پرونده تتلو به دادگاه ارسال شد، متهم اختلاس بانک سرمایه آزاد است

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد مرجان شیخ‌الاسلامی به‌ دلیل پرونده اختلاس در پتروشیمی ایران همچنان تحت تعقیب است

امیرحسین مقصودلو و هادی رضوی، دو متهم بازداشت‌شده در ایران‌ــ رسانه‌های اجتماعی

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در نشست خبری هفتگی‌ا‌ش، به تشریح پرونده‌های قضایی معروف و پرحاشیه در ایران پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت پرونده افرادی همچون «امیر تتلو» و «داوود هزینه»، اعلام کرد که اتهام مدیرعامل شرکت دیجی‌کالا «توهین به مقدسات» است.

مسعود ستایشی گفت: «مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا، ۲۳ بهمن سال جاری به اتهام توهین به مقدسات، احضار و تفهیم اتهام شد و سپس برای او قرار وثیقه صادر شد. او با تودیع وثیقه آزاد است، اما توهین به مقدسات در هر جامعه‌ای به‌خصوص ایران اسلامی موردنکوهش جامعه است‌. قوه قضاییه نیز بر اساس قانون و مطالبه عمومی، به رعایت و صیانت از ارزش‌ها موظف است. توهین‌کنندگان به مقدسات متروک و منفور جامعه‌اند و نمی‌شود در این زمینه شوخی کرد. جامعه با ابراز نفرت و انزجار جوابش را می‌دهد و ما هم گریبان توهین‌کنندگان را رها نمی‌کنیم.»

علت بازداشت موقت و پرونده‌سازی برای مدیرعامل دیجی‌کالا فروش لیوان‌هایی با چاپ جملاتی طنز روی آن‌ها خطاب به افراد با اسامی مختلف بوده که بر اساس سفارش مشتریان انجام شده و در میان آن‌ها، نام‌های مذهبی مانند «فاطمه زهرا» هم بوده است. این شوخی شهروندان با اسامی یکدیگر و فروش چنین محصولاتی از طریق دیجی‌کالا که وب‌سایت فروش کالا محسوب می‌شود، از نظر مسئولان قضایی جمهوری اسلامی جرم تلقی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهمان پرونده اختلاس از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، مدعی شد: «سیدمحمد امامی یکی از محکومان اصلی پرونده بانک سرمایه است... و به ۲۰ سال حبس و بازگرداندن ۵۴۰ میلیارد تومان محکوم شده و اکنون در زندان به‌ سر می‌برد، اما هادی رضوی با رد اعاده دادرسی، باید بر اساس دادنامه صادره حبس مقرر را تحمل کند. طبق آخرین اطلاع، او به تشخیص سازمان پزشکی قانونی و به دلیل جراحی، بیرون از زندان است.»

هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت حسن روحانی است. او اینک در حالی در مرخصی درمانی و خارج از زندان به سر می‌برد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از این در موارد متعددی از اعزام فعالان سیاسی بیمار از زندان به بیمارستان‌ یا دادن مرخصی درمانی و اعطای آزادی پزشکی به آنان امتناع کرده است و افرادی همچون بکتاش آبتین، شاعر و فعال سیاسی، یا بهنام محجوبی، درویش زندانی، در سال‌های اخیر به همین دلیل در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باختند.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتشار خبر بستری شدن امیرحسین مقصودلو، ملقب به امیر تتلو در بیمارستان روانی هم گفت: «آقای تتلو از زمان بازداشت تاکنون به‌هیچ عنوان به خارج از زندان اعزام نشده و همچنان در زندان است. یک پرونده ایشان حاوی کیفرخواست صادره، به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده و در ایام پیش رو رسیدگی می شود. داود غفاری (ملقب به داوود هزینه) هم تحت تعقیب قضایی قرار دارد، اما تاکنون به دادسرای تهران معرفی نشده و پیگیری‌های مجدانه دستگاه‌های ذی‌ربط برای استرداد او به کشور ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر تتلو، خوانند موسیقی رپ و پاپ، آذرماه امسال پس از بازداشت در ترکیه، به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. خبرگزاری تسنیم اتهام او را «ترویج فساد و فحشا» عنوان کرد و خبرگزاری فارس، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران هم نوشت که او شاکیان خصوصی متعددی دارد که تعدادی از آن‌ها خانواده‌ دختران ایرانی زیر ۱۸ سال‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش، درباره بازداشت مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگاری که هفته گذشته در جریان حمله ماموران امنیتی به تحریریه فردای اقتصاد، بازداشت شد، ادعا کرد که بازداشت او «به‌طور قطع و یقین، هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای او ندارد و در پرونده تشکیل‌شده موارد مهمی مطرح است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد».

این در حالی است که همسر مهدی افشارنیک در روزهای اخیر، ضمن انتقاد از اطلاع‌رسانی نکردن قوه قضاییه درباره دلیل بازداشت و اتهامات مطرح‌شده در پرونده این خبرنگار حوزه نفت، گفته بود که او و وکیل این متهم هنوز نتوانسته‌اند با افشارنیک ملاقات یا درباره وضعیت سلامتی‌‌ او اطلاعاتی کسب کنند.

مسعود ستایشی به آخرین وضعیت پرونده حمید نوری، از مدیران سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی که به جرم مشارکت در اعدام‌های دهه ۱۳۶۰، در سوئد به حبس ابد محکوم شده، هم اشاره کرد و با «ظالمانه» خواندن این حکم، گفت که نظام جمهوری اسلامی در انتظار اعلام تصمیم جدید دیوان عالی سوئد به درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری است.

سخنگوی قوه قضایی جمهوری اسلامی درباره آخرین وضعیت پرونده اختلاس در پتروشیمی ایران و مرجان شیخ‌الاسلامی که به کانادا متواری شده است، هم گفت: «در این پرونده، صرف نظر از اسمی که گفتید، احکام پنج نفر از متهمان اجرا شد و حکم سه نفر در مرحله اجرا قرار دارد. اعاده دادرسی سه نفر دیگر نیز پذیرفته شد و چهار نفر از محکومان هم تحت تعقیب‌اند. بخشی از عوائد مالی این پرونده نیز وصول شده و بخشی دیگر که در مرحله اجرای احکام و شناسایی اموال برای رد مال است، مجدانه پیگیری می‌شود. قسمتی از این پرونده نیز مفتوح است و با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. اتهام در پرونده موردبحث، مشارکت و معاونت در اخلال عمده و کلان اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده است.»