پیش‌نویس توافق برای آزادی ۳۵ گروگان اسرائیلی و آتش‌بس ۴۵ روزه؛ قطر از پیشرفت مذاکرات خبر داد 

حماس گفته است که جویای آتش‌بس کامل و جامع در غزه است

جنگ و درگیری اسرائیل در مرزهای شمال و جنوب این کشور با حزب‌الله و حماس، دو گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، در حالی ادامه دارد که نخست‌وزیر قطر پس از دیدار با مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و مصری در پاریس، گفت که چارچوب توافق برای توقف جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها باید به حماس منتقل شود. اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، حماس گفته است که جویای آتش‌بس کامل و جامع در غزه است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، گفت که در جریان مذاکرات «پیشرفت خوبی» حاصل شده است و طرف‌ها «امیدوارند که این پیشنهاد را به حماس برسانند و رهبران حماس را به مشارکت مثبت و سازنده در این روند وادارند». 

نشریه تایمز اسرائیل به نقل از نخست‌وزیر قطر نوشت که پیش از مذاکرات اخیر [در پاریس]، خواسته واضح حماس آتش‌بس دائمی بود، «اما از آن نقطه عبور کرده‌ایم».

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت که مرحله کنونی مذاکرات می‌تواند به آتش‌بس دائمی «در آینده» منجر شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست نوشت که توافق جدید آزادی گروگان‌ها شامل آتش‌بس ۴۵ روزه در ازای آزادی ۳۵ گروگان است. در مقابل، اسرائیل در ازای هر گروگان خود ۱۰۰ الی ۲۵۰ زندانی فلسطینی را آزاد خواهد کرد که به گفته نشریه اسرائیلی ان‌۱۲، شمار آن‌ها در مجموع بالغ بر چهار الی پنج هزار زندانی فلسطینی است که به دلیل اتهام‌های مجرمانه، از جمله حمله به شهروندان، در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند. 

اورشلیم‌پست به نقل از یک منبع آگاه دیپلماتیک نوشت که جزئیات این توافق هنوز روشن نیست. پیش‌تر گفته شده بود که اسرائیل با توافق مزبور موافقت کرده است، اما حماس هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، نیز گفت که طرفین جنگ غزه بیش از هر زمان دیگری به توافق آزادی گروگان‌ها نزدیک شده‌اند. در عین حال، او تاکید کرد که این توافق قریب‌الوقوع نیست.

کربی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل درباره چارچوب زمانی نهایی شدن توافق گفت: «هنوز کارهای دیپلماتیک زیادی باید انجام شود، اما امیدواریم که در آینده نزدیک از خط پایان عبور کنیم. از هر زمان دیگری به آن نزدیک‌تریم، اما قریب‌الوقوع نیست. ما محتاطانه به آن خوشبینیم.»

کربی افزود که توافق، آتش‌بس دائمی فراهم نمی‌کند، بلکه گونه‌ای توقف بلند‌مدت در منازعه ایجاد می‌کند. مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفت: «این یک مکث بشردوستانه طولانی‌تر از دفعه قبل خواهد بود... مکثی موقت و طولانی‌تر در جنگ... و می‌تواند فرصتی برای رهایی گروگان‌های بیشتر و ارسال کمک‌های بشردوستانه باشد.»

جان کربی تاکید کرد که حمایت واشنگتن از اسرائیل ادامه خواهد یافت و گفت: «ما کماکان قویا از شرکای اسرائیلی خود در احقاق حقوقشان و مسئولیت‌ آنان در تعقیب حماس که می‌دانیم تهدیدی جدی علیه مردم اسرائیل است، حمایت می‌کنیم. و بنابراین حمایت ما از اسرائیل ادامه خواهد یافت.»

کربی تاکید کرد که در عین حال، کاهش تلفات غیرنظامیان و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان از اهداف مهم آمریکا است و گفت که اسرائیل در این زمینه همکاری کرده است و حملات هوایی خود را کاهش، و دقت و هدفمندی عملیات زمینی خود را افزایش داده است. 

ساعاتی پیش در روز دوشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته بود که قطر به مثابه میزبان و حامی مالی حماس، باید از اهرم فشار خود بر این گروه استفاده کند و نقش فعالانه‌تری برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در مذاکرات بر عهده گیرد.  

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در میانه افزایش تنش‌ها در غزه و بالا گرفتن بحث‌ها بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، اعلام کرد که سربازان این کشور در آینده «خیلی زود» در مرز شمالی اسرائیل با لبنان «وارد اقدام می‌شوند»، و افزود که سربازان در حال اعزام  به مرز شمالی‌اند. 

همزمان، حزب‌الله لبنان روز دوشنبه مسئولیت دست‌کم ۱۲ حمله به مواضع ارتش اسرائیل را در نزدیکی مرز این کشور با لبنان با استفاده از موشک‌های ایرانی فلق-۱ و برکان بر عهده گرفت. اسرائیل نیز در همین روز به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان حمله کرد.