ضمن بیان اینکه استان کسری تولید برق دارد، اشاره کرد که مازوت‌سوزی با موافقت دولت انجام شده است.

روزنامه شرق نیز در گزارشی که ۱۶ دی‌ماه منتشر شد، به صورت‌های مالی و شواهدی اشاره کرده است که نشان می‌دهند هشت نیروگاه بزرگ بخار کشور سهم قابل‌ توجهی در مازوت‌سوزی طی ماه‌های گذشته داشته‌اند.

این روزنامه تصریح کرده سهم مازوت‌سوزی از کل سوخت مصرفی این نیروگاه‌ها، گاه تا ۶۵ درصد رسیده است.

گزارش کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم نیز سند تایید ادعای فوق بوده که به آن استناد شده و در آن آمده مصرف سوخت آلاینده به‌دلیل ناترازی نه‌تنها متوقف نشده که بیشتر شده است.

روزنامه شرق همچنین دولت را به پنهان‌کاری در مازوت‌سوزی متهم کرده و تاکید دارد که نیروگاه‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند فاصله‌ای با کلان‌شهرها ندارند.

همین‌طور گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی اراک هم خواهان توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی شازند شدند و آلودگی هوای کلان‌شهرها را مربوط به این موضوع دانستند.

این در حالی است که معاون بهداشت وزارت بهداشت ۱۹ آذرماه تاکید کرد «مازوت‌سوزی» علت آلودگی هوای تهران نیست و یافته‌ای مبنی بر اینکه در سطح تهران مازوت‌سوزی اتفاق افتاده وجود ندارد.

طی هفته‌های گذشته اکثر کلان‌شهرها در ایران از جمله تهران، اصفهان، تبریز و اهواز با بحران آلودگی هوا روبرو بوده و برخی شهرها علاوه بر وضعیت اضطراری هوا برای همه گروه‌های سنی، به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.