بازداشت دو مهاجم انتحاری داعش «آموزش‌دیده در افغانستان» در پاکستان

رژیم طالبان به داشتن نیروهای انتحاری «افتخار» می‌کنند

 اداره مبارزه با تروریسم پاکستان روز جمعه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) گفت که دو مهاجم انتحاری شاخه خراسان دولت اسلامی داعش را که قصد حمله به مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، و ایمل ولی‌خان، رهبر حزب عوامی ملی آن کشور، داشتند، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش اکسپرس تریبون، نجم‌الحسنین لیاقت، از مسئولان ارشد اداره مبارزه با تروریسم پاکستان، در کنفرانس مطبوعاتی در پیشاور گفت که این دو بمب‌گذار انتحاری را در پیشاور دستگیر کرده‌اند و از آن‌ها دو جلیقه انتحاری، سه بمب دستی، و مقداری مواد منفجره به‌دست آمده است.

این مسئول اداره مبارزه با تروریسم گفت که مواد منفجره این مهاجمان انتحاری خنثی شده است و آن‌ها در بازپرسی‌های نخستین به برنامه‌ریزی حمله‌های انتحاری علیه مولانا فضل‌الرحمان و ایمل ولی‌خان اعتراف کرده‌اند.

او گفت که این دو مهاجم انتحاری داعش در استان پکتیا در افغانستان آموزش دیده و پس از آن به پاکستان رفته بودند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره مبارزه با تروریسم پاکستان سندی در مورد فراگیری آموزش‌های انتحاری این دو عضو داعش در افغانستان ارائه نکرده است. مقام‌های طالبان نیز تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند. اما طالبان آموزش تروریست‌ها، از جمله داعش، در افغانستان را رد می‌کنند. 

طالبان به نیروهای انتحاری‌‌شان «استشهادی» می‌گویند. این نیروها در مراکز آموزشی طالبان به‌شکلی آموزش دیده‌اند که حاضرند خود را بکشند تا به «رویای رسیدن به بهشت» دست‌ یابند. در میان این نیروهای انتحاری شمار زیادی از جوانان حضور دارند که برای حمله انتحاری و منفجر کردن خود در راه هدف‌های طالبان در صف‌اند و انتظار می‌کشند.

رژیم طالبان به داشتن نیروهای انتحاری «افتخار» می‌کند، اما از تاکتیک‌های جنگی برخی از گروه‌های تروریستی و تندرو در سطح منطقه، مانند انفجار و انتحار، نیز استفاده می‌کنند. شاخه خراسان دولت اسلامی در افغانستان و پاکستان نیز از همین روش استفاده می‌کند. در این اواخر، داعش در افغانستان و پاکستان و ایران دست به حمله‌های انفجاری و انتحاری زده است.  

مولانا فضل‌الرحمان یکشنبه ۱۷ دی به افغانستان سفر کرد و با ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و دیگر مقام‌های این گروه دیدار کرد. جمعیت علمای پاکستان مدعی شده است که ملا یعقوب به مولانا فضل‌الرحمان گفته است که طالبان بین خود و پاکستان فرقی قائل نیستند و ملا یعقوب ابراز امیدواری کرده است که تنش میان طالبان و پاکستان کاهش پیدا کند.

مولانا فضل‌الرحمان به‌دعوت رسمی رژیم طالبان به افغانستان سفر کرد. او گفت که هدفش از این سفر «از میان برداشتن سوءتفاهم میان افغانستان و پاکستان» است.  

تنش میان حکومت پاکستان و رژیم طالبان در پیوند با چگونگی مقابله با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) شکل گرفته است. دولت پاکستان از طالبان می‌خواهد که رهبران تی‌تی‌پی در داخل قلمرو افغانستان را به آن‌ها تحویل دهند و به این گروه اجازه ندهند که از خاک آن کشور برای حمله استفاده کنند. اما در مقابل، طالبان حضور تروریست‌های خارجی مانند تی‌تی‌پی در افغانستان را رد می‌کنند. مقام‌های ارشد طالبان بارها گفته‌اند که تی‌تی‌پی مشکل داخلی پاکستان است و آن کشور باید با آن مقابله کند.

در پی سلطه‌ طالبان بر افغانستان، میزان حمله‌های انفجاری و تروریستی در پاکستان افزایش یافته است. مسئول بخش زیادی از این حمله‌ها تی‌تی‌پی و گروه‌های متحد آن‌اند. داعش نیز در تلاش برای افزایش حمله‌ها در پاکستان است. آمریکا حضور داعش در افغانستان را تهدیدی جدی برای منطقه و جهان توصیف کرده است.