علی خامنه‌ای: نظم کنونی جهان باطل و دوام‌ناپذیر است

رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد او در اداره ایران بر اساس الگوی اسلامی «موفق» بوده است

تصویر علی خامنه‌ای و پنج تن از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۱۹ بهمن در دیدار با مقام‌های حکومتی و برخی سفرای کشورهای اسلامی در ایران، آنچه را در حال حاضر در غزه می‌گذرد، «مصیبت بشریت» خواند و گفت که این نشان می‌دهد نظم کنونی جهان «کاملا باطل» است.

خامنه‌ای «مصیبت غزه» را نه فقط به دنیای اسلام بلکه به «همه بشریت» مرتبط دانست و ادعا کرد که «ایالات‌ متحده آمریکا، بریتانیا، برخی کشورهای اروپایی و دنباله‌روهای آن‌ها پشت دست‌های جنایتکار و به‌خون‌آلوده رژیم صهیونیستی قرار دارند».

رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این نیز «نابودی اسرائیل» را وعده داده بود، در سخنان روز پنجشنبه‌ مدعی شد که از وضعیت فعلی می‌توان فهمید که نظم کنونی جهان «باطل و غیرقابل دوام است و از بین خواهد رفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه، آمریکا را به دست داشتن در کشته‌ شدن فلسطینی‌ها در درگیری‌های غزه متهم و ادعا کرد: «پشت این جنایت‌ها، پول، تسلیحات و کمک‌های سیاسی آمریکا وجود دارد.» زیرا به گفته خامنه‌ای، «صهیونیست‌ها اعتراف کرده‌اند که بدون تسلیحات آمریکایی یک روز هم قادر به جنگ نبودند».

رهبر جمهوری اسلامی سپس آمریکا را «مجرم و مسئول» جنگ غزه نامید و تاکید کرد که راه‌حل پایان بحران غزه در کنار کشیدن قدرت‌های بزرگ جهانی و طرفدار غرب است.

او بدون اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی از جمله پیکارجویان حماس مدعی شد: «مبارزان فلسطینی خود قادر به اداره میدان‌اند، همچنان‌ که تا امروز نیز با اداره صحنه، ضربه سختی به آن‌ها وارد نشده است.»

خامنه‌ای قطع کمک‌های سیاسی، تبلیغاتی، تسلیحاتی به اسرائیل و خودداری از ارسال کالاهای مصرفی به این کشور را «وظیفه» دولت‌ها خواند و افزود: «ملت‌ها وظیفه دارند برای انجام دادن این وظیفه بزرگ به دولت‌هایشان فشار وارد کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه، ضمن اشاره به سالگرد مبعث پیامبر اسلام، مدعی شد که انقلاب اسلامی در نتیجه «دعوت مردم» از خمینی و «اجابت پیام بعثت» تحقق یافت. او سپس رشد و پیشرفت ایران را هم به «ادامه اجابت دعوت پیامبر اسلام» مشروط  و ادعا کرد که در جهان امروز، «ظلم و حق‌کشی رواج یافته و رهایی از این وضع و بهبود زندگی مردم دنیا در گرو اجابت دعوت پیامبر اسلام و تزکیه معنوی است».

خامنه‌ای افزود: «همان‌طور که پیامبر در آن روز مردم را به شکستن بت‌ها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد. اولین بت هم بت خود ما است؛ بت درون خود ما، بت نفس ما. اول باید خودمان را اصلاح کنیم. اول جامعه‌ خودمان را باید اصلاح کنیم.»

او خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «مسئولیت ما خودسازی و نشان دادن اداره کشور بر اساس الگوی اسلام است.» رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به نارضایتی‌ها و اعتراض‌های گسترده عمومی ادعا کرد که جمهوری اسلامی در زمینه اداره ایران بر اساس الگوی اسلامی «موفق» و در دنیا «تاثیرگذار» بوده است.

پیش از سخنان علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منصوب او، نیز طی سخنانی روح‌الله خمینی را با پیامبر اسلام مقایسه کرد و گفت: «اجابت دعوت خمینی به بندگی خدا و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از طرف مردم ایران جلوه‌ای از اجابت پیام بعثت نبوی است.»

او همچنین مدعی شد که برنامه‌های دولت در جهت «گسترش عدالت، جبران عقب‌ماندگی‌ها و بهبود وضع اقتصادی» است و راه‌حل مشکلات را «تکیه بر اراده داخلی» می‌داند و نگاهش به «دست بیگانگان» نیست.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در حالی این ادعا را مطرح کرد که گزارش‌های رسمی آشکار می‌کند نرخ سبد معیشت از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته، بسیاری از خانوارهای طبقه متوسط به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند و مصرف اقلام خوراکی ضروری در میان دهک‌های مختلف درآمدی به‌شدت کاهش یافته است. نتایج یک گزارش تحلیلی در اتاق بازرگانی تهران هم آشکار می‌کند که طی پنج سال اخیر، بسیاری از خانواده‌ها الگوی مصرفشان را تغییر داده‌اند؛ به این معنا که یا فقط کالاهای خیلی ضروری را خریده‌اند یا به دلیل گرانی‌ها، به سمت کالاهای جایگزین متمایل شده‌اند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، بیش از ۲۸ درصد مردم ایران در سال ۲۰۲۰ فقیر بودند که این آمار به شکل تصاعدی در حال افزایش است؛ به‌ طوری‌ که بانک جهانی می‌گوید بیش از ۴۰ درصد ایرانیان در آستانه «فقیر شدن» قرار دارند.