باران اسیدی در آسمان تهران پس از ده‌ها روز هوای آلوده

باران‌های اسیدی حاوی مقدار قابل‌توجهی گوگرد و اسیدهای خطرناک‌اند

تصویر نمایی از برج میلاد و شهر تهران را که با آلاینده‌ها احاطه شده‌اند، نشان می‌دهد‌ــ اقتصادنیوز

آلودگی هوای تهران که اکنون به معضلی پیچیده برای ساکنان این شهر تبدیل شده و سلامتی آنان را به خطر انداخته است، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران، روز پنجشنبه پنجم بهمن با تداوم شدت آلودگی هوا در پایتخت ایران، درباره خطر ایجاد مه و دود شیمیایی هشدار داد.

در حالی‌ که برخی مردم تصور می‌کردند، بارندگی‌ها می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، مدیرکل هواشناسی استان تهران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که افزایش رطوبت و ترکیب آن با آلاینده‌ها به پدیده مه و دود شیمیایی منجر می‌شود. غلامی در ادامه افزود که باران‌ این روزهای تهران شیمیایی یا همان اسیدی است.

باران‌ اسیدی به بارندگی‌ گفته می‌شود که در آن‌ دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در جو با آب، اکسیژن و اکسیدان‌ها ادغام می‌شوند.

هرچند همه انواع بارندگی‌ها تا حدودی اسیدی‌اند، اسید آن‌ها در مقایسه با باران‌های شیمیایی ضعیف است؛ زیرا در این دسته از باران‌ها یون‌های پی‌اچ‌ کمتر از ۵.۶ هستند؛ به عبارت دیگر، این بارش‌ها مقدار قابل‌توجهی اکسیدهای نیتروژن و گوگرد، سولفور و حتی اسیدهای خطرناک‌تر دارند.

تاسیسات صنعتی، استفاده از سوخت‌هایی مانند مازوت و منابع متحرک دودزا از اصلی‌ترین عواملی‌اند که باران‌های اسیدی را ایجاد می‌کنند. این باران‌ها علاوه بر آثار مخرب بر سلامتی انسان، پوشش گیاهی شهرها، آب‌های شیرین و خاک را هم آلوده می‌کنند و به مرگ گیاهان، درختان و انواع گونه‌های جانوری منجر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که بسیاری از کشورهای دنیا می‌کوشند با کنترل میزان خروجی اکسیدهای نیتروژن و گوگرد تا حد امکان از پیامدهای باران‌های اسیدی بکاهند، کلان‌شهرهای ایران در معرض خطر فزاینده این باران‌ها قرار دارند.

در سال‌های گذشته نیز باران‌های اسیدی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران بر سر مردم فرود آمد. این باران‌ها به‌خصوص پس از اینکه هوای شهرها چندین روز متوالی آلوده بوده‌اند، خطرناک‌تر هم می‌شوند؛ به‌ طوری‌ که با شروع بارش‌ها، شماری از مردم تحت تاثیر باران‌های اسیدی راهی بیمارستان می‌شوند.

بارش‌های اسیدی خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی، پوستی، گوارشی، عوارض قلبی‌عروقی را نیز افزایش می‌دهند و اختلال‌هایی مانند افسردگی، سردردهای مزمن و سرفه و گلودرد ایجاد می‌کنند.

به‌رغم اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد باران‌های حاوی گوگرد و دیگر اسیدها بیشتر به دلیل مازوت‌سوزی در تهران و دیگر شهرها رخ می‌دهند، مقام‌های جمهوری اسلامی به تناوب استفاده از سوخت‌ها را تکذیب کرده‌اند.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در روز پنجشنبه نیز شاخص آلودگی هوای شهر تهران روی عدد ۱۰۹ قرار گرفت. به معنای آنکه هوا برای گروه‌های حساس آلوده است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که هوای تهران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون فقط ۹ روز پاک بوده است.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به‌تازگی اعلام کرد که بیش از ۱۳ درصد مرگ‌های طبیعی در ایران به‌دلیل آلودگی هوا است. به گفته این مقام دولتی، تهران را از نظر غلظت ذرات معلق بین بدترین پایتخت‌های کشورهای جهان در رتبه ۱۹ دارد.