رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان پس از سال‌ها تنش با هم ملاقات کردند

عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی بر لزوم هماهنگی بیشتر برای شکست «دشمن مشترک» تاکید کردند

ملاقات صلاح‌الدین ربانی و عطا محمد نور، رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان در آنکارا‌ــ  @Atamohammadnoor/X

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، چهار سال پس از آنکه عطا محمد نور با انشعاب از حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی، خود را رهبر این حزب خواند، این دو رهبر از ملاقات با هم در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، خبر دادند.

صلاح‌الدین ربانی، فرزند برهان‌الدین ربانی، بنیان‌گذار حزب جمعیت اسلامی افغانستان که اکنون رهبری یک شاخه این حزب را به عهده دارد، با انتشار عکسی از دیدارش با عطا محمد نور، استاندار پیشین بلخ، در فیس‌بوک نوشت که در یک «نشست دوستانه و صمیمانه» با نور، در مورد وضعیت سیاسی افغانستان و تقویت هماهنگی‌ها بحث و گفت‌وگو کرده است.

او تصریح کرد: «در نشست مذکور بر هماهنگی‌ بیشتر با تمام اقشار و طیف‌های سیاسی برای عبور از وضعیت اسفبار فعلی  تاکید شد.»

در همین حال، عطا محمد نور که او نیز خود را رهبر حزب جمعیت اسلامی می‌داند، در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که با صلاح‌الدین ربانی «نشستی دوستانه‌» داشته و در مورد موضوع سیاسی افغانستان و تقویت هماهنگی، بسیج و همفکری گفت‌وگو کرده‌اند.

نور افزود: «در این دیدار در مورد گسترش هماهنگی میان جریان‌های سیاسی با هدف عبور از وضعیت بحرانی حاکم، رایزنی و تاکید شد که تقویت صفوف یکی از ابزارهای مهم برای شکست دادن دشمن مشترک است.»

هر دو رهبر حزب جمعیت اسلامی بر تداوم این دیدارها تاکید کردند و گفتند که برای همبستگی بیشتر باید به این دیدارها ادامه دهند.

این در حالی است که عطا محمد نور و شماری از اعضای این حزب در اسفند ۱۳۹۹ به دلیل اختلاف‌هایی که سر رهبری حزب ایجاد شد، با انشعاب کردن از حزب جمعیت اسلامی، در کابل نشستی به نام کنگره حزب برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست که ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در تالار لویه جرگه کابل برگزار شد، عطا محمد نور با تایید اعضای نشست از جمله محمد یونس قانونی، محمد اسماعیل‌خان و شماری دیگر از اعضای ارشد این حزب، به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد.

در آن زمان، صلاح‌الدین ربانی که پس از کشته شدن پدرش، برهان‌الدین ربانی، مسند رهبری این حزب را به دست آورده بود، برگزاری این نشست را «کودتای سفید» خواند و گفت که چگونگی برگزاری کنگره حزب جمعیت در اساسنامه حزب مشخص شده است و نشست مزبور هیچ مطابقتی با آن ندارد.

از آن زمان تاکنون هر دو شاخه حزب جداگانه فعالیت کرده‌اند و هر کدام خود را جناح اصلی حزب جمعیت می‌دانند.

اکنون دو سال و شش ماه پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان که همه احزاب سیاسی از فعالیت در داخل افغانستان منع شده و سران هر دو شاخه حزب جمعیت اسلامی نیز مانند دیگر سران احزاب پیشین افغانستان، کشورشان را ترک کرده‌اند، این دو رهبر برای نخستین بار با هم ملاقات کردند.

صلاح‌الدین ربانی از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان در آنکارا، پایتخت ترکیه، زندگی می‌کند، اما عطا محمد نور اغلب در امارات متحده عربی ساکن است. ربانی نوشته که این ملاقات در شهر آنکارا صورت گرفته که به این معنا است که عطا محمد نور برای ملاقات با او به آنکارا رفته است.

رهبران احزاب مختلف سیاسی افغانستان در دو سال گذشته «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» را تشکیل دادند که عطا محمد نور و صلاح‌الدین ربانی نیز هر دو عضو آن‌اند اما در بیشتر نشست‌های این شورا، به صورت حضوری یا هم‌زمان شرکت نکرده‌اند.