کمک ۵۰ میلیارد یورویی اروپا به کی‌یف؛ مکرون: مسکو نمی‌تواند روی خستگی ما حساب کند

تقریبا یک سوم از مجموع منابع مالی «کمک‌های بلاعوض» خواهد بود و دو‌سوم دیگر در قالب وام ارائه می‌شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت توافق اتحادیه اروپا برای کمک ۵۰ میلیارد یورویی به کی‌یف نشان می‌دهد که کشورهای عضو اتحادیه برای ادامه حمایت‌ها از اوکراین مصمم و بااراده عمل می‌کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه بعد از نشست بروکسل گفت: «پیام ما واضح و مشخص است: روسیه نمی‌تواند روی خستگی اروپایی‌ها در حمایت از اوکراین حسابی باز کند.»

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، توافق جمعی روز پنجشنبه رهبران کشورهای اروپایی برای ارائه یک بسته کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اقتصاد اوکراین پس از هفته‌ها مخالفت مجارستان به‌دست آمد.

مقام‌های دولتی در مجارستان پیش‌تر تهدید کرده بودند که با تصویب این طرح مخالف‌اند و آن را وتو می‌کنند.

این بسته از کمک‌های تازه اتحادیه اروپا در حالی تصویب شد که اوکراینی‌ها در آستانه دومین سال شروع تهاجم نظامی روسیه و اشغال بخش‌های بزرگی از کشورشان قرار دارند.

به‌گفته چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، تقریبا یک‌سوم از مجموع منابع مالی در نظر گرفته‌شده به شکل «کمک‌های بلاعوض» ارائه می‌شود و دو‌سوم دیگر هم در قالب وام در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های فعلی اتحادیه اروپا امیدوارند که با ارائه این کمک‌ها به اقتصاد شکننده اوکراین، زمینه‌های پذیرش این کشور در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آینده فراهم شود.

با‌این‌حال، هنوز هیچ چشم‌انداز یا جدول‌زمانی مشخصی برای پذیرش اوکراین در میان ۲۷ کشور کنونی عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در آستانه شروع سومین سال جنگ، اقتصاد اوکراین در ورطه نابودی کامل قرار دارد. داده‌های اقتصادی نشان می‌‌دهد در همان نخستین ماه‌های جنگ در سال ۲۰۲۲ اوکراین یک‌سوم تولید اقتصادی خود را از دست داد.

اوکراین و روسیه هر دو از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی‌اند و نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی جهان و تامین مواد غذایی دارند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاوه بر این کمک‌ها، برنامه‌های جداگانه‌ای برای تامین تسلیحاتی نیروهای اوکراینی در برابر ارتش مهاجم روسیه دارند.

بیشتر از جهان