واکنش روسیه و چین به پاسخ نظامی احتمالی آمریکا به ایران: تنش‌زدایی کنید

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره «چرخه باطل انتقامجویی» هشدار داد

پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح‌ شدن ده‌ها سرباز دیگر این کشور در اردن که واشنگتن آن را حمله‌ای از سوی ایران دانسته، نگرانی‌های جهانی درباره واکنش ایالات متحده و اتخاذ تصمیمی مبنی بر حمله به ایران شدت گرفته است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه متعهد شد که کشورش پس از حمله مرگبار هواپیمای بدون‌سرنشین شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اردن، برای دفاع از نیروهایش «همه اقدام‌های لازم» را انجام خواهد داد.

با اینکه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست،‌ نگرانی‌ها از واکنش آمریکا برطرف نشده و مقام‌های برخی کشورهای نزدیک به جمهوری اسلامی از جمله روسیه و چین از دو طرف خواسته‌اند در شرایطی که پس از حمله حماس به اسرائیل، سطح تنش‌ها در خاورمیانه بالا است، درگیری جدیدی در منطقه ایجاد نکنند.

 کرملین روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره حملات احتمالی آمریکا به منافع ایران، گفت که «به جای بی‌ثبات کردن بیش‌ازپیش منطقه، باید برای تنش‌زدایی اقدام شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «ما از هر اقدامی که به بی‌ثباتی در منطقه و افزایش تنش‌ها منجر شود، به‌ویژه در این پس‌زمینه با پتانسیل بیش از حد برای درگیری، استقبال نمی‌کنیم و تداوم چنین اقدام‌هایی را صرف‌نظر از اینکه عامل آن چه کسی باشد، تصدیق نخواهیم کرد. سطح تنش در حال حاضر بالا است و باید برای کاهش تنش اقدام‌هایی انجام گیرد تا از گسترش درگیری جلوگیری شود.»

این گفته‌ها در حالی است که پس از تهاجم نظامی به اوکراین، روابط روسیه با ایالات متحده در پایین‌ترین سطح از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ قرار گرفته و این کشور در عوض، به طور فزاینده‌ای به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده است.

وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه وضعیت خاورمیانه را «بسیار پیچیده و حساس» توصیف کرد و خواستار خویشتن‌داری در منطقه شد. به گزارش خبرگزاری روداو، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری گفت: «امیدوارم همه طرف‌های درگیر آرام و خویشتن‌دار بمانند، گفت‌وگو و ارتباطات را تقویت کنند و در چرخه باطل انتقامجویی نیفتند.»

ون بین افزود که چین از حمله به سربازان آمریکایی در اردن مطلع شده و می‌داند که واشنگتن شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را مقصر آن می‌داند، اما در سوی دیگر، جمهوری اسلامی هم اعلام کرده است که «با این حمله ارتباطی ندارد».

ادعای تهران درباره نقش نداشتن در حمله به نیروهای آمریکایی در حالی است که شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی از ۱۷ اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۵ بار با راکت و پهپاد به پایگاه‌های ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق و سوریه حمله کرده‌اند که حدود ۸۰ زخمی به جا گذاشته‌ است. نیروهای آمریکایی نیز در چندین حمله تلافی‌جویانه، به این شبه‌نظامیان پاسخ داده‌ و دست‌کم ۱۲ شبه نظامی را در عراق کشته‌اند.

افزون بر روسیه و چین، روز دوشنبه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در سخنانی گفت که از تنش‌ها در خاورمیانه نگران است و از جمهوری اسلامی ایران خواست تنش‌ها را کاهش دهد.

او با محکوم کردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی افزود: «ما قاطعانه کنار متحدانمان ایستاده‌ایم تا ثبات و صلح را برای منطقه به ارمغان آوریم. همانند ارزیابی آمریکا، معتقدیم که این حمله را گروه‌های شبه‌نظامی برخوردار از حمایت ایران در سوریه و عراق انجام داده‌اند.»

سوناک با اشاره به مشارکت بریتانیا در حملات علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن گفت: «برای کاهش تنش‌ها در منطقه، به استفاده از تمام ظرفیت‌هایتمان از جمله ظرفیت‌های دیپلماتیک و سایر ابزارها، ادامه می‌دهیم.»