خبرگزاری سپاه: الهه محمدی و نیلوفر حامدی را پس از یک هفته مرخصی به زندان برمی‌گردانیم

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت که این دو روزنامه‌نگار برای مدت یک هفته به مرخصی درمانی آمده‌اند

خبرگزاری حکومتی فارس روز سه‌شنبه ۲۶ دی، دو روز پس از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، به نقل از یک منبع آگاه نوشت که آزادی این دو روزنامه‌نگار به دلیل مرخصی درمانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، الهه محمدی و نیلوفر حامدی به درخواست خود برای اقدام‌های درمانی یک هفته مرخصی دریافت کرده‌اند و پس از آن به زندان بازمی‌گردند.

فارس با نام بردن از این روزنامه‌نگاران به عنوان «دو متهم امنیتی»، علت مرخصی درمانی الهه محمدی را مشکلات دندانپزشکی و دلیل مرخصی نیلوفر حامدی را بیماری زنانه اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام مرخصی درمانی یک هفته‌ای برای این دو روزنامه‌نگار در حالی است که پیش از این اعلام شده بود آن‌ها تا اعلام رای دادگاه تجدیدنظر به طور موقت بیرون زندان خواهند بود و در عین حال ممنوع‌الخروج‌اند.

خبرگزاری میزان روز دوشنبه به نقل از علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، نوشت: «دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده این دو فرد، با توجه به اینکه مرحله تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات متقن در خصوص این دو پرونده مقداری طولانی شد و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، طبق قانون تصمیم گرفت قرار بازداشت آن‌ها را فک کند و در نتیجه این دو نفر با قرار تامین وثیقه آزاد شدند.»

او در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: «دلیل آزادی افراد یادشده با قید وثیقه آن بود که دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت آن‌ها می‌گذشت، طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود؛ علی‌القاعده دادگاه در آینده نزدیک، حکم این دو نفر را صادر و ابلاغ خواهد کرد.»

روز دوشنبه مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نیز در مورد آزادی این دو روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در پی آزادی دو متهم امنیتی با قرار وثیقه، برای برخی این تصور به وجود آمد که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟ اما نکته اساسی این است که آیا این دو متهم جاسوس بودند؟ طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده متهمان، اتهام‌های این دو نفر همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.»

او ادامه داد: «این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است. بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری کند، در صورتی که محارب شناخته نشود، ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود. همان‌طور که مشخص است، در این ماده عنوان جرم همکاری با دول متخاصم ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است.»

خبرگزاری قوه قضاییه یک روز پس از آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، از تشکیل پرونده جدید برای آن‌ها به علت «کشف حجاب» پس از آزادی خبر داد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی و آغاز خیزش سراسری ایرانیان، به ‌دلیل پوشش اخبار مرتبط با جزئیات این واقعه، مصاحبه با اعضای خانواده مهسا امینی و سپس تهیه و انتشار گزارش از مراسم خاکسپاری او در سقز، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در ۳۰ مهر ۱۴۰۲ این دو روزنامه‌نگار را به اتهام «همکاری با آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۳ و ۱۲ سال زندان محکوم کرد؛ احکامی سنگین که اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی پرشماری را برانگیخت.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از تحمل حدود ۱۷ ماه حبس، روز یکشنبه ۲۴ دی‌ با تودیع وثیقه سنگین ۱۰ میلیارد تومانی موقتا از زندان اوین تهران آزاد شدند. این دو روزنامه‌نگار پیش از آزادی موقت، از ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده‌‌شان، به دلیل «خودداری از آزادی آن‌ها در پایان یک سال بازداشت موقت» شکایت کرده بودند.