آیا اسرائیل تلاش می‌کند ایران را به رویارویی عمیق‌تری بکشاند؟

کشتار فرماندهان ایرانی و متحدان تهران در سوریه، لبنان و عراق طی هفته‌های اخیر «مرحله ترور‌های متقابل» را آغاز کرده است

پایگاه اینترنتی نشنال نیوز روز شنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) به موضوع حمله اسرائیل به دمشق و کشته شدن تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت و با استناد به سخنان برخی مقام‌های امنیتی و کارشناسان، استدلال کرد که قتل نظامیان ارشد و ماموران اطلاعاتی ایران در دمشق، تلاشی برای کشاندن تهران به رویارویی عمیق‌تر منطقه‌ای بر سر جنگ اسرائیل در غزه است و می‌تواند بیانگر یک سلسله انتقام‌جویی‌های طولانی‌مدت در سراسر خاورمیانه باشد.

بر اساس اعلام رسانه‌های دولتی در سوریه و همچنین تایید رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی در ایران، بر اثر حملات موشکی اسرائیل به دمشق، پنج فرمانده سپاه قدس از جمله صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران، و جانشین او، غلام محرم، کشته شدند.

اسرائیل در مورد این حملات اظهارنظری نکرده است، با این حال یک مقام امنیتی در بیروت به نشنال نیوز گفت: «این حمله تایید می‌کند که ما در مرحله کشتار متقابل قرار گرفته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله روز شنبه اسرائیل به دمشق چند هفته پس از کشتن رضی موسوی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، رخ می‌دهد. ایران در مورد آن حمله نیز اسرائیل را متهم و تهدید کرد که تلافی می‌کند.

اوایل ژانویه نیز صالح العاروری، معاون رهبر حماس که تحت حمایت ایران است، در حمله اسرائیل به بیروت کشته شد. به دنبال آن، حمله‌ای در شرق بغداد انجام شد که در آن سه شبه‌نظامی متحد تهران کشته شدند و هفته بعد، حمله اسرائیل جان وسام الطویل، فرمانده ارشد واحد رضوان حزب‌الله، را گرفت.

 مقام امنیتی گفت‌وگوکننده با نشنال نیوز با اشاره به این حملات تاکید کرد: «این یک رویارویی طولانی‌مدت خواهد بود.»

حمله روز شنبه که در آن یک ساختمان مسکونی در پایتخت سوریه هدف قرار گرفت، چند روز پس از حمله موشکی ایران به شهر اربیل در شمال عراق صورت گرفت. تهران در مورد آن حمله گفت که «پایگاه جاسوسی اسرائیل» را هدف قرار داده است؛ ادعایی که دولت عراق آن را رد کرد.

تهاجم تهران به عراق یک حمله مستقیم نادر از سوی ایران محسوب می‌شد که در جریان تنش‌های منطقه‌ای هم‌زمان با جنگ اسرائیل در غزه انجام گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ترورهای اخیر مدعی شد که این حملات در پاسخ به اقدام‌های اخیر اسرائیل در حمله به فرماندهان سپاه و نیروهای مقاومت صورت گرفتند.

یک کارشناس سیاسی در تحلیل این گفته‌ها به نشنال نیوز گفت: «به نظر می‌رسد حمله ایران به اربیل به هدفش رسیده و به اسرائیلی‌ها آسیب رسانده و به همین دلیل اسرائیل چنین پاسخی داده است.» اما  داهر، محقق و کارشناس منطقه‌ای که دو کتاب درباره سوریه و گروه حزب‌الله لبنان نوشته، معتقد است که مهم نیست حمله ایران به هدف رسیده باشد یا نه و «در شرایط کنونی اسرائیل از هر فرصتی استفاده می‌کند».

او تاکید کرد: «ترور مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه در واقع ادامه عملیات نظامی مخفی تل‌آویو علیه شخصیت‌های ایرانی و وابسته به جمهوری اسلامی است که از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ صورت می‌گرفت. بنابراین هدف قرار دادن اعضای سپاه یا حزب‌الله در سوریه موضوع جدیدی نیست.»

از زمان حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر و شروع جنگ ویرانگر در نوار غزه، تهران تحرکاتش را از طریق گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی‌اش در لبنان، سوریه، عراق و یمن تشدید کرده است.

اوایل این ماه، برخی منابع آگاه به نشنال گفتند که گروه‌های مسلح تحت‌حمایت ایران در خاورمیانه از زمان شروع جنگ، یک روند هماهنگی روزانه را از طریق فرماندهی مشترکی ایجاد کرده‌اند که عمدتا بر هدف‌گیری و زمان‌بندی حملات علیه اسرائيل و نیروهای آمریکایی متمرکز است.

برخی ناظران با توجه به آنچه در هفته‌های گذشته رخ داد، معتقدند باید منتظر ترور و حملات بیشتری در سراسر منطقه بود. با این حال،‌ بیشتر کارشناسان بر این باورند که به دلیل تمایل نداشتن تهران، وقوع یک جنگ همه‌جانبه که ایران را مستقیم درگیر کند، بعید به نظر می‌رسد، اگرچه کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی می‌تواند منطقه را به آشوب بکشد.

به عقیده این تحلیلگران،‌ ایران تلاش می‌کند به حملات اسرائیل به نیروهایش در منطقه محتاطانه پاسخ دهد زیرا این احتمال وجود دارد که وقوع یک جنگ تمام‌عیار باعث شود نفوذ سیاسی، نظامی و اقتصادی که جمهوری اسلامی در طول سال‌ها در منطقه و از طریق نیروهای نیابتی‌اش ایجاد کرده است، از بین برود.