دانشجوی بریتانیایی که به شوخی خود را عضو طالبان معرفی کرده بود، دادگاهی شد

آدیتیا ورما در جریان سفر با ایزی جت، به قصد شوخی در گروه اسنپ‌چت برای همکلاسی‌های خود نوشت که عضو طالبان است و قرار است هواپیما را منفجر کند

آدیتیا ورما در بازداشت به دست پلیس در جزیره منورکا-githii/x@

آدیتیا ورما، دانشجوی بریتانیایی که نابغه شطرنج است، به‌دلیل اینکه در پرواز ایزی جت و در جریان سفر به اسپانیا با هم‌کلاسی‌های خود، به شوخی در گروه «اسنپ‌چت» نوشت که عضو طالبان است و قرار است هواپیما را منفجر کند، دادگاهی شد. آدیتیا ورما روز دوشنبه دوم بهمن، در دادگاهی در مادرید حاضر شد و گفت به قصد شوخی و در گروه اسنپ‌چت که اعضای آن شش نفر از هم‌کلاسی‌هایش بودند، این پیام را فرستاده است.

دیلی میل در گزارشی نوشت که آدیتیا ورما سوم ژوئیه ۲۰۲۲ و پس از پیاده شدن از هواپیما در جزیره منورکا، به دست پلیس بازداشت شد و دوشبانه‌روز را در بازداشت سپری کرد. حالا شوخی با هم‌کلاسی‌ها به دردسری برای ورما تبدیل شده است که برای سپری کردن تعطیلات پایان دوره دانش‌آموزشی‌اش در مدرسه، به این جزیره رفته بود.

آدیتیا هندی‌الاصل است و دادگاهی در مادرید، او را به اخلال در نظم عمومی متهم کرده است.

آدیتیا در دادگاه گفت: «در مدرسه به خاطر ویژگی‌هایم [به‌عنوان عضوی از] طالبان مورد خطاب قرار می‌گرفتم و با آن شوخی می‌کردیم. می‌دانم که طالبان یک گروه تروریستی محسوب می‌شوند.»

این دانشجو افزود که هیچ‌گاه قصد ایجاد ناراحتی عمومی یا آسیب به شخصی را نداشته است و این پیام را در یک گروه خصوصی برای هم‌کلاسی‌هایش که از چندین سال پیش به اینسو آن‌ها را می‌شناخته، ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجله بریتانیایی د سان نوشت پیام آدیتیا در روز سفرش از فرودگاه گاتویک لندن به سمت جزیره منورکا در اسپانیا ابتدا از طرف سرویس‌های امنیتی بریتانیا دریافت و به نهادهای امنیتی اسپانیا مخابره شد. در حالی که آدیتیا و هم‌کلاسی‌هایش در پرواز با هواپیمای ایزی جت بودند، دو جت اف-۱۸ نیروی هوایی اسپانیا، ایزی جت حامل آدیتیا و دیگر مسافران را دنبال کردند.

هنوز مشخص نیست که پیام آدیتیا چگونه به دست سرویس‌های امنیتی بریتانیا رسیده است، اما این گمانه‌زنی وجود دارد که ممکن است این پیام از طریق شبکه وای‌فای فرودگاه مخابره شده باشد. هنوز حکم نهایی دادگاه مادرید در مورد آدیتیا اعلام نشده است، اما اگر او مقصر شناخته شود با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

روزنامه د سان به نقل از منابع آگاه خود نوشت که ممکن است آدیتیا با غرامت ۹۵ هزار یورویی مواجه شود. پرونده این دانشجوی بریتانیایی را که اکنون در رشته اقتصاد در دانشگاه باث تحصیل می‌کند، دادگاه مرکزی آئودینسیا ناسیونال اسپانیا در مادرید که صلاحیت رسیدگی به جرایمی مانند تروریسم، جعل ارز و قاچاق مواد مخدر را دارد، بررسی می‌کند.

بیشتر از جهان