ریچارد گلدبرگ: با نزدیک‌ شدن تهران به سلاح‌ هسته‌ای، کنگره آمریکا باید به مماشات بایدن با ایران پایان دهد

«استراتژی مماشات با جمهوری اسلامی جو بایدن شکست خورده است و آمریکا باید به‌سرعت مسیرش را اصلاح کند»

وب‌سایت نیویورک پست روز دوشنبه هشتم ژانویه (۱۸ دی) درباره سیاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مقابل جمهوری اسلامی ایران، یادداشتی به قلم ریچارد گلدبرگ، سیاستمدار و مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، منتشر کرد.

گلدبرگ در این یادداشت با اشاره به اینکه سه سال مماشات بایدن با ایران، این دولت پیشگام در حمایت از تروریسم در جهان را بیش از هر زمان دیگری به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک کرده است، نوشت: «در حالی که بیشتر آمریکایی‌ها در تعطیلات زمستانی بودند، آژانس انرژی اتمی گزارش داد که ایران میزان تولید اورانیوم غنی‌شده نزدیک به درجه تسلیحاتی را افزایش داده است و برای تولید بمب‌های هسته‌ای ظرف مدت کوتاهی آمادگی دارد. پس از آن،‌ دیوید آلبرایت، بازرس سابق آژانس، روز دوشنبه ارزیابی کرد که تهران می‌تواند تنها در شش ماه، چند سلاح اتمی خام بسازد. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه به اینجا رسیدیم؟»

این مقام سابق شورای امنیت ملی و دستیار ارشد سنای ایالات متحده ادامه داد: «تا پایان سال ۲۰۲۰، به دلیل اعمال فشار حداکثری اقتصادی دولت ترامپ بر تهران، دسترسی ایران به ذخایر ارزی کاهشی قابل‌توجه یافت. در همان زمان، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و در واقع مغز متفکر ترور رژیم، در حمله پهپادی آمریکا کشته شد. یکی از افراد تاثیرگذار برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران یعنی محسن فخری‌زاده نیز (احتمالا از سوی اسرائیل) ترور شد. دانشمندان تسلیحات هسته‌ای در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند و رئیس‌جمهوری آمریکا آشکارا درباره بررسی حمله نظامی به ایران صحبت می‌کرد. در چنین شرایطی، منحنی تشدید تنش هسته‌ای تهران تا ماه‌ها صاف شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحلیلگر سپس به دوران روی کار آمدن جو بایدن اشاره کرد و افزود: «بایدن و نزدیک‌ترین دستیارانش مانند اسب‌هایی که چشم‌‌بندهای ایدئولوژیک دارند، نمی‌توانستند این راهبردی را که در مقابل یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا در پیش گرفته شده بود، بپذیرند. بایدن متعهد شد که توافق هسته‌ای ایران در دوران اوباما را بازگرداند. او عملا صدها میلیارد دلار به تهران پیشنهاد داد تا صرفا شکست هسته‌ای‌اش را چند سال به تعویق بیندازد.»

در ادامه یادداشت گلدبرگ آمده است: «حامیان برجام استدلال می‌کنند که بحران هسته‌ای تنها به این دلیل وجود دارد که دونالد ترامپ آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از آن توافق خارج کرد. اما سوابق نشان می‌دهد که تشدید خطر برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۱ آغاز شد؛ جهش از تولید اورانیوم با غنای پایین به غنی‌سازی ۲۰ درصدی، جهش از غنی‌سازی۲۰ درصدی به ۶۰ درصدی، ممانعت از دسترسی بازرسان سازمان ملل به کارخانه تولید سانتریفیوژهای پیشرفته، پایان دادن به همکاری در مورد کاوش در چهار سایت هسته‌ای اعلام‌نشده، گسترش ساخت‌وساز یک تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی نفوذناپذیر، آزار و اذیت بازرسان آژانس و رد درخواست ویزای آن‌ها مواردی‌اند که در این دوران اتفاق افتادند.

