افزایش ۱۵۶ درصدی گردشگران ورودی به عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳

عربستان سعودی از نظر میزان افزایش گردشگران ورودی در سال ۲۰۲۳ پیشتاز کشورهای گروه ۲۰ بوده است

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری که روز جمعه نوزدهم ژانویه منتشر شد، تعداد گردشگران ورودی به عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹، به میزان ۱۵۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش عرب نیوز، موفقیت بزرگ عربستان سعودی در این بخش به خاورمیانه کمک کرد به بهبود نسبی گردشگری جهانی کمک کند. بر اساس آمارهای منتشرشده، خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۲۲ درصد بیشتر گردشگر جذب کرده است.

موسسه جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل با انتشار این آمار اعلام کرد: «گردشگری بین‌المللی سال ۲۰۲۳ را با ۱.۳ میلیارد مسافر ورودی بین‌المللی به پایان رساند که معادل ۸۸ درصد این میزان قبل از همه‌گیری کوویدــ۱۹ است.»

بر اساس براوردهای اولیه، درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴ تریلیون دلار رسید که معادل حدود ۹۳ درصد درآمد ۱.۵ تریلیون دلاری گردشگری در سال ۲۰۱۹ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براوردهای اولیه در مورد سهم اقتصادی گردشگری به ۳.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ یا سه درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی اشاره می‌کند. این ارقام نشان‌دهنده بهبود در اقتصاد گردشگری است که در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی برای آن تلاش می‌شود.

این براوردها همچنین پیش‌بینی می‌کند که گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ به سطح آن تا قبل از همه‌گیری بازگردد؛ به طوری که براوردهای اولیه حاکی از رشد دو درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ است و امید می‌رود که بهبود گردشگری در آسیا سبب تحولات اقتصادی در این منطقه شود.

این آمار در حالی منتشر شد که گزارش‌های سازمان تجارت جهانی نیز تایید می‌کند بخش گردشگری عربستان سعودی به طور قابل‌توجهی به رشد جهانی گردشگری کمک کرده؛ به طوری که این پادشاهی از نظر نرخ افزایش گردشگران ورودی در سال ۲۰۲۳ پیشتاز کشورهای گروه ۲۰ بوده است.

بر اساس داده‌هایی که بانک مرکزی عربستان سعودی اوایل ماه جاری منتشر کرد، مقاصد گردشگری مختلف در پادشاهی سعودی افزایش تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۳ را شاهد بوده‌اند و این کشور در زمینه میزان هزینه‌ کردن بازدیدکنندگان خارجی در این کشور به رکورد جدیدی دست یافته است.

آمارهای بانک مرکزی عربستان سعودی نشان می‌دهد که مجموع هزینه‌کرد گردشگران خارجی در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۶.۶ میلیارد دلار بوده است. در همین حال تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، درآمد مازاد در بخش سفر [تفاوت بین درآمد حاصل از گردشگری و هزینه‌های مرتبط با آن] در تراز پرداخت‌ها حدود ۱۰ میلیارد دلار براورد شده که نشان‌دهنده نرخ رشد ۷۲ درصدی در مقایسه با مقدار ثبت‌شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

علاوه بر این، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش قابل‌توجه تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی را شاهد بودند که در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹، در مجموع ۱۲۸.۹ درصد رشد داشت.

در این میان، کشور قطر به طور ویژه بالاترین نرخ بهبود گردشگری را در شورای همکاری خلیج فارس به دست آورد و در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال‌ قبل از آغاز همه‌گیری، رشد ۱۹۰ درصدی ورود گردشگر خارجی را ثبت کرد.

این گزارش تاکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس انتظار دارد مسیر صعودی در میزان ورود گردشگران بین‌المللی را حفظ کند. این رشد با برنامه‌های شورا برای معرفی ویزای توریستی یکپارچه که قرار است سفرهای منطقه‌ای را تسهیل کند، تقویت می‌شود.

بیشتر از سفر