شین‌بت: جمهوری اسلامی فعالیت‌های سایبری خود را برای مقابله با اسرائيل افزایش داده است

برخی از این تلاش‌های جمهوری اسلامی را سازمان امنیت داخلی اسرائیل کشف کرده است و برخی دیگر را شهروندانی گزارش کرده‌اند که به آن‌ها مشکوک شده بودند

سازمان امنیت داخلی اسرائيل (شین‌بت)، جزئیات تازه‌ای از شیوه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌‎های اجتماعی علیه اسرائیل به‌کار می‌گرفت، منتشر کرد.

شین‌بت ماه گذشته میلادی از فعالیت یک شبکه عملیاتی مرتبط با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب شهروندان اسرائیلی برای انجام وظایفی در اسرائیل پرده برداشت؛ از جمله عکاسی از خانه‌های مسئولان امنیتی و دیگر مقام‌های اسرائیلی که در رسانه‌ها حضور پررنگی دارند و صریحا علیه جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.

نشریه خبری اسرائیل هیوم دوشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، در گزارش تازه‌ای، ابعاد دیگری از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران را در رسانه‌های اجتماعی علیه اسرائیل، تشریح کرد. بر اساس این گزارش، عوامل مرتبط با جمهوری اسلامی از طریق حساب‌های کاربری جعلی برای مخدوش کردن موضوعات مربوط به جنگ غزه فعالیت می‌کردند.

آن‌ها همچنین با جا زدن خود به مثابه بخشی از سازمان‌دهندگان تظاهرات‌هایی که برای آزادی گروگان‌ها برگزار می‌شود، به فعالیت‌هایی مانند نصب پوسترهای ساخته خودشان، عکس‌برداری از معترضان، پر کردن فرم‌های «نظرسنجی» و غیره می‌پرداختند.

برای این «نظرسنجی‌ها»، کاربران به پیوند‌هایی هدایت می‌شدند که برای جذب شهروندان اسرائیلی به منظور انجام وظایف امنیتی [برای جمهوری اسلامی]، به جمع‌آوری اطلاعات تکمیل اطلاعات شخصی آنان که برای آن هدف نیاز داشت، می‌پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به یافته‌های این گزارش، عوامل جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک، اینستاگرام و تلگرام با نمایه‌هایی، از جمله حساب‌های فعالان جناح راست و حامیان گروگان‌ها و همچنین صفحه‌ای جعلی به نام «کان+»، تلویزیون دولتی رایگان اسرائیل، فعالیت می‌کردند.

در برنامه پیام‌رسان تلگرام نیز آن‌ها از طریق نمایه‌هایی، از جمله کانال گروهی با عنوان گروگان‌ها را «هم‌اکنون به خانه بازگردانید» و با سوءاستفاده از فعالیت‌های این گروه، اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس افراد مختلف را پیدا می‌کردند.

برخی از این تلاش‌های جمهوری اسلامی را سازمان امنیت داخلی اسرائیل کشف کرده است و برخی دیگر را شهروندانی گزارش کرده‌اند که به آن‌ها مشکوک شده بودند.

پیش‌تر، روزنامه هاآرتص در گزارشی به نقل از شین‌بت، از تلاش جمهوری اسلامی برای برقراری ارتباط با اسرائیلی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، از جمله تلگرام، واتس‌اپ، فیسبوک، اینستاگرام و ایکس، و نیز از طریق سایت‌های کاریابی خبر داد. بر اساس این گزارش، عوامل جمهوری اسلامی با اسرائیلی‌ها به زبان‌های عبری، عربی، انگلیسی و سایر زبان‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.

از شروع جنگ غزه، ایران حضور سایبری خود را برای مقابله با اسرائيل افزایش داده است.