هر یک از این اتفاق‌ها کافی بود که جو بایدن را وادار کند فشار بر تهران را بازگرداند و اطمینان حاصل کند که حاکمان جمهوری اسلامی از حمله نظامی احتمالی می‌ترسند. با این حال، اینکه کاخ سفید به مجموع چنین رفتارهایی با پیشنهاد ادامه رفع تحریم‌ها پاسخ داد که نشان می‌دهد هیچ چیز نتوانسته است از تعهد بایدن به مماشات به‌عنوان تنها راه مناسب برای مهار تهدیدهای بی‌شمار ایران، جلوگیری کند.»

این تحلیلگر در ادامه، به اتفاق‌های داخلی ایران نیز اشاره کرد و نوشت: «نه انتخاب ابراهیم رئیسی ملقب به جلاد تهران به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران باعث شد دولت بایدن در سیاست‌هایش تجدیدنظر کند، نه انتقال پهپادها به روسیه برای استفاده علیه اوکراین و نه جنایات روزانه علیه زنان ایرانی که باعث خیزش ملی برای سرنگونی رژیم شد. باید اضافه کرد که حتی مواردی مانند توطئه ترور با هدف قرار دادن مقام‌های سابق ایالات متحده، تلاش برای ربودن ایرانیان‌ ساکن آمریکا از خاک ایالات متحده، حملات تحت هدایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه یا حمله هواپیماهای بدون‌سرنشین به ناوشکن‌های آمریکایی در دریای سرخ هم نتوانستند رویکرد دولت کنونی ایالات متحده آمریکا را تغییر دهند.»

مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در ادامه تحلیلش اشاره کرد:‌ «همه آمریکایی‌ها باید از دانستن اینکه با وجود نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای، سیاست دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی همان است که ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ بود، به وحشت بیفتند. دو هفته پس از گزارش غافلگیرکننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ درخواستی از سوی آمریکا برای تشکیل جلسه اضطراری به منظور محکوم کردن ایران و ارجاع پرونده آن به شورای امنیت سازمان ملل وجود نداشته است. دو ماه پس از انقضای تحریم موشکی سازمان ملل و با وجود انتشار اخباری مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به زودی موشک‌های بالیستیک ایران را علیه اوکراین استفاده کند، آمریکا برای بازگرداندن همه محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران هیچ ابتکاری نداشته است و از همه نگران‌کننده‌تر اینکه تهران امروز از هیچ تهدید نظامی علیه سایت‌های هسته‌ای‌اش بیم ندارد.»

به اعتقاد ریچارد گلدبرگ، واشنگتن در مواجهه با شلیک موشک‌های حوثی‌های تحت حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ هم درمانده به نظر می‌رسد و وزیر خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه به متحدانش می‌گوید که هر اقدام ممکن را انجام می‌دهد تا از رویارویی با ایران جلوگیری کند. در همین حال، با وجود حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائيل، معافیت‌های تحریمی وزارت خارجه همچنان به قوت خود باقی است تا ایران به ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، چین بدون هیچ تلاشی از سوی کاخ سفید برای اعمال تحریم‌های آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد.

این سیاستمدار همچنین تاکید کرد که با همه موارد ذکر شده، واضح است که رهبر جمهوری اسلامی چراغ سبزی می‌بیند تا هم حلقه آتش در اطراف اسرائیل را گسترش دهد و هم برای نزدیک‌تر شدن به قدرت هسته‌ای گام بردارد. در چنین شرایطی،‌ کنگره آمریکا وظیفه دارد مداخله کند.

او در پایان این یادداشت نوشت: «مجلس نمایندگان قبلا برای مسدود کردن ۱۰ میلیارد دلار جمهوری اسلامی، محدودیت ارسال نفت ایران به چین و تحریم رهبران ایران به دلیل خشونت علیه زنان لوایحی تصویب کرده‌اند. جمهوری‌خواهان سنا باید یک کارزار فشار بر چاک شومر، رهبر سنا، برای رای دادن به هر سه طرح را راه‌اندازی کنند. اعضای هر دو حزب در هر دو مجلس نیز باید کاخ سفید را تحت فشار بگذارند تا اطمینان حاصل شود که گزینه برخورد نظامی آمریکا معتبر و روی میز باقی می‌ماند. باید دانست که استراتژی مماشات بایدن در ایران شکست خورده و لازم است که ایالات متحده به‌سرعت مسیرش را اصلاح کند تا جلو ظهور ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را بگیرد.»