اردوغان در قاهره: به‌همکاری‌های خود با مصر برای توقف کشتار در غزه ادامه می‌دهیم

روابط آنکارا و قاهره به‌دنبال کودتای نظامی سال ۲۰۱۳ مصر و سقوط دولت اخوان‌المسلمین خدشه‌دار شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که پس از گذشت بیش از یک دهه برای نخستین بار به مصر سفر کرده است روز چهارشنبه در قاهره بار دیگر بر مواضع دولتش در قبال جنگ غزه و اقدامات ارتش اسرائیل تاکید و گفت: «ترکیه به همکاری‌‌هایش با مصر برای توقف کشتار کنونی در نوار غزه و ریختن خون فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد.»

به‌گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، اردوغان در مصر تلاش‌ها برای تبعید و کوچ اجباری ساکنان غزه از سرزمینشان را محکوم کرد و گفت: این رفتارهای غیرانسانی پذیرفته نمی‌شود.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های اردوغان در قاهره نوشت: «فاجعه انسانی در غزه و بازسازی این منطقه محور گفت‌وگوهای او با همتای مصریش بوده است.»

روابط آنکارا و قاهره به‌دنبال کودتای نظامی سال ۲۰۱۳ مصر و سقوط دولت اخوان‌المسلمین خدشه‌دار شد

دیدار این دو مقام در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در سال‌های اخیر برای بهبود روابط سرد بین دو کشور است. دولت‌های مصر و ترکیه سال گذشته سفیرانشان در کشور دیگر را منصوب کردند. در ماه جاری میلادی (فوریه) نیز ترکیه اعلام کرد که پهپادهای مسلح در اختیار مصر قرار خواهد داد.

روابط بین ترکیه و مصر در سال ۲۰۱۳ پس از آن دچار مشکل شد که سیسی، فرمانده وقت ارتش مصر، در یک اقدام کودتایی محمد مرسی را، متحد ترکیه که نخستین رئیس‌جمهوری منتخب دموکراتیک مصر بود، از قدرت برکنار کرد.

اکنون به‌نظر می‌رسد که روابط میان این دو کشور بهبود یافته است و آن‌ها خواهان گام برداشتن در راه هدف‌های مشترک‌اند. تصاویر پخش‌شده از سفر روز چهارشنبه اردوغان به مصر نشان می‌دهد که سیسی هنگام خروج اردوغان از هواپیما در قاهره همراه با همسرش به استقبال او رفته و روی فرش قرمز با او گفت‌وگو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیسی و اردوغان قرار است پیش از دیدار و گفت‌وگوی هیئت‌های کارشناسی و شرکت در یک مراسم شام رسمی، گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشند.

اردوغان از سال ۲۰۲۱ برای کاهش تنش با کشورهای مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، و اسرائیل تلاش کرده است، اگرچه از ماه اکتبر سال پیش آشکارا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر جنگ غزه کشمکش داشته است.

سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به قاهره یک روز پس از آن بود که مصر، اسرائیل، قطر، و آمریکا مذاکرات بی‌نتیجه‌ای برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه داشتند. دولت مصر تصریح کرده است که اجازه نمی‌دهد آوارگان غزه از مرز آن کشور با سرزمین‌های فلسطینی وارد مصر شوند.

اردوغان پیش از این اعلام کرده بود که تمام تلاشش را به کار می‌گیرد که جنگ غزه پایان یابد، زیرا به گفته او این جنگ پیامدهایی بسیار منفی برای منطقه و جهان دارد.

ترکیه عضو ناتو در بحبوحه جنگ جاری در نوار غزه موضع‌ بسیار محکمی علیه اسرائيل گرفته است. مقام‌های دولت ترکیه چه از داخل کشور و چه از طرف جهان اسلام زیر فشار فزاینده‌ای قرار دارند که موضعی قاطع درباره نبرد غزه بگیرند و از فلسطینی‌ها حمایت کنند، در حالی‌ که چنین موضعی می‌تواند بر آینده روابط ترکیه و اسرائیل اثر منفی بگذارد.

به‌نظر برخی از کارشناسان، هرچند از اقدام‌های اردوغان چنین برمی‌آید که او قصد دارد همان راهبردی را دنبال کند که برای بازنگری سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه آغاز کرده است، او همچنان به انتقاد از اسرائیل ادامه می‌دهد، زیرا به گفته خودش تلاش‌های دولت آن کشور برای بهبود روابط ترکیه با اسرائیل تا کنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.

به عبارت دیگر، این تلاش‌ها نه به تقویت وجهه ترکیه در آمریکا منجر شده و نه توانسته است برای اردوغان فرصتی برای ایفای نقش میانجی در جنگ بین اسرائيل و غزه فراهم کند. بنابراین، اردوغان ترجیح می‌دهد با حمایت کردن از حقوق فلسطینی‌ها، افزون بر کسب محبوبیت مردمی، در تحولات سیاسی آینده ترکیه نیز امتیازهای بیشتری کسب کند.

بیشتر از جهان