آیا واقعا می‌شود به نتیجه نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۴ اطمینان کرد؟

نظرسنجی‌ها، اگر درست تحلیل شوند و حاشیه خطا مدنظر قرار بگیرد، عموما صحیح‌ و قابل‌اعتمادند

پس از ماه‌ها انتخاب و ارائه گزینشی، رجزخوانی، و گله از جانبدارانه بودن، نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ روز دوشنبه ۱۵ ژانویه در انتخابات مقدماتی آیووا به بوته آزمایش گذاشته شد و دونالد ترامپ، همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان داده بود، پیروز قاطع انتخابات جمهوری‌خواهان بود.

به نوشته نیویورک پست، به‌رغم برخی تردید‌ها در مورد نظرسنجی‌های سیاسی، کارشناسان معتقدند نظرسنجی‌ها، اگر درست تحلیل شوند، عموما صحیح‌ و قابل‌اعتمادند.

درک حاشیه خطا

کارشناسان می‌گویند کلید فهم نظرسنجی در درک حاشیه خطا است.

پاتریک موری، رئیس موسسه نظرسنجی دانشگاه مون‌ماوث، می‌گوید: «هر نظرسنجی مقدار مشخصی خطا دارد، زیرا تلاش می‌کند [نظر] جمعیتی را پیش‌بینی کند که هنوز وجود ندارد.»

به عقیده او، برداشت عمومی و گزارش رسانه‌ای از نظرسنجی‌ها اغلب تاکید کافی بر حاشیه خطا ندارد، که در صورت رقابت تنگاتنگ، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تصاویر لحظه‌ای

در حالی که نظرسنجی‌ها می‌توانند به‌منزله پنجره‌ای به خلق‌و‌خوی امریکایی‌ها باشند اما جام جهان‌نما نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سامارا کلار، استاد دانشگاه آریزونا که در حوزه رفتار سیاسی پژوهش می‌کند، می‌گوید: «آنچه نظرسنجی‌ واقعا خیلی خوب انجام می‌دهد این است که به ما می‌گوید نظر فعلی مردم چیست. نظرسنجی لزوما برای این طراحی نشده است که آنچه مردم در آینده انجام خواهند داد را پیش‌بینی کند.»

یک پیچیدگی مهم نظرسنجی انتخاباتی این است نظر برخی رای‌دهندگان در واپسین هفته‌های منتهی به انتخابات تغییر خواهد کرد.

وضعیت متغیر و بی‌ثبات انتخابات ۲۰۲۴

این دوره انتخابات، به‌ویژه با توجه به تلاقی عوامل سیاسی جنجالی‌‌ــ مانند پرونده‌های قضایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق‌ــ بسیار بی‌ثبات است.

دن لوی، رئیس موسسه پژوهشی سی‌ینا کالج، می‌گوید: «علاقه به نظرسنجی هرگز تا این اندازه نبوده، و در عین حال نظرسنجی تا این اندازه دشوار نبوده است.»

سوال‌های موجود در مورد وضعیت حقوقی ترامپ، شرایط ژئوپلتیک پرآشوب، و سایر موارد می‌تواند رای‌دهندگان را وسوسه کند محاسباتشان را تغییر دهند.

با وجود این، اگر انتخابات ۲۰۲۴ در نهایت به رقابت نهایی ترامپ و بایدن منجر شود، رای‌دهندگان هر دو نامزد را می‌شناسند و اطلاعات کافی دارند.

پس قضیه انتخابات ۲۰۱۶ چه بود؟

شاید حوزه نظرسنجی در انتخابات ۲۰۱۶ بود که بزرگ‌ترین ضربه را خورد، وقتی نتیجه بسیاری از نظرسنجی‌ها پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را نشان نداد.

موری با رد وجود «رای پنهان» در چهل‌و‌پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، می‌گوید: «واقعا این موضوع به دو مسئله برمی‌گردد‌ــ در نمونه‌های نظرسنجی تعداد کافی افراد بدون مدرک دانشگاهی وجود نداشتند، و شمار قابل‌توجهی از رای‌دهندگان احتمالی به هیلاری کلینتون در خانه ماندند.»

در هر صورت، موسسه‌های نظرسنجی حتی اگر نتیجه این دوره از انتخابات را درست برآورد کنند، منتظر تشویق و تحسین نیستند.

بیشتر از جهان