عربستان سعودی تهدید تروریسم را دست‌کم نمی‌گیرد

خاورمیانه بدون امنیت و مبارزه با تروریسم روی ثبات و آرامش نخواهد دید

دومین نشست ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم. ریاض، عربستان سعودی. ۳ فوریه ۲۰۲۴. عکس از: IMCTC

در حالی که بیشتر تلاش‌های امروز عربستان سعودی بر محور توسعه و اصلاحات در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اجتماعی، و بهبود کیفیت زندگی متمرکز است و دولت عربستان سعودی نقش سیاسی مشخص و برجسته‌ای در منطقه دارد، این کشور فراموش نکرده است که تهدید تروریسم هنوز برطرف نشده است.

در سایه همین تلاش‌ها بود که دومین نشست وزیران دفاع کشورهای عضو «ائتلاف نظامی اسلامی» برای مبارزه با تروریسم با شعار «مبارزه با تروریسم مسئولیتی مشترک است» به‌ریاست شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع عربستان سعودی و رئیس شورای وزیران دفاع کشورهای عضو ائتلاف نظامی اسلامی در ریاض برگزار شد. وزیران دفاع کشورهای عضو ائتلاف نظامی اسلامی و وزیران دفاع کشورهای حامی این ائتلاف در این نشست حضور داشتند.

وزیر دفاع عربستان سعودی در سخنرانی‌اش تاکید کرد که «ادامه حمله نظامی اسرائيل» به فلسطینی‌ها مستلزم اتخاذ موضع واحد کشورهای عضو این ائتلاف برای محکوم کردن جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری و تاکید بر لزوم توقف فوری تهاجم اسرائيل «بر اساس مصوبه‌های نشست فوق‌العاده مشترک عربی و اسلامی» در ریاض است. البته اصرار بر لزوم تلاش برای جلوگیری از جنگ شعار نیست، بلکه بیانگر این واقعیت است که ادامه جنگ به گسترش نفوذ تروریسم در منطقه منجر می‌شود. تروریسم تهدیدی جدی است که عربستان سعودی، با وجود تمرکز بر توسعه و شکوفایی و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون، پیامدهای خطرناک آن را درک می‌کند. عربستان سعودی از تهدید تروریسم غافل نیست و دولت آن کشور از اوضاع منطقه و خطر تروریسم در آن آگاهی کامل دارد و یکی از نخستین کشورهایی است که مدت‌ها پیش در صدد مبارزه با تروریسم برآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی اکنون در مسیر تحقق چشم‌اندازی روشن (چشم‌انداز ۲۰۳۰) گام برمی‌دارد و سیاستش بر پایه رویکرد روشنی استوار است که توسعه همه‌جانبه و مبارزه با تروریسم از اصول تشکیل‌دهنده آن است. شاهزاه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در اظهاراتش در نوامبر سال ۲۰۲۰ به نکته‌های مهمی اشاره کرد و گفت: «در سال ۲۰۱۷ متعهد شدم که افراط‌گرایی را ریشه‌کن می‌کنم و البته از همان زمان کارزاری جدی را آغاز کردیم که هدف از آن بررسی علت‌های تروریسم و مقابله با آن بود.» ولیعهد عربستان سعودی با اشاره به اینکه «طی یک سال توانستیم پروژه‌ ایدئولوژیکی را که طی چهل سال ایجاد و ترویج شده بود از بین ببریم»، افزود: «امروز در عربستان سعودی جایی برای افراط‌گرایی باقی نمانده است و هیچ اثری از آن در جامعه به چشم نمی‌خورد.» شاهزاده محمد بن سلمان گفت: «هرچند افراط‌گرایی به پدیده‌ای منفور و پنهان و منزوی تبدیل شده است، ما همچنان به مبارزه با آن ادامه می‌دهیم، افزون بر اینکه با هر پدیده‌ دیگری نیز که رفتار و افکار افراطی داشته باشد مقابله خواهیم کرد.»

دومین نشست ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم به‌ریاست شاهزاده خالد بن سلمان در تایید این تعهد و چشم‌انداز روشن عربستان سعودی برگزار شد. وزیر دفاع عربستان سعودی در این نشست گفت: «ماموریت دشوار و آرزوهای بزرگی پیش رو داریم که مستلزم تلاش‌های هماهنگ و همکاری و مشارکت با کشورهای جهان و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی است.»

اهمیت این موضوع برای کسانی که به خاورمیانه و رنج دیدن آن از تروریسم می‌اندیشند کاملا آشکار است. از این‌ رو، عربستان سعودی به امنیت و ثبات منطقه علاقه‌مندی بسیاری دارد، درست همان‌گونه که ولیعهد عربستان در گذشته اظهار داشت که رونق و شکوفایی عربستان سعودی در رونق و شکوفایی کشورهای همسایه نهفته است. نشست مبارزه با تروریسم به‌ریاست وزیر دفاع عربستان سعودی در ریاض بیانگر همین علاقه‌مندی است. به‌علاوه، شاهزاده خالد بن سلمان از حمایت صد میلیون ریالی عربستان سعودی از صندوق پشتیبانی از طرح‌های ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم و حمایت از ۴۶ برنامه‌ ائتلاف در چهار محور فکری، رسانه‌ای، نظامی، و مبارزه با حمایت‌های مالی از تروریسم خبر داد.

برگزاری دومین نشست ائتلاف نظامی اسلامی در ریاض یادآور شفافیت دیدگاه عربستان سعودی و تعهد قاطع آن به از میان بردن افراط‌گرایی، مبارزه با تروریسم، و ​​همکاری با کشورهای عربی و اسلامی و جامعه جهانی است. تردیدی نیست که این منطقه بدون امنیت و مبارزه با تروریسم روی ثبات و آرامش را نخواهد دید. با توجه به اهمیت این موضوع، امید است که دومین نشست ائتلاف نظامی اسلامی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

برگرفته از الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه