بایدن شاید در صورت ادامه حمله‌ها گزینه‌ای جز اقدام مستقیم علیه ایران نداشته باشد

احتمالا دولت بایدن این بار سعی کرده است که پشت‌‌پرده با جمهوری اسلامی در ارتباط باشد تا از خطر تلافی‌جویی جمهوری اسلامی بکاهد

آمریکا در تلاش است شدت حمله‌اش به مواضع جمهوری اسلامی در خاورمیانه به اندازه‌ای باشد که حملات به نیروهای آمریکایی متوقف شود، اما آن‌قدر شدید نباشد که به درگیری گسترده‌تر یا حتی جنگ مستقیم با ایران منجر شود.

دبورا هاینز در مطلبی که در اسکای نیوز منتشر شده است به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد جو بایدن به‌روشنی گفت آمریکا به حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در اردن که سه کشته به جا گذاشت پاسخ می‌دهد، اما از سویی این پیام را داشت که تلافی‌جویی‌اش محاسبه‌شده و در زمان و به شیوه‌ای خواهد بود که آمریکا انتخاب می‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع برای دولت بایدن زمان خرید تا در مسیری باریک میان حمله‌ای معنادار، قدرتمند و موثر به منافع جمهوری اسلامی و ایجاد درگیری جدید در منطقه حرکت کند.

بایدن با پرهیز از حمله مستقیم به ایران، در پی اجتناب از تشدید تنش‌ و درگیری بوده است، هرچند با توجه به حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی متهم به حمله پهپادی به سربازان آمریکایی می‌توانست حملات احتمالی به خاک ایران را توجیه کند.

با وجود این، او سراغ نیروی قدس سپاه رفته است که شبکه گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی را اداره می‌کند.

هاینز می‌نویسد این سطح حمله ممکن است واکنش مستقیم و شدیدتر جمهوری اسلامی علیه اهداف آمریکایی را برانگیزد و در ادامه به حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کند که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در بغداد منجر شد. دو طرف تا آستانه جنگی تمام‌عیار پیش رفتند، اما این اتفاق نیفتاد.

او می‌افزاید احتمالا دولت بایدن این بار سعی کرده است که پشت‌‌پرده با جمهوری اسلامی در ارتباط باشد تا از خطر تلافی‌جویی جمهوری اسلامی بکاهد.

واشنگتن اعلام کرده است که حملات روز جمعه نقطه شروع بود، و به بیان دیگر، به دشمنانش هشدار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تهدیدش را به صورتی مطرح کرده است تا این احساس را القا کند که آمریکا مجبور به اقدام نشده بلکه خودش تصمیم گرفته است که وارد عمل شود.

او در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز جمعه منتشر کرد گفت: «پاسخ ما امروز شروع شد، و در زمان‌ها و مکان‌هایی که خودمان انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد داشت.»

او در ادامه افزود: «آمریکا در پی درگیری در خاورمیانه یا در هر جای دیگر جهان نیست. اما همه کسانی که ممکن است در پی آسیب به ما باشد این را بدانند: اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید، پاسخ خواهیم داد.»

در حال حاضر، بزرگ‌ترین خطر برای آمریکا این است که حملاتش به ۸۵ هدف مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق و سوریه کافی نباشد و جلو حملات جدید به نیروهای آمریکایی را نگیرد.

اگر بار دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است رئیس‌جمهوری آمریکا گزینه دیگری جز دستور حمله مستقیم به ایران برایش باقی نماند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه