بازار شب عید، رکود، و تورم

گزارش‌ها حاکی از آن است که با چاپ اسکناس‌های جدید، موج تازه تورم در راه خواهد بود

بازار شب عید از اوایل زمستان هر سال آغاز می‌شود و تا آخر اسفند ادامه پیدا می‌کند.

زمستان امسال نیز مانند سال‌های پیش روند کاهش قدرت خرید مردم و کسادی بازار ادامه یافته و به اوج رسیده است. روند افزایشی تورم به شب عید نیز رسیده است و این روزها نیز برخی اقلام ضروری گران‌تر از قبل شده‌ است. اکنون، با عرضه ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی با امضای محمدرضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، نشانه‌هایی از افزایش نقدینگی و تورم در بازار دیده می‌شود.

پیش از این، بین تولید اسکناس‌های جدید با امضای رئیس بانک مرکزی فاصله زمانی وجود داشت، ولی اکنون این فاصله کمتر از همیشه شده است. فقط پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار محمدرضا فرزین، امضای او نیز روی اسکناس‌ها رفت. اقتصاد آنلاین در گزارشی ضمن اشاره به این موضوع اعلام کرد که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، بانک مرکزی چاپ اسکناس‌ و چک‌پول‌های جدید را سرعت داده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی‌های تورمی در هفته‌های اخیر، که منجر به افزایش تقاضا برای پول شده است، یکی از دلایل اصلی چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی است. اقتصاد آنلاین در این مورد نوشته است: «برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند سرعت بالای عرضه اسکناس‌های جدید نشان می‌دهد روند مهار نقدینگی چندان مطلوب نیست و تنها روی کاغذ می‌توان به آن دلخوش بود، موضوعی که البته بانک مرکزی به‌شدت آن را نقض می کند و بر این باور است که مجموعه آمارها و گزارش کارهایی که کارشناسانش ارائه می‌دهند، اقتصاد را در جهت کنترل نقدینگی پیش برده است.»

اکنون، با اقدام اخیر بانک مرکزی، افزایش تورم در آستانه شب عید به‌نظر ناگزیر می‌رسد، زیرا در این صورت، میزان پول در جریان افزایش و ارزش آن کاهش می‌یابد. کاهش ارزش پول نیز یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم شناخته می‌شود.

در همین ارتباط، خبرنگار پایگاه خبری انتخاب برای تهیه گزارشی تصویری به بازار تهران رفت و با کسبه بازار درباره وضع این روزهای کسب‌وکار گفت‌وگو کرد. برخی کاسبان بازار تهران با اشاره به اینکه سال به سال و روز به روز شرایط بازار بدتر می‌شود، گفتند که قدرت خرید مردم کم شده است و درآمد کاسب‌ها نیز مانند مردم کفاف هزینه‌های این روزها را نمی‌دهد.

یکی از کاسب‌ها در مورد علت اوضاع کنونی بازار می‌گوید: «دلیل را همه می‌دانیم چیست. مگر کسی در ایران نباشد که بگوید دلیلش را نمی‌داند. یک سیگار امروز ۲۰ هزار تومان است، فردا همان مغازه ۲۵ هزار تومان، و پس‌فردا ۳۰ هزار تومان. این‌جوری نبود. من سنی ندارم، ولی حتی پنج سال پیش هم این‌جوری نبود. این ملت به‌خدا حقشان نیست. نمی‌دانیم چه می‌خواهد بشود.»

گسترش نیوز نیز در گزارشی دیگر سراغ بازار لباس و لوازم کودکان و نوزادان در تهران رفت و از این خبر داد که با وجود آنکه لباس کودک و نوزاد از لباس بزرگ‌سالان ضروری‌تر است، این بازار نیز دوره رکود و کسادی را تجربه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک فروشنده سیسمونی در خیابان بهار تهران، که مرکز فروش سیسمونی و لباس کودک است، در مورد بازار این روزهای وسایل و لباس کودک می‌گوید: «دنبال یه راهی می‌گردم تا از این صنف فرار کنم، چون هم زاد و ولد در حال کم شدن است و از طرفی فروش آنلاین زیاد شده است. در مورد کودک، ظرفیت فروش آنلاین هم چنگی به دل نمی‌زند. صنف‌های دیگر ظرفیت خیلی بالاتری برای سودآوری دارند، اما در این حوزه چنین چیزی دیده نمی‌شود.»

او که سابقه ۱۶ سال کار در این حوزه دارد می‌گوید: «فاتحه این صنف خوانده شده و واقعا جای کار ندارد. یک شیشه شیر اونت را ۳۶۰ می‌خریم و ۴۰۰ می‌فروشیم. اگر این سود برایتان جذاب است، وارد این صنف شوید.»

هم‌زمان، موج گرانی‌ها نیز آغاز شده است. بازار خودرو این روزها باز هم قربانی تصمیم‌های تازه دولت شد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، با بیان اینکه دولت از اشتباه‌های گذشته در بازار خودرو درس نگرفته و باز آن را تکرار می‌کند، گفت: «طرح فروش خودرو در حاشیه بازار، قیمت دنا را به یک میلیارد رساند.»

به گفته او، فقط در یک ماه گذشته قیمت بسیاری از خودروها به‌شدت افزایش یافته است. بر این اساس، قیمت کوئیک از ۳۴۶ میلیون تومان به بیشتر از ۳۹۰ رسید و خودرو دنا که تا مدت زیادی با قیمت ۸۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون به بیشتر از ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس این روزها به قیمت یک میلیارد تومان فروخته می‌شود و قیمت پژو پارس، پس از مدت‌ها فروش در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان، اکنون به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، هایما اس۷ در سه ماه اخیر فاکتور نشد و ناگهان قیمتش از یک میلیارد و ۳۵۰ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

فیروز نادری، کارشناس خودرو، نیز در گفت‌وگو با تجارت‌ نیوز اعلام کرد که در بیست روز گذشته، هر روز افزایش قیمت خودرو در بازار وجود داشته است و با این وضع، در شب عید خودرو گران‌تر هم می‌شود.

بازار گوشت قرمز نیز وضع مشابهی دارد. در دو ماه گذشته تا امروز، حدود ۱۲۰ هزار تومان به قیمت گوشت قرمز افزوده شده است. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی بهانه این گرانی و کمبود گوشت قرمز در بازار را تعطیلات ژانویه، سرمای هوا، و مشکلات لجستیک هوایی عنوان کرد.

از سوی دیگر، احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ نیز در روزهای منتهی به عید می‌رود. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خواستار افزایش قیمت مرغ شده است. او می‌گوید قیمت مرغ زنده در مرغداری باید حدود ۶۴هزار تومان باشد که با این حساب، قیمت مرغ گرم ۸۵ هزار تومان می‌شود. او معتقد است که قیمت ۷۸ هزار تومانی مرغ به تولید آسیب می‌زند و تولیدکننده‌ نمی‌تواند دوام بیاورد.

بیشتر از اقتصاد