صدور حکم اعدام برای محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت

صفا عائیلی، دایی مهسا امینی هم به تحمل پنج سال و چهار ماه زندان محکوم شد

محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت و محکوم به اعدام در ایران‌- رسانه‌های اجتماعی

شبکه حقوق بشر کردستان و هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهند، خبر داده‌اند شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه برای ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت بازداشت‌شده در خیزش سراسری سال ۱۴۰۱، حکم اعدام صادر کرده است.

اتهام اصلی این روحانی اهل سنت که ساکن بوکان در استان آذربایجان غربی است و آبان ۱۴۰۱ پس از سخنرانی در مراسم یادبود اسعد رحیمی، از جان‌باختگان خیزش سراسری در بوکان، بازداشت شد، «افساد فی‌الارض» اعلام شد.

منابع نزدیک به خانواده محمد خضرنژاد به وب‌سایت‌های حقوق‌بشری گفته‌اند که او در مدت بازداشت بارها برای اخذ اعتراف اجباری تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته و همین اعتراف‌های اجباری دستمایه پرونده‌سازی برای او و در نهایت صدور حکم اعدام او شده است.

ماموستا خضرنژاد که ۴۵ سال دارد، علاوه بر افساد فی‌الارض، بابت اتهام «لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» به ۱۵ سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

بر اساس این گزارش، آخرین جلسه دادگاه این روحانی منتقد، آبان ۱۴۰۲ به صورت ویدیوکنفرانس‌ و بدون حضور وکیل برگزار شد.

فرهاد سلیمی، یک روحانی کرد اهل سنت هم پس از گذشت ۱۴ سال حبس در زندان قزل‌حصار کرج، روز سوم بهمن‌ به حکم قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعدام شد.

پس از آغاز خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ که با جان باختن مهسا امینی، دختر جوان اهل سقز، از شهرهای کردنشین ایران، در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی در تهران، آغاز شد، تاکنون شمار زیادی از روحانیون اهل سنت و مردم مناطق کردنشین ایران به دلیل انتقاد از نظام ایران و حمایت از خانواده‌ کشته‌شدگان اعتراض‌ها بازداشت، شکنجه شده و در نهایت با صدور احکام بلندمت زندان یا حکم اعدام مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هه‌نگاو روز شنبه از صدور حکم اعدام برای شهاب نادعلی، زندانی سیاسی اهل همدان، خبر داد و نوشت: «شهاب نادعلی، زندانی سیاسی اهل همدان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام بغی از طریق آنچه  عضویت در جمعیت‌های معارض کشور عنوان شد، به اعدام محکوم شده است.»

بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب تهران در حالی شهاب نادعلی را به ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و همکاری مسلحانه با آن‌ها متهم کرده که این زندانی هرگز از سلاح استفاده نکرده است. نادعلی تاکنون دست‌کم دو نوبت در شهریور و همچنین بهمن‌‌ماه اعتصاب غذا کرده است. این کارگر ۴۰ ساله یک دختر ١٢ ساله دارد و در مدت بازداشت، از دسترسی به تمامی حقوق ابتدایی و قانونی‌اش محروم بوده است.

در خبری دیگر به نقل از هه‌نگاو درباره شهروندان کردزبان، روز یکشنبه ۲۲ بهمن اعلام شد که صفا عائیلی، دایی مهسا امینی، که در ایام منتهی به سالگرد جان باختن خواهر‌زاده‌اش در شهر سقز بازداشت شده بود، در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران جمعا به تحمل پنج سال و چهار ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری و دیگر مجازات‌های تکمیلی مانند منع خروج از کشور و همچنین نگارش مطالبی در تمجید از نیروهای حکومتی که در جریان خیزش سراسری کشته شده‌اند، محکوم شده است.