نیویورک تایمز: ۱۲ نیروی لشکر فاطمیون که در سوریه کشته شدند، مهاجران افغان بودند

جمهوری اسلامی به کشته شدن مهاجران افغان عضو لشکر فاطمیون در حملات آمریکا در سوریه هیچ واکنشی نشان نداد

لشکر فاطمیون یک گروه شبه‌نظامی متشکل از شهروندان افغانستان است‌ــ Pars Today

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه یکم اسفند، حدود دو هفته پس از حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی در دیرالزور سوریه، در گزارشی به نقل از شاهدان محلی نوشت که در این حمله، ۱۲ مهاجر افغان که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها برای جنگ در چارچوب لشکر فاطمیون‌ــ گروه نیابتی جمهوری اسلامی برای جنگ در عراق و سوریه‌ــ  استخدام کرده‌ بودند، کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران پس از این حمله اعلام کرد که هیچ یک از نظامیان وابسته به تهران در این حمله کشته نشده‌اند. امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت این سازمان ادعا کرد که «ایران با پایگاه‌های هدف‌قرار‌گرفته در عراق و سوریه هیچ ارتباطی ندارد» و در حملات آمریکا، «فقط غیرنظامیان» کشته شده‌اند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، به نیویورک تایمز گفت که در حمله اخیر آمریکا به این پایگاه نظامی در سوریه، حدود ۴۰ شبه‌نظامی کشته یا زخمی شده‌اند. او اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران با پیش‌بینی این حمله، افراد کلیدی را این از پایگاه خارج کرده بودند.

در همین حال، منابعی از میان نیروهای لشکر فاطمیون به نیویورک تایمز گفتند که در حمله اخیر آمریکا که به تلافی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکایی در اردن صورت گرفت، ۱۲ مهاجر افغان کشته شده‌اند. این منابع گفتند که افراد کشته‌شده کسانی بودند که مانند صدها مهاجر افغان دیگر به دلیل نداشتن اجازه اقامت در ایران و نیز فقر شدید، پیشنهاد پیوستن به لشکر فاطمیون را پذیرفته‌اند. به گفته آنان، این نیروها با وعده ۵۰۰ دلار حقوق در ماه، اجازه تحصیل فرزندانشان در ایران و گرفتن اجازه اقامت قانونی در این کشور، به گروه‌های نیابتی جنگی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پیوسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز اضافه کرد که لشکر فاطمیون در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نیرو دارد که عمدتا از مهاجران اهل افغانستان ساکن ایران تشکیل شده است و تحت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

هرچند پس از حمله آمریکا به پایگاه یادشده، تصاویری از افغان‌های کشته‌شده در رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند، سپاه پاسداران هیچ واکنشی نشان نداد. در حالی که هنگام کشته شدن نیروها یا فرماندهان ایرانی، بیانیه‌هایی آتشین و تهدیدآمیز برای آمریکا صادر می‌کرد.

تصاویر منتشرشده از پیکر مهاجران افغان که از سوریه به ایران آورده و بی‌سروصدا به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند، نشان می‌دهد که پرچمی روی تابوت‌ها نیست و هیچ مراسم خاصی هم برگزار نشده‌ است اما عزاداران شرکت‌کننده در مراسم تشییع جنازه پرچم زرد لشکر فاطمیون را در دست دارند. بیشتر این تصاویر از شهرهای تهران، شیراز، قم و مشهد منتشر شدند.

این بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی به کشته شدن نیروهای افغان لشکر فاطمیون در حالی صورت است که در یک دهه گذشته، این لشکر در خط نخست درگیری‌های نظامی در سوریه جنگیده است. روزنامه دولتی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرد که حداقل سه هزار نفر از اعضای این نیرو در طول این سال‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ لشکر فاطمیون را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

در چند دهه اخیر بیشترین مهاجرانی که از افغانستان به ایران رفته‌اند، شیعه یا هزاره‎‌تبار بوده‌اند؛ گروهی که در برهه‌های زمانی مختلف در افغانستان به دلیل مذهب یا قومیتشان تحت سرکوب و فشار بوده‌اند. مشترکات مذهبی با اکثر مردم و روی کار بودن دولت شیعه در جمهوری اسلامی یکی از دلایل این مهاجرت است.

یک سوی دیگر قضیه هم این است که هزاره‌ها به دلیل اینکه تحت تهدید و سرکوب طالبان و القاعده و داعش بودند و هنوز هم هستند، در ۲۰ سال گذشته به نیروهای آمریکایی در افغانستان نزدیک بوده‌اند و با خروج آمریکا از افغانستان، سیل جدیدی از مهاجران افغان به ایران سرازیر شدند که این بار در میان آنان، هزاران نظامی دولت پیشین افغانستان نیز بودند که از ترس انتقام‌جویی طالبان به ایران فرار کردند.

این در حالی است که این مهاجران نه امکان کار و امرار معاش مناسب در ایران دارند و نه به‌سادگی می‌توانند اجازه اقامت یا حتی تحصیل فرزندانشان را بگیرند. این محدودیت‌ها سبب شده‌ است شماری از نظامیان پیشین افغانستان به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی جذب و برای ماموریت به خارج از ایران اعزام شوند.