هرزه‌نگاری جعلی از تیلور سوئیفت خشم هوادارانش را برانگیخت

به باور تحلیلگران، شبکه اجتماعی ایکس به‌دلیل سیاست‌های سهل‌گیرانه یکی از بزرگ‌ترین میزبانان محتوای ‏هرزه‌نگاری در جهان است

تیلور سوئيفت، خواننده و آهنگ‌ساز آمریکایی، در مراسم هشتاد و یکمین جوایز سالانه گلدن گلوب (ژانویه ۲۰۲۴)- Michael TRAN / AFP

انتشار هرزه‌نگاری‌های جعلی از تیلور سوئيفت در شبکه اجتماعی ایکس و شبکه پیام‌رسان «تلگرام» خشم سیاستمداران آمریکایی و هواداران این ستاره موسیقی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصویر هرزه‌نگاری (پورن) جعلی تولیدشده توسط هوش مصنوعی از این ستاره موسیقی آمریکایی، پیش از آن که روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه‌ (۶ بهمن) حذف شود، در مدتی نزدیک به ۱۷ ساعت ۴۷ میلیون بار دیده شد.

تولید تصویرهای هرزه‌نگاری جعلی با استفاده از هوش مصنوعی، که «جعل‌عمیق» (Deepfake) نیز خوانده می‌شود، پدیده‌ای جدید نیست، اما کنشگران مدنی و قانون‌گذاران نگران‌اند که در پی رواج استفاده از هوش مصنوعی، موجی مهارنشدنی از محتواهای زیان‌بار یا خطر‌ناک تولید شود.

اکنون که هرزه‌نگاری جعلی یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان پرمخاطب جهان را هدف قرار داده است، بسیاری امیدوارند که توجه جدی‌تری به این پدیده شود و بر تولید محتوا نظارت‌های بیشتری شود.

گفتنی است که نشریه تایم ماه گذشته تیلور سوئیفت را خبرسازترین «شخصیت سال ۲۰۲۳» انتخاب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور تحلیلگران، شبکه اجتماعی ایکس یکی از بزرگ‌ترین میزبانان محتوای هرزه‌نگاری در جهان است، زیرا، به گفته آن‌ها، سیاست‌های این شبکه در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی متعلق به متا مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام سهل‌گیرانه‌تر است.

شبکه اجتماعی ایکس که در مالکیت ایلان ماسک است در بیانیه‌ای انتشار تصویرهای برهنه بدون رضایت صاحب عکس را ممنوع خواند و اعلام کرد که در برابر چنین اقدامی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

با شدت یافتن اعتراض‌ها در مورد انتشار هرزه‌نگاری جعلی از تیلور سوئیفت، شبکه ایکس گفت فعالانه همه تصویرها را شناسایی و حذف می‌کند و علیه حساب‌های عاملان انتشار این عکس‌ها اقدام لازم خواهد کرد.

تام کین، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، با اعلام حمایت از قانون مبارزه با «هرزه‌نگاری جعل‌عمیق»، هشدار داد که «فناوری هوش مصنوعی سریع‌تر از موانع ضرور حافظتی پیش‌ می‌رود.» او تاکید کرد که برای مبارزه با این روند هراس‌انگیز، قربانی چه تیلور سوئیفت باشد چه هر جوان دیگری، باید تدابیر امنیتی اتخاذ کرد، تدابیری که به جرم‌انگاری تولید و انتشار چنین محتواهایی نیز نظر داشته باشد.

فناوری «جعل‌عمیق» پیش از این برخی مردان، از جمله سیاستمدارانی مانند دونالد ترامپ و جو بایدن یا هنرمندانی مانند تام هنکس را نشانه گرفته است، اما زنان بیشتر هدف این فناوری قرار گرفته‌اند. پیش‌تر، هرزه‌نگاری‌هایی جعلی از اسکارلت جوهانسون نیز در سطح گسترده‌ای انتشار یافته است.

بیشتر از زندگی