عربستان سعودی: بدون تشکیل کشور فلسطین و پایان تجاوز به غزه، روابطمان را با اسرائیل عادی نمی‌کنیم

ریاض ادعای سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا را رد کرد

عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که بدون ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف شود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد».

عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که پیگیری روند عادی سازی به خروج تمامی نیروهای اسرائیل از غزه بستگی دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «پادشاهی مجدداً از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، برای تسریع در به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، با پایتختی بیت المقدس شرقی، تاکید می‌کند. مردم فلسطین می‌توانند به حقوق مشروع خود دست یابند و صلحی همه جانبه و عادلانه برای همه حاصل شود.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که دولت آمریکا «بازخوردی مثبت» دریافت کرده است مبنی بر اینکه عربستان سعودی و اسرائیل مایل به ادامه گفتگوها بر سر عادی‌سازی روابطشان هستند.

بیانیه عربستان سعودی تنها یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی و دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی در روز دوشنبه صادر شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیش‌تر گفته بود که عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل «مزایای عظیمی را برای همه کسانی که خواهان ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه هستند، به همراه خواهد داشت.»

بلینکن در یک نشست مطبوعاتی در دوحه، پیش از ورودش به اسرائیل در روز چهارشنبه، خوشبینانه درباره احتمال عادی سازی توافق عربستان و اسرائیل صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت: «در خصوص عادی سازی، ولیعهد بر علاقه شدید عربستان سعودی به پیگیری آن تاکید کرد. اما او همچنین آنچه را که قبلاً به من گفته بود، به روشنی بیان کرد که برای انجام آن (عادی‌سازی روابط) دو چیز لازم است: پایان دادن به درگیری در غزه و یک مسیر روشن، معتبر و با زمان مشخص برای ایجاد یک کشور فلسطینی».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اما روز سه‌شنبه بدون اشاره به شروط بنیادین عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ما هم‌اکنون در حال مذاکره با همتایان خود در منطقه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی برای پیشبرد یک توافق عادی سازی روابط هستیم».

کربی توضیح داد که تلاش برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل جدا از اقدامات دیپلماتیک پیرامون جنگ غزه، مانند آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس است.