آغاز مسابقات رالی داکار ۲۰۲۴ عربستان سعودی با ۵۸۵ شرکت‌کننده

این پنجمین بار است که رالی داکار با حضور ورزشکاران مطرح جهانی در عربستان سعودی برگزار می‌شود

مسابقات رالی داکار در عربستان سعودی- X/@Dakar_arabic

رالی داکار ۲۰۲۴ از روز جمعه در العلای عربستان سعودی آغاز شد تا طرفداران این رشته ورزشی شاهد رقابت میان برترین و شناخته‌شده‌ترین رانندگان جهانی باشند.

این چهل‌و‌ششمین رویداد رالی است و برای پنجمین بار به میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌شود. این رالی در سال ۲۰۲۰، از آمریکای لاتین به عربستان سعودی منتقل شد و با توجه به امکانات برگزاری این مسابقه، در این کشور باقی ماند.

شرکت‌‌کنندگان در این مسابقه که از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های موتوری دنیا به شمار می‌رود، با خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و چهارچرخه‌هایشان در صحرا حرکت خواهند کرد.

به گزارش العربیه، داکار ۲۰۲۴ تا ۱۹ ژانویه در شش گروه برگزار می‌شود و رانندگان بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرحله مقدماتی در العلا با ۵۸۵ ورزشکار و ۴۱۸ وسیله نقلیه آغاز شد که ۱۵۷ کیلومتر را طی کردند. پس از آن، مرحله اول از روز شنبه از العلا تا شهر حناکیه با پیمودن ۵۴۱ کیلومتر آغاز شد.

رالی داکار ۲۰۲۴ شامل گذراندن ۱۴ مرحله در صحرای عربستان سعودی است و امسال یک بخش جدید ۴۸ ساعته و ۵۸۴ کیلومتری نیز به این رقابت اضافه شده است که به جذابیت آن می‌افزاید. این مسابقه از شمال عربستان سعودی تا شهر ینبع در دریای سرخ گسترش یافته است.

تحولات اخیر در خاورمیانه رالی داکار ۲۰۲۴ را نیز با چالش‌هایی مواجه کرد. به عنوان مثال، رودریگو وارلا برزیلی مجبور است با خودرو دیگری مسابقه دهد؛ زیرا کشتی حامل وسیله نقلیه‌ این راننده حرفه‌ای به دلیل خطر احتمال حمله حوثی‌ها در دریای سرخ مجبور به تغییر مسیر شد و ورود خودرو این راننده را بیش از ۲۰ روز به تاخیر انداخت.

وارلا که در روز کریسمس از این تغییر مطلع شد، مجبور شد با کمک پدرش، رینالدو وارلا، راننده سابق رالی و قهرمان داکار، جایگزینی برای ماشین مسابقاتش پیدا کند.

با این حال او و سایر شرکت‌کنندگان از برگزاری این مسابقات ابراز خرسندی کرده و آماده‌اند رقابت نفس‌گیری در صحرای عربستان سعودی را آغاز کنند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی مهم از جمله مسابقات تنیس، گلف و فرمول ۱، سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

از سوی دیگر، حضور راننده‌های زن عربستان سعودی در این مسابقات، نشانگر تغییری چشمگیر در کشوری است که در آن، زنان تازه از سال ۲۰۱۸ اجازه رانندگی به دست آوردند.

دانیه عقیل، یکی از زنان ورزشکار عربستان سعودی است که برای سومین بار در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش، در چالش رالی داکار ۲۰۲۴ شرکت می‌کند. او پیش‌تر در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که برای آماده شدن به منظور حضور در رالی داکار به اتریش رفته است و حالا بیش از هر زمان دیگری برای کسب یک نتیجه خوشحال‌کننده در این رویداد ورزشی انگیزه دارد.

PATRICK HERTZOG / AFP

در میان دسته‌بندی‌های موتور، خودرو، نمونه‌های اولیه سبک‌وزن، اس‌اس‌وی، چهارچرخه و کامیون، کلاس جداگانه‌ای نیز برای زنان تعیین شده و زنان ورزشکار چه در جایگاه راننده و کمک‌راننده و چه به عنوان یکی از اعضای تیم، مقابل چشم هواداران و تماشاچیانی که کنار مسیر حضور می‌یابند، توانایی‌شان را برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده به آزمایش می‌گذارند.

دانیه عقیل در اولین حضورش در مسابقات رالی داکار در سال ۲۰۲۲ رتبه هشتم را در کلاسش کسب کرد. این ورزشکار به همراه مشاعل العبیدان، دو راننده زن اهل عربستان سعودی بودند که در رالی داکار ۲۰۲۳ نیز در دسته‌بندی خودروهای سبک‌وزن شرکت کردند.

بیشتر از ورزش