حکومت ایران یکی از منتقدان طالبان را ممنوع الخروج کرد

قاری محمد عیسی چهره منتقد طالبان در آلمان زندگی می‌کند و هدف سفر خود را به ایران، «تجارت» اعلام کرده است

قاری محمد عیسی، فعال سیاسی شهروند افغانستان و از منتقدان رژیم طالبان، پس از سفر به ایران، به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج شد و نتوانست به آلمان بازگردد. 

این چهره منتقد طالبان در آلمان زندگی می‌کند و هدف سفر خود را به ایران، «تجارت» اعلام کرده است.  

منابع خبری آگاه در ایران گفتند که پلیس ایران در فرودگاه بین‌المللی مشهد مانع خروج قاری عیسی از کشور شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممنوع الخروج شدن قاری عیسی با انتقاد شدید کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری از آنان از جمهوری اسلامی ایران خواستند که اجازه خروج این فعال سیاسی منتقد طالبان را از ایران صادر کند. اما طالبان و هواداران این گروه در شبکه‌های اجتماعی از ممنوع‌الخروج شدن قاری عیسی ابراز خوشحالی کردند.  

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون درباره ممنوع‌الخروج شدن قاری عیسی اظهارنظر نکرده‌اند.  

جمهوری اسلامی ایران با رژیم طالبان روابط و تعامل دارد و سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را در ایران نیز به طالبان واگذار کرده است. سفیر و معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، تلاش زیادی برای گسترش روابط با مقام‌های طالبان انجام داده‌اند. 

تهران زمینه سفر هئیت‌های طالبان را به ایران فراهم می‌کند و میزبان مقام‌های ارشد این گروه، از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه و شمار دیگری از مقام‌های طالبان بوده است.  

با فروپاشی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱، هزاران تن از شهروندان این کشور، از جمله چهره‌های سیاسی و نیز کارکنان اداری و نظامی دولت، به ایران مهاجرت کردند. جمعیت زیادی از نظامیان و مقام‌های پیشین افغانستان در ایران زندگی می‌کنند و شماری از آن‌ها نیز به ‌دلیل پایان مهلت اقامت قانونی‌، از ایران اخراج شدند. 

جمهوری اسلامی ایران به سیاسیون منتقد طالبان اجازه برگزاری همایش و کنفرانس نمی‌دهد و این قشر تحت‌فشار قرار دارند.  

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که شماری از مخالفان طالبان به ‌دلیل فشارهای جمهوری اسلامی ایران، این کشور را ترک کردند.  

بازداشت منتقدان و مخالفان طالبان در ایران با موجی از نگرانی‌ها همراه شده است. برخی از فعالان سیاسی معتقدند که به ‌دلیل تماس و تعامل جمهوری اسلامی با طالبان، ایران کشور امنی برای منتقدان و مخالفان این گروه نیست.  

تهران به سیاسیون و مخالفان طالبان اجازه نمی‌دهد در ایران علیه این گروه فعالیت کنند، اما با تمدید اقامت و حضور برخی از آن‌ها، می‌خواهد ابزار فشاری مقابل طالبان داشته باشد.  

بیشتر از جهان