مدودف اوکراین را به حمله هسته‌ای تهدید کرد

رییس‌جمهور سابق روسیه هشدار داد که حمله احتمالی اوکراین به پایگاه‌های موشکی روسیه با حمله هسته‌ای پاسخ داده می‌شود

مدلی از یک بمب اتمی ساخت شوروی در روسیه به عنوان قوی‌ترین سلاح هسته‌ای که تا کنون ساخته و آزمایش شده است - NATALIA KOLESNIKOVA/AFP

 

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه، روز پنجشنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) هشدار داد که اگر نیروهای اوکراین با تسلیحات نظامی که ایالات متحده آمریکا و متحدانش تامین کرده‌اند به پایگاه‌های موشکی روسیه حمله کند، این خطر وجود دارد که مسکو با حمله هسته‌ای پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدودف که اکنون در مقام معاون رئیس شورای امنیت روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین است، ادعا کرد برخی از فرماندهان نظامی اوکراین در نظر دارند با تسلیحات دوربردی که کشورهای غربی تامین کرده‌اند، پایگاه‌های موشکی روسیه را هدف قرار دهند. 

مدودف در این پیام که در کانال تلگرام منتشر شد، جزئیات بیشتری از نقشه مورد ادعای خود یا نام فرماندهان اوکراینی ارائه نکرد و مقام‌های اوکراین نیز به این تهدید هسته‌ای پاسخ ندادند.

او در این پیام به پاراگراف ۱۹ دکترین هسته‌ای روسیه اشاره کرد که بر اساس آن، رئیس‌جمهوری روسیه اختیار دارد در صورتی که یک حمله خارجی موجودیت حاکمیت را تهدید کند، از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

در دکترین روسیه که در سال ۲۰۲۰ تنظیم شده، آمده است حمله خارجی می‌تواند هسته‌ای، حمله با سلاح کشتار‌جمعی یا حتی حمله با تسلیحات متداول باشد.

مدودف پیش از این، در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ نیز هشدار داده بود که «آمریکا می‌خواهد روسیه را شکست دهد» و در مقابل «حق دفاع از خود با هر سلاحی از جمله سلاح هسته‌ای» را برای روسیه محفوظ دانسته بود.

رویترز می‌نویسد اگرچه شخص پوتین تنها کسی است که تصمیمات اساسی به‌ویژه در زمینه زرادخانه هسته‌ای روسیه را اتخاذ می‌کند، اما سیاستمداران غربی معتقدند که نظرهای مدودف نشانه تفکر جنگ‌طلبانه در سطوح بالای کرملین است.

از سوی دیگر، برخی منتقدان کرملین پیش از این نیز اظهارنظرهای مشابه مدودف را تلاشی برای ترساندن غرب و جلوگیری از ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به اوکراین دانسته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا و متحدانش از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، تسلیحات و پشتیبانی نظامی به ارزش حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در اختیار کی‌یف گذاشته‌اند.

با این وجود، خطر درگیری هسته‌ای از اولین روزهای حمله روسیه به اوکراین همواره مطرح بوده است. باید در نظر داشت که روسیه و ایالات متحده آمریکا، دو قدرت اصلی هسته‌ای در جهان‌اند. به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکا، روسیه با در اختیار داشتن پنج هزار و ۸۸۹ کلاهک هسته‌ای، بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان است و ایالات متحده آمریکا نیز با پنج هزار و ۲۲۴ کلاهک هسته‌ای در مقام دوم قرار دارد.

اظهارات مدودف در حالی ایراد شده است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز روز پنجشنبه هشدار داد هر گونه «توقف» در عملیات دفاع اوکراین در مقابل حملات روسیه، به مسکو اجازه می‌دهد تا خود را دوباره مسلح کند. 

زلنسکی که در آستانه دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین در سفرهایی به کشورهای متحد بالتیک برای تقویت حمایت از کی‌یف بود، این سخنان را در استونی ایراد کرد. 

مسکو و کی‌یف همدیگر را به حمله موشکی به غیرنظامیان متهم می‌کنند.

زلنسکی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری استونی گفت: «دو تا سه سال دیگر به فدراسیون روسیه بدهید تا بتوانند به راحتی بر ما چیره شوند. ما این خطر را نمی‌پذیریم... هیچ آتش‌بسی به نفع روسیه در کار نخواهد بود.»