هشدار وزیر دفاع بریتانیا به ایران: صبرمان دربرابر تبهکاران حوثی شما تمام شده است

در پی حملات هوایی بریتانیا و ایالات متحده به مواضع شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت تهران در یمن، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که جهان «کاسه صبرش لبریز شده است». 

گرانت شاپس روز شنبه، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی تلگراف، ضمن هشدار در این زمینه که حوثی‌ها و دیگر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی دیگر «واقعا از حد خود فراتر رفته‌اند»، گفت که رژیم ایران باید از آن‌ها بخواهد که «متوقف شوند و دست بردارند».

وزیر دفاع بریتانیا در پاسخ به این سوال که پیامش به ایران چیست، گفت: «باید شورشیان حوثی و دیگرانی را که به‌عنوان نیروهای نیابتی شما عمل می‌کنند، ازجمله نمونه‌های بارزی مانند حزب‌الله لبنان [و] مواردی در عراق و سوریه، باید این سازمان‌های مختلف را به توقف و دست برداشتن از اقدام‌هایشان وادار کنید، زیرا صبر ما و جهان تمام شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما شما را از دریچه آنچه که انجام می‌دهید، می‌بینیم. می‌بینیم که چگونه شما، به‌ویژه شورشیان حوثی، کارهایتان را پیش می‌برید و هیچ نتیجه خوبی از آن حاصل نمی‌شود.»

وزیر دفاع بریتانیا حمله به حوثی‌ها را اقدامی در راستای «دفاع از خود» عنوان کرد که به‌دلیل وضعیت کشتی‌رانی و حمله به کشتی اچ‌ام‌اس دایاموند انجام شده است. او با اشاره به اقدامات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، افزود: «ایران نقش مهمی در اینجا دارد و لازم است درک کند که باید با نیروهای نیابتی متعددش در منطقه شفاف‌تر باشد [و بگوید] که هیچ سودی از این [اقدام‌ها] حاصل نمی‌شود و اگر به این مسیر ادامه دهند، همگی ضرر می‌کنند.»

گرانت شاپس با تاکید بر این موضوع که «وجود تبهکارانی را که برای کشتی‌‌رانی بین‌المللی مزاحمت و خطر ایجاد می‌کنند، نمی‌توان تحمل کرد»، یادآوری کرد که دیر یا زود، در یکی از اقدام‌های آن‌ها ممکن افراد کاملا بی‌گناهی کشته شوند که «هیچ ارتباطی هم با جنگ اسرائیل و غزه ندارند».

پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌های یمن از ماه نوامبر ۲۰۲۳ به‌طور مکرر کشتی‌های تجاری را در مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ هدف قرار می‌دهند و می‌گویند این حملات در حمایت از فلسطینی‌ها درجریان جنگ غزه انجام می‌شود.

با ادامه پیدا کردن این حملات، آمریکا برای حفاظت از مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ یک گروه ائتلاف دریایی چندملیتی به نام «نگهبان رفاه» تشکیل داد. بامداد روز جمعه، ۱۲ ژانویه، ایالات متحده و بریتانیا با حمایت دیگر کشورهای عضو ائتلاف، در عملیاتی که نخست‌وزیر بریتانیا آن را «محدود و لازم» و رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «پاسخ مستقیم به حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ» خواندند، به اهداف متعددی مرتبط با شبه‌نظامیان حوثی در یمن حمله کردند.