کارلسون پس از پوتین سراغ چه کسی می‌رود، رهبران جمهوری اسلامی ایران یا حماس؟

به باور کارلسون، برای برقراری صلح باید با دشمنان هم گفت‌وگو کرد

مصاحبه جنجالی تاکر کارلسون، خبرنگار و مجری برنامه «گفت‌وگوی آمریکایی»، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که بیش از دو ساعت طول کشید، شامگاه پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) پخش شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، مصاحبه او با پوتین تنها در شبکه اجتماعی اکس در مجموع نزدیک به ۱۹۰میلیون بار دیده شده است.

این مصاحبه بسته به اینکه مخاطب در چه طیف سیاسی قرار داشت، واکنش‌هایی تشویقی یا انتقادی در پی داشت و برخی هم آن را با مصاحبه رسانه‌های وقت آمریکا با روح‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷، و همین‌طور یاسر عرفات، رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین مقایسه کردند. بسیاری از مخاطبان این مصاحبه نیز در واکنش‌ به آن، به تاکر کارلسون پیشنهاد کرده‌اند با رهبر جمهوری اسلامی ایران و گروه حماس مصاحبه کند.

این چهره رسانه‌ای جنجالی که محبوبیت زیادی در ایالات متحده آمریکا دارد، چند ماه پیش از فاکس‌‌نیوز اخراج شد و از آن پس، به تولید برنامه‌هایی می‌پردازد که آن‌ها را در وب‌سایت و حساب شخصی‌‌اش در شبکه اجتماعی ایکس منتشر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلسون مدعی است که انگیزه‌اش از مصاحبه با پوتین «در راستای صلح» بوده است. او با وجود رویکرد محافظه‌کارانه‌ای که دارد، جناحی از راست‌گرایان را در آمریکا نمایندگی می‌کند که همواره در مورد مداخلات خارجی ایالات متحده بدبین بوده است. این جناح به‌ویژه از نظر مالی، بر این باور است پولی که برای جنگ خرج می‌شود، به‌جای رفتن به حساب‌ بانکی‌ مجتمع‌های نظامی‌ــ‌صنعتی که در جنگ‌های دیگران دخالت می‌کنند، باید در مسیر سیاست «اول آمریکا» صرف شود.

حضور این جناح در جبهه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، که متحدانش در کنگره مخالفتشان را با ادامه کمک نظامی به اوکراین اعلام کرده‌اند، پررنگ است.

کارلسون ضمن محکوم کردن حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل، در مورد لزوم حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل ابراز تردید کرده و پیامدهای دنباله‌دار جنگ‌ را برشمرده است.

او همچنین با هشدار در مورد پیامدهای احتمالی برنامه هسته‌ای تهران و بحران انرژی احتمالی، نوشت: «اگر ما به ایران اعلان جنگ کنیم و زیرساخت‌های آن را منفجر کنیم، دقیقا چه اتفاقی برای ایالات متحده می‌افتد؟»

مدت‌ها قبل از حمله اسرائیل به غزه، کارلسون در مخالفت با ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور دونالد ترامپ، با هر گونه درگیری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران ابراز مخالفت کرده و حتی خواستار خروج نیروهای ایالات متحده از عراق شده بود، موضوعی که این روزها همچنان مطرح است.

با این حال، این بدان معنا نیست که کارلسون با جمهوری اسلامی ایران یا حماس همسویی دارد بلکه او بر این باور است که برای برقراری صلح باید با دشمنان هم گفت‌وگو کرد.