نتانیاهو پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس را «توهم‌زده» خواند؛ بلینکن: جای پیشرفت هست

ایالات متحده به اسرائیل هشدار داد که حمله نظامی به شهر رفح در جنوب غزه بدون برنامه ریزی مناسب خطر تبدیل شدن به یک «فاجعه» را در پی خواهد داشت

هم‌زمان با ادامه مذاکرات آتش‌بس با حماس و در حالی‌که قرار بود مذاکرات جدیدی روز پنجشنبه در قاهره آغاز شود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به سربازان آن کشور دستور داده است برای ورود به شهر رفح در جنوب غزه آماده شوند.

نتانیاهو این دستور را پس از آن صادر کرد که شامگاه چهارشنبه، پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس در غزه را رد کرد و شرایط پیشنهادی رهبران حماس را «درخواست‌های توهم‌زده» این گروه شبه‌نظامی خواند.

ایالات متحده روز پنجشنبه به اسرائیل هشدار داد که حمله نظامی به شهر رفح در جنوب غزه بدون برنامه ریزی مناسب خطر تبدیل شدن به یک «فاجعه» را در پی خواهد داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده که در چهارچوب پنجمین رشته‌ سفرش برای رسیدگی به بحران خاورمیانه از هفتم اکتبر و آغاز جنگ به منطقه رفته، گفته است که هنوز برای دستیابی به توافق، توقف درگیری‌ها و آزادی گروگان‌ها، فرصت هست. بلینکن همچنین گفته است که واشنگتن علاوه بر حمایت از تشکیلات فلسطینی، امنیت اسرائیل را نیز تضمین می‌کند.

نتانیاهو شامگاه چهارشنبه هفتم فوریه در یک نشست خبری بار دیگر تاکید کرد که عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه متوقف نخواهد شد و تا شکست کامل حماس ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته نخست‌وزیر اسرائیل، «پیروزی در دسترس است» و ظرف چند ماه محقق می‌شود. مقام‌های اسرائیلی پیروزی در جنگ را به معنای ریشه‌کن کردن حماس در نوار غزه توصیف کرده‌اند.

تاکید دوباره نخست‌وزیر اسرائیل به ادامه جنگ و گسترش عملیات در نوار غزه در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته بود دولت نتانیاهو «به‌هیچ‌وجه» با پیشنهاد حماس برای آتش‌بس موقت موافقت نخواهد کرد.

حماس تاکید کرده است که در ازای آزادی گروگان‌ها، سربازان اسرائیلی باید از نوار غزه خارج شوند و شمار زیادی از زندانیان فلسطینی که به‌دلیل جرائمی همچون انجام حملات تروریستی در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد شوند.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از نتانیاهو نوشت موافقت با خواست‌های حماس به‌معنای «دعوت دوباره به کشتار» است. 

درگیری‌های سنگین در روز پنجشنبه بدون توقف در نوار غزه ادامه دارد، چنان‌که وزارت بهداشت غزه (تحت کنترل حماس) اعلام کرد طی حملات اخیر در شبانه‌روز گذشته ۱۰۹ نفر کشته شده‌اند. 

اکنون با صدور فرمان آماده‌باش به سربازان اسرائیلی برای ورود به شهر رفح، بیش از یک میلیون فلسطینی که برای فرار از درگیری در شمال غزه، به جنوب این منطقه و مناطق مرزی مصر رفته‌اند بیش‌ازپیش احساس خطر می‌کنند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه هشدار داد که حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح، آنچه را که هم‌اکنون یک کابوس بشردوستانه است وخیم‌تر خواهد کرد. 

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که در شمال و جنوب نوار غزه در حال انجام عملیات است و ۳۰ «تروریست» را در آنجا کشته است. 

ارتش اسرائیل همچنین از بازداشت دو نفر از اعضای حماس که در حمله ۷ اکتبر شرکت داشتند و همچنین یک عضو واحد تکاوری حماس خبر داد. 

نتانیاهو ضمن پیش‌بینی «پیروزی کامل» در ماه‌های آینده، گفت تسلیم شدن در برابر خواسته‌های عجیب حماس به معنی دعوت به کشتاری دیگر است. نتانیاهو همچنین گفت: «تداوم فشار نظامی شرط لازم آزادی گروگان‌ها است.» 

هم‌زمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن، در تل‌آویو به خبرنگاران گفت که پیشنهاد متقابل حماس برای «پیگیری مذاکرات» یک فرصت حداقلی ایجاد کرده است.

بلینکن ساعاتی پس از دیدار با نتانیاهو گفت: «با آن‌که پاسخ حماس به وضوح شرایطی دارد که آغاز آتش‌بس را غیرممکن می‌کند، ولی ما فکر می‌کنیم که فضا برای دستیابی به توافق ایجاد می‌کند و ما تا آن زمان بی‌وقفه روی آن کار می‌کنیم.»

بلینکن سپس با برخی چهره‌های میانه‌رو کابینه جنگ نتانیاهو، از‌جمله بنی گانتز و گادی آیزنکوت، و همچنین یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون (گروه مخالف) اسرائیل، برای گفت‌وگو درباره «گروگان‌ها و تمایل به بازگرداندن آنان به خانواده‌هایشان» ملاقات کرد. 

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با رهبران قطر و مصر و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، محمود عباس، ملاقات کرده بود. 

سامی ابو زهری، از مقام‌های ارشد حماس، اظهارات نتانیاهو را «گزاف‌گویی سیاسی» توصیف کرده که نشان‌دهنده خواسته رهبر اسرائیل برای ادامه درگیری است. 

اسامه حمدان، یک مقام دیگر حماس، نیز گفت هیئت حماس به رهبری خلیل الحیه روز پنجشنبه برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس به میانجی‌گری مصر و قطر به قاهره سفر می‌کند. حمدان جناح‌های مسلح فلسطینی را به ادامه جنگ ترغیب کرده است.