دیلی‌میل: جمهوری اسلامی مسلمانان بریتانیایی را برای جاسوسی استخدام می‌کند

«تهران تلاش می‌کند با استفاده از شیعیان ساکن بریتانیا اطلاعاتی را درباره یهودیان، اهدافی مانند کنیسه‌ها و همچنین مخالفان جمهوری اسلامی به دست آورد تا حملاتی علیه آن‌ها ترتیب دهد»

رسانه بریتانیایی دیلی‌میل روز شنبه دهم فوریه (۲۱ بهمن) در گزارشی به موضوع استخدام جاسوس به دست جمهوری اسلامی ایران به‌منظور کسب اطلاعات و انجام حملاتی در خاک بریتانیا علیه یهودیان یا مخالفان رژیم تهران پرداخت.

به گزارش این رسانه، شب گذشته یک مقام اسرائیلی گفت از زمان حمله حماس در روز هفتم اکتبر، تل‌آویو بیش‌از‌پیش به بریتانیا درباره حمله‌های احتمالی جمهوری اسلامی ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش هشدار داده است.

دیلی‌میل همچنین به نقل از برخی کارشناسان نوشت این احتمال وجود دارد که جاسوس‌های جمهوری اسلامی در قالب دانشجویان بین‌المللی با بورسیه دولتی برای تحصیل عازم دانشگاه‌های بریتانیا شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته دیلی‌میل، کسری اعرابی، از اندیشکده اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در‌این‌باره گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معمولا بر استخدام ایرانی‌-بریتانیایی‌ها که معمولا سکولار (غیرمذهبی) و مخالف رژیم جمهوری اسلامی‌اند تمرکز نمی‌کند، بلکه شیعیان بریتانیایی را مد‌نظر قرار می‌دهد که ملیت‌های پاکستانی، عراقی و لبنانی دارند و امکان جذب آن‌ها در مراسم اربعین در شهر کربلا وجود دارد.

بیشتر مسلمانان بریتانیا سنی مذهب‌اند، اما تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار مسلمان شیعه نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

این رسانه در ادامه گزارش به نقل از یک منبع بدون ذکر نام نوشت وقتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواهد کسی را در خاک بریتانیا ترور کند یا برباید، اغلب از شبکه‌های جنایی سازمان‌یافته مستقر در بریتانیا استفاده می‌کند، اما از اطلاعاتی که جاسوس‌هایش در بریتانیا جمع‌آوری کرده‌اند برای انجام این حملات استفاده می‌کند.

این منبع در عین حال تاکید کرد که انجام عملیات برای جاسوسان جمهوری اسلامی ایران در خاک بریتانیا دشوار است و به همین دلیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شبکه‌های جنایتکار سازمان‌یافته برای رسیدن به هدف‌هایش استفاده می‌کند.

دیلی‌میل ضمن اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سوءقصد به دو روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن و تحریم‌ چند فرد مرتبط با این عملیات، نوشت:‌ «در ماه دسامبر، محمدحسین دوتایف، مرد ۳۱ ساله چچنی، پس از مجرم شناخته شدن در پرونده جاسوسی از مقر ایران اینترنشنال به منظور انجام یک حمله تروریستی، به سه سال زندان محکوم شد. پلیس ضد تروریسم اعلام کرد که دوتایف متعلق به یک شبکه جنایتکار سازمان‌یافته اروپایی است که برای انجام این حمله استخدام شده بود.»

اما این تنها عملیات جاسوسی و ترور نبود که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌ها و سال‌های گذشته برای اهدافش در بریتانیا تدارک دیده بود. پلیس ضد ترور بریتانیا می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۲، رژیم حاکم بر ایران تلاش کرده است دست‌کم ۱۵ نفر از مخالفان مستقر در بریتانیا را بکشد یا به آن‌ها آسیب برساند و گاهی به‌طور علنی خواستار قتل آن‌ها شده است.

سال گذشته نیز گزارش شد که کالج اسلامی، یک موسسه آموزشی شیعه مستقر در شمال غرب لندن، پیوندهای قوی با جامعه‌المصطفی در ایران دارد و دانشجویانی را به مرکزی در این کشور فرستاده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا جامعه‌المصطفی را به دلیل اینکه محل جذب نیرو برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، تحریم کرده است.

کالج اسلامی لندن در آن زمان گفت که ادعای ارتباط با جامعه‌المصطفی «بی‌اساس» است، اما پروفسور آنتونی گلیز، کارشناس تروریسم، در‌این‌باره معتقد است: «این یک تهدید جدی است که باید به آن رسیدگی شود. سپاه پاسداران پشت سر حماس و حوثی‌ها است و این شبکه‌های جاسوسی را نیز در بریتانیا اداره می‌کند.»

کارشناسان بریتانیایی  در حالی این هشدارها را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران در انجام عملیات جاسوسی یا توطئه برای ترور مخالفان در کشورهای دیگر نیز سابقه دارد. در چند روز گذشته فاش شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۵ یک زوج ایرانی را با استفاده از پوشش پناهجویان افغان به سوئد فرستاده است. این زوج قصد ترور سه یهودی سرشناس را داشتند که درنهایت شناسایی و بازداشت شدند.