چرا هیچکس درباره نکات مثبت و فوق‌العاده یائسگی صحبت نمی‌کند؟

یائسگی نباید با ابری از منفی‌گرایی و سخنان افسرده‌کننده احاطه شود

تصویر تزئینی از دو زن میانسال که لبخند می زنند/ CANVA

با صحبت روزانه و بی‌پرده درباره یائسگی، تابوی توجه عمومی به این موضوع تا حدی شکسته شده است، اما برخی از زنانی که به این دوره از زندگی وارد شده‌اند، معتقدند که درباره زیبایی‌های یائسگی هم باید حرف زد.

روبی همر، ۶۲ ساله، ستاره و کارآفرین موفق عرصه لوازم‌آرایش، معتقد است که زمان آن فرا رسیده که ما در کلیشه‌های مربوط به یائسگی بازنگری کنیم.

روبی به نشریه «هلو مگزین» می‌گوید: «خیلی خوب است که این تابو برداشته شد تا بتوانیم درباره یائسگی صحبت کنیم، اما همراه با آن ابری از منفی‌گرایی و سخنان افسرده‌کننده به وجود آمد. زمانی که من در حال گذراندن دوران یائسگی بودم، می‌پنداشتم که همه جنبه‌های زندگی در گونه‌ای نشیب و سرازیری ترسیم می‌شوند، اما متوجه شدم که جنبه‌های بسیار مثبتی هم وجود دارد. بله برخی موارد منفی ممکن است با یائسگی همراه شوند، اما به چیزهای دیگری نگاه کنید که به دست آورده‌اید، و از آن مرحله عبور خواهید کرد. یائسگی صرفا فصل دیگری از زندگی است.»

یائسگی بخشی طبیعی از روند بالا رفتن سن و نمایانگر پایان سال‌های باروری در زنان است. در این دوران، بدن کم‌کم روند طبیعی تخمک‌گذاری را کند می‌کند و عادت ماهانه نامنظم و اندک‌اندک قطع می‌شود. در این دوره که ممکن است از آغاز تا پایان آن تا ۱۰ سال طول بکشد، سطح استروژن در بدن کم می‌شود. اغلب باورهای منفی درباره یائسگی، مربوط به عوارض این دوره است.

اینجا است که افرادی مانند روبی دیدگاه تازه خود را درباره میانسالی، از جمله جنبه‌های مثبت شگفت‌انگیز یائسگی که هیچکس درباره آن صحبت نمی‌کند، با ما شریک می‌شوند.

۱. فرصت دوباره‌ای پیدا می‌کنید

روبی می‌گوید: «همه‌چیز واضح‌تر است و با این وضوح، ممکن است باد موافق جدیدی در زندگی‌ بوزد؛ بر فرض ترک یا تغییر شغل، جدایی از شریک زندگی یا چالش‌های جدید. متوجه می‌شوی که زندگی خیلی کوتاه است و یک خانه‌تکانی در زندگی می‌کنی و فقط برای چیزهای خوب جا باز می‌کنی.»

۲. عادت ماهانه‌تان تمام شده است!

با پایان باروری، ممکن است حس کنیم زنانگی خود را از دست داده‌ایم و تاسف بخوریم، اما روبی به لذت‌های دیگر اشاره می‌کند: دیگر خبری از نوار بهداشتی و تمهیدات جلوگیری از بارداری نیست.

روبی می‌گوید: «یکی از زیباترین، ساده‌ترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین فواید یائسگی، این واقعیت است که دیگر مجبور نیستید وحشت کنید که فراموش کرده‌اید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. از این گذشته، بدون نیاز به خرید «تامپون»، مقداری پول پس‌انداز می‌کنید و دیگر استرس نداشتن نوار بهداشتی، وقتی عادت ماهانه‌تان زودتر از راه می‌رسد، ندارید و در نهایت، هر ماه احساس افسردگی و بدخلقی نمی‌کنید. من در روز دوم عادت ماهانه‌ام  تبخال می‌زدم... دیگر نه!»

۳. دیدگاه جدیدی پیدا می‌کنید

روبی توضیح می‌دهد: «ناگهان، دیگر کلی چیز احمقانه آزارتان نمی‌دهد. ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم، و در این دوران متوجه می‌شویم که چیزهای کوچک ارزش ندارند. خود را بهتر سازگار می‌کنید. همه جنبه‌های زندگی وضوح می‌یابند و اعتمادبه‌نفس بیشتری به‌دست‌ می‌آورید، و به نظر من این بسیار خوب است، چون در بسیاری از روایت‌های مربوط به یائسگی ادعا می‌‌شود که اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید، اما برای همه اینطور نیست.»

۴. معیارهای جدید و واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین می‌کنید

روبی می‌گوید: «یائسگی مقطعی برای ایجاد معیار و استاندارد جدیدی برای خود است. به‌ جای اینکه تلاش کنید کسی باشید که در ۲۱، ۳۱، یا ۴۱ سالگی‌تان بودید، از هویت کنونی‌تان لذت ببرید. خودتان را ملزم به نگه داشتن همان استانداردها ندانید. مطمئنا شاید نتوانید مانند ۳۰ ‌سالگی بدوید، اما هنوز هم می‌توانید بدوید!»

میانسالی همچنین این توانایی را به ما می‌دهد که بپذیریم در حال حاضر کجاییم و خود را با نسخه‌های قبلی خودمان مقایسه نکنیم. روبی می‌گوید: «من به‌اندازه قبل از یائسگی نمی‌خوابم، اما خودم را اذیت نمی‌کنم که چرا هشت یا ۹ ساعت نخوابیده‌ام.»

در دوران یائسگی، قدر وجود خود را بیش از پیش می‌دانیم. روبی می‌گوید: «هر لحظه‌ای که در طول سال‌ها برای نارضایتی از بدنم سپری می‌شد، هدر دادن آن بود.»

۵. شادی را هر جایی که ممکن باشد، پیدا می‌کنید

روبی می‌افزاید: «در دوران یائسگی راه‌هایی پیدا کردم که بتوانم زندگی را به خوبی و هر جا که می‌توانم، با کمی شادی و لذت بگذرانم. انرژی خود را روی چیزهای بیخود هدر ندهید، چون زمان زیادی نداریم.»

بیشتر از زندگی