هشدار جدید عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام رضا رسایی

نزدیکان رضا رسایی می‌گویند او تحت شکنجه سنگین و آزارهای جسمی طاقت‌فرسا به اعتراف اجباری وادار شد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان اقدام فوری، هشدار داد که جان رضا رسایی، معترض بازداشتی در خیزش سراسری سال گذشته ایران، به‌شدت در خطر است و هر لحظه امکان دارد که حکم اعدام این شهروند زندانی اجرا شود.

در این بیانیه با اشاره به اینکه «حکم اعدام رضا رسایی پس از یک محاکمه به‌شدت ناعادلانه و با استناد به اعترافات اجباری» صادر شده است، رد اعتراض و درخواست اعاده دادرسی رضا رسایی در دادگاه‌های تجدیدنظر و دیوان‌عالی ایران را می‌توان به منزله تصمیم جدی دستگاه‌های سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی برای اعدام این جوان ۳۵ ساله تعبیر کرد.

یکی از دوستان نزدیک این جوان محکوم به اعدام چهارم آذرماه سال جاری در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از «شکنجه‌های سنگین و شکستن انگشتان و دنده‌های» او به دست نیروهای اداره اطلاعات سپاه در کرمانشاه با هدف مجاب کردن رضا رسایی به اعتراف علیه خود و قبول اتهام قتل نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات سپاه در شهر صحنه، سخن گفته بود.

رضایی رسایی ۳۵ ساله، شهروند معتقد به آیین یارسان و اهل شهرستان صحنه در کرمانشاه، روز سوم آذر ۱۴۰۱ به‌دلیل حضور در تجمع‌ اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در شهریار استان تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، اما حدود ۱۱ ماه بعد (روز ۲۰ مهر سال جاری) در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه «بدون ارائه مدرک و سند» و با اتهام قتل عمد نادر بیرامی که شش روز قبل از بازداشت رضا رسایی کشته شده بود، به قصاص نفس محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که اعترافات اجباری رسایی تحت شکنجه، ضرب‌وشتم، شوک الکتریکی، خفگی، آویزان کردن و اعمال خشونت جنسی گرفته شده است. خبر تایید حکم اعدام رضا رسایی اوایل دی‌‌ماه امسال در شعبه ۱۷ دیوان‌عالی کشور به ریاست قاضی بارانی منتشر شد و پس از این اتفاق، وکلای این متهم با اشاره به ایرادها و ابهام‌های فراوان در پرونده، خواستار اعاده دادرسی شدند، اما دیوان‌عالی کشور درخواست آنان را «فاقد شرایط قانونی» دانست و آن را رد کرد.

رضا رسایی متولد سال ۱۳۶۷ است و لیسانس مدیریت بازرگانی دارد، اما طی سال‌های اخیر در حرفه زنبورداری و فروش عسل در شهریار فعالیت می‌کرد.

پیش‌تر، دوست رضا رسایی به ایندیپندنت فارسی گفت‌:‌ «نه ما و نه خود رضا، اصلا نمی‌دانیم این نادر بیرامی روز ۲۷ آبان در مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد (از بزرگان آیین یارسان) چگونه و به‌دست چه کسانی کشته شد، ولی مگر می‌شود یک شهروند عادی مثل رضا، یک مقام امنیتی را در شهر صحنه کشته باشد و شش روز بعد در شهریار در تجمع اعتراضی دیگری شرکت کند. خب قاتل طبیعتا جایی پنهان می‌شود یا زندگی عادی‌اش را پی می‌گیرد تا کسی به او مشکوک نشود. حتی ذبیح‌الله نورمرادی، نیروی تحت امر نادر بیرامی که در آن صحنه کنارش بوده و در درگیری‌ها زخمی شد نیز در دادگاه گفته چیزی ندیده و نمی‌داند قاتل کیست. خب پس چطور میان چند هزار نفر آدم، ناگهان رضا متهم به قتل می‌شود. اگر مدرکی داشتید که او را این‌چنین وحشیانه شکنجه نمی‌کردید تا با دروغ و وعده‌های پوچ اعتراف اجباری بگیرید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز مشاوره حقوقی دادبان هم با استناد به اعترافات اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر، نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی، تصریح دادنامه به وجود نقص در تحقیقات مقدماتی، بی‌توجهی به نظر کارشناسی پزشکی قانونی و به‌ویژه استناد دادگاه به «علم قاضی» برای اثبات مجرمیت را از جمله ایرادهای اساسی موجود در دادنامه دانسته است.

مادر رضا رسایی نیز در روزهای گذشته با تاکید بر بی‌گناهی فرزندش، برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام درخواست کمک کرده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی درحالی قتل نادر بیرامی را به رضا رسایی نسبت دادند که به گفته یکی از دوستان این متهم و همچنین بر اساس نوشته دادبان، هیچ مدرک، شاهد یا مستنداتی برای اثبات جرم او وجود ندارد و دادنامه صادر‌شده در دادگاه بدوی، ایرادهای شکلی و ماهوی فراوان دارد.

به گفته فرد نزدیک به رضا رسایی، نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات سپاه در شهر صحنه که روز ۲۷ آبان سال گذشته کشته شد، از روزهای ابتدایی خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهر صحنه و شهرهای دیگر استان کرمانشاه به تیراندازی و ضرب‌وشتم معترضان مشغول بود و از نیروهای اصلی سرکوب اعتراضات محسوب می‌شد. این مقام امنیتی روز ۲۷ آبان و در مراسم سالگرد فوت سیدخلیل عالی‌نژاد نیز به ضرب‌وشتم شهروندان و پاشیدن اسپری فلفل به صورت کسانی که علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دادند مشغول بود.

جمهوری اسلامی تا‌کنون دست‌کم ۹ معترض بازداشتی در خیزش سراسری سال گذشته، ازجمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، میلاد زهره‌وند و محمد قبادلو را اعدام کرده است.

در همین راستا شاهزاده رضا پهلوی ماه گذشته و قبل از اجرای حکم اعدام محمد قبادلو، در رسانه اجتماعی ایکس نوشته بود: «قبادلو مانند رضا رسایی، مجاهد کورکور و افراد دیگر به‌دلیل مبارزه برای آزادی ایران در خطر مرگ است. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و دولت‌های غربی می‌توانند جان این معترضان را نجات دهند. آنان باید برای توقف این مضحکه، جلادان در تهران را تحت فشار بگذارند.»