آمریکا پیشنهاد پوتین را برای آتش‌بس در اوکراین رد کرد

به گفته منابع روسی، پوتین در سال ۲۰۲۳ پیام‌هایی به واشینگتن ارسال کرد که نشان می‌داد آماده بررسی آتش‌بس است

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع روسی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از طریق واسطه‌ها پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس و توقف جنگ در اوکراین مطرح کرد اما ایالات متحده آن را نپذیرفت.

به نوشته این خبرگزاری، یک منبع آمریکایی برقراری هرگونه تماس رسمی میان پوتین و واشینگتن را تکذیب کرد و گفت ایالات متحده در مذاکراتی که اوکراین در آن مشارکت نداشته باشد، شرکت نخواهد کرد. با این حال منابع روسی به رویترز گفتند که ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۳ از طریق واسطه‌هایی از جمله شرکای عرب مسکو در خاورمیانه و دیگران، پیام‌هایی به واشینگتن ارسال کرد که نشان می‌داد او برای بررسی شرایط آتش‌بس در جنگ اوکراین آماده است.

به گفته آن‌ها، پیشنهاد پوتین به توقف درگیری در جبهه‌های کنونی جنگ منتهی می‌شد اما مناطق ضمیمه‌شده به خاک روسیه را به اوکراین واگذار نمی‌کرد؛ با این حال حاوی نشانه‌ها و سیگنال‌هایی بود که برخی در کرملین آن را بهترین راه برای رسیدن به نوعی صلح می‌دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع ارشد روس که از گفت‌وگوها در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ مطلع بود اما نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «تماس با آمریکایی‌ها بی‌نتیجه ماند.»

یک منبع دوم روس هم که از این تماس‌ها مطلع بود، گفت که آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها به مسکو گفته‌اند که بدون مشارکت اوکراین، درباره آتش‌بس احتمالی مذاکره نمی‌کنند و بنابراین تماس‌ها با شکست مواجه شد.

منبع سومی که از بحث‌ها مطلع بود، نیز افزود: «آمریکایی‌ها همه‌چیز را به هم زدند.» او تاکید کرد که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند اوکراین را تحت فشار بگذارند.

به گفته منابع آگاه گفتگوکننده با رویترز، واسطه‌ها اواخر سال ۲۰۲۳ در ترکیه ملاقات کردند. چهارمین منبع دیپلماتیک نیز گفت که میان روسیه و آمریکا پیام‌هایی ردوبدل شده است. به گفته او، تماس‌های غیررسمی از طریق واسطه‌ها به ابتکار روسیه انجام شد اما به نظر می‌رسد هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

این گفته‌ها در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه‌ها است به کنگره ایالات متحده برای تصویب کمک‌های بیشتر به اوکراین فشار می‌آورد اما با مخالفت متحدان دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مواجه است.

پوتین در فوریه ۲۰۲۲ هزاران نیرو به اوکراین اعزام کرد و پس از هشت سال درگیری پراکنده در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و حامیان مسکو از سوی دیگر، جنگی تمام‌عیار را آغاز کرد.

اوکراین می‌گوید برای حفظ موجودیتش می‌جنگد. غرب نیز تهاجم پوتین را «تصرف سرزمینی به سبک امپریالیستی» می‌داند که نظم بین‌المللی پس از جنگ سرد را به چالش می‌کشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید هرگز کنترل روسیه بر سرزمین اوکراین را نمی‌پذیرد. او هرگونه تماس با روسیه را غیرقانونی اعلام کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده در هیچ گفت‌وگویی حتی از طریق واسطه‌ها با روسیه شرکت نکرده و واشینگتن در حمایت از اوکراین ثابت‌قدم بوده است.

او گفت که به نظر می‌رسد میان روس‌هایی که در دولت نیستند، گفت‌وگوهای غیررسمی وجود داشته اما ایالات متحده در این گفت‌وگوها شرکت نداشته است.

این مقام آمریکایی افزود که بر اساس آنچه به طور علنی گزارش شده، به نظر می‌رسد درخواست‌های پوتین نسبت به خواسته‌های گذشته مبنی بر تصرف خاک اوکراین، تغییری نکرده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ولادیمیر پوتین هفته گذشته در گفت‌وگو با تاکر کارلسون، مجری آمریکایی، اعلام کرد که روسیه آماده «گفت‌وگو» است.

به گفته سه منبع روسی، پیام پوتین به واشینگتن مخابره شد و مقام‌های ارشد ایالات متحده از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، و آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، با یکدیگر دیدار کردند. یکی از منابع روس تاکید کرد: «ایده این بود که سالیوان با مشاور سیاست خارجی پوتین، یوری اوشاکوف، گفت‌و‌گو و مراحل بعدی را مشخص کند.»

به گفته یک منبع روس دیگر، زمانی که این تماس در ژانویه برقرار شد، سالیوان به اوشاکوف گفت که واشینگتن مایل است در مورد سایر موارد صحبت کند، اما در مورد آتش‌بس بدون اوکراین گفت‌وگو نخواهد کرد.

در همین حال، یکی از منابع روسی از واشینگتن که اوکراین را به سمت مذاکرات سوق نمی‌دهد و به تامین مالی کی‌یف برای ادامه جنگ کمک می‌کند، ابراز ناامیدی کرد. یکی دیگر از این منابع روس به نقل از پوتین گفت: «می‌دانستم که آن‌ها کاری انجام نخواهند داد.»

شخص دیگری که از این گفت‌وگوها مطلع بود، نیز تاکید کرد که به نظر می‌رسد ایالات متحده گمان نمی‌کرد پوتین صادق باشد. او گفت: «آمریکایی‌ها باور نداشتند که پوتین در مورد آتش‌بس مصمم و صادق باشد؛ اما او بود و هنوز هم آماده است در مورد آتش‌بس گفت‌وگو کند. در عین حال رئیس‌جمهوری روسیه به همان اندازه آماده است تا زمانی که این جنگ طول بکشد، به مبارزه ادامه دهد.»

به گفته منابع روسی، کرملین در تماس‌های بیشتر با کاخ سفید در مورد موضوع جنگ اوکراین پیشرفتی نمی‌بیند، بنابراین جنگ ادامه خواهد یافت.

بیشتر از جهان