اسرائیل: پیش از عملیات رفح با مصر هماهنگ می‌کنیم

قاهره هرگونه اتهام مشارکت در روند اسکان مجدد فلسطینیان نوار غزه در شبه‌جزیره سینا را رد می‌کند

آوارگان فلسطینی در امتداد مرز نوار غزه و مصر در رفح چادر زده‌اند، ۱۶ فوریه ۲۰۲۴- (MOHAMMED ABED / AFP)

وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه ۱۶ فوریه گفت که کشورش قبل از شروع عملیات نظامی در شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه و مرز مصر، با مقام‌های مصری در هماهنگی خواهد بود. 

یسرائیل کاتز، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت: «ما پس از هماهنگی با مصر عمل خواهیم کرد.»

بیش از ۱۸۰ نفر از رهبران و وزیران خارجه و مقام‌های ارشد کشورهای جهان در نشست امنیتی سالانه مونیخ در آلمان شرکت کرده‌اند. جنگ غزه و جنگ اوکراین، و همچنین گمانه‌زنی درباره تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر آینده پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- از جمله محورهای نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ است. 

وزیر خارجه و رییس‌جمهوری اسرائیل در حالی در کنفرانس مونیخ شرکت دارند که اسرائیل گفته است آماده شروع عملیات زمینی در شهر رفح است و برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای درباره تبعات آن به اسرائیل هشدار داده‌اند. جو بایدن گفته است که اسرائیل قبل از انجام چنین عملیاتی امنیت غیرنظامیان فلسطینی را تضمین کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاتز گفت: «مصر متحد ماست و ما با مصر توافق‌های صلح داریم و به شکلی عمل خواهیم کرد که به منافع مصر لطمه نخورد.»

با پیشروی نیروهای اسرائیل در نوار غزه در جریان رویارویی با شبه‌نظامیان مسلح حماس، صدها هزار غیرنظامی فلسطینی از مناطق شمالی اسرائیل به جنوب رفته‌اند و شهر رفح در جنوب غزه به محل استقرار غیرنظامیان تبدیل شده است. 

مصر مرز خود در رفح را بسته و به این ترتیب چنان که خبرگزاری فرانسه نوشته است، حدود یک‌ونیم میلیون فلسطینی در شهر رفح گیر افتاده‌اند. مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که عملیات نظامی اسرائیل در رفح فاجعه‌بار خواهد بود. 

کاتز در سخنان اخیر خود تاکید کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز درباره هرگونه حمله نظامی احتمالی اسرائیل در رفح مطلع خواهد شد. او همچنین بر تصمیم اسرائیل به پیشبرد عملیات برای ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان حماس تاکید کرد. 

وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه گفت: «اگر سنوار و جنایتکاران حماس فکر می‌کنند که می‌توانند در رفح پناه بگیرند، این اتفاق نخواهد افتاد.» او افزود: «به همین دلیل است که ما غیرنظامیان را به مناطق می‌بریم و سپس با حماس روبرو می‌شویم.»

خبرگزاری رویترز در همین خصوص نوشت که سازمان اطلاع‌رسانی دولت مصر روز جمعه گفت که قاهره هرگونه اتهام مشارکت در روند اسکان مجدد فلسطینیان نوار غزه در شبه‌جزیره سینا را رد می‌کند. 

مصر در حالی هرگونه هماهنگی و مشارکت در اسکان مجدد غیرنظامیان فلسطینی در خاک خود را رد کرده است که وال‌استریت ژورنال و سازمان غیردولتی و مصری «بنیاد سینا برای حقوق بشر» گفته‌اند که قاهره در حال احداث یک اردوگاه در شبه‌جزیره سینا برای اسکان غیرنظامیان آواره فلسطینی است که از نوار غزه می‌گریزند. 

وال‌استریت ژورنال نوشت که این اردوگاه بخشی از «برنامه پیشگیرانه»‌ای است که در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس قاهره، می‌تواند بیش از ۱۰۰ هزار نفر را اسکان دهد. مذاکرات چهارجانبه قاهره با شرکت مقام‌های اسرائیل، مصر، قطر و اردن بدون نتیجه پایان یافت. اسرائیل می‌گوید قصد ندارد غیرنظامیان فلسطینی را به این اردوگاه براند. 

جنگ میان اسرائیل و حماس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع حماس در نوار غزه آغاز شد. 

در حمله حماس حدود ۱۱۶۰ اسرائیلی کشته شدند و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. اسرائیل تخمین می‌زند که حماس هنوز حدود ۱۳۰ نفر را در گروگان دارد و احتمال می‌دهد که ۳۰ نفر از گروگان‌های اسرائیلی کشته شده‌اند. 

مقام‌های مسئول در سازمان‌های بهداشت و درمان غزه که تحت کنترل حماس اداره می‌شوند، گفته‌اند که از شروع جنگ تاکنون دست‌کم ۲۸ هزارو ۷۷۵ نفر کشته شده‌اند.