رونق فرهنگی عربستان سعودی راهی برای ورود نام‌های تجملی بین‌المللی

رویدادهایی نظیر فصل ریاض، دوسالانه دیریه، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های سرگرمی و بازی‌های ویدیویی کمک می‌کند تا عربستان سعودی جایگاه قطب تفریحی پیدا کند

یک مدل روی سکوی مد در تفرجگاه جده لباسی از یک طراح سعودی را به تن دارد ـ Amer HILABI / AFP

عربستان سعودی ظرف چند سال اخیر میزبان رویدادهای فرهنگی، از هنر و فیلم گرفته تا مد، بوده است. آن‌‌گونه که این پادشاهی با شتاب به سمت چشم‌انداز ۲۰۳۰ می‌رود، به‌سرعت جایگاهش را به‌مثابه یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی خاورمیانه تثبیت می‌کند. گزارش جدید توگدر گروپ (Together Group) و آزمایشگاه آینده (The Future Laboratory) با نام «رمزهای جدید تجمل در عربستان سعودی» پیش‌بینی کرده است که این رونق فرهنگی راه را برای نشان‌های تجاری تجملی بین‌المللی باز می‌کند تا در بازار سعودی به جایگاهی قوی‌تر دست یابند.  

عبدالله الخرایف، مدیر توسعه املاک و مستغلات در شرکت پسران عبدالله ابراهیم الخرایف، به عرب نیوز گفت: «برجستگی این رویدادها و فضاسازی‌ها، به‌ویژه برای عموم مردم عربستان سعودی باید نشان‌های تجاری را تشویق کند به شیوه‌ای مناسب در آن‌ها شرکت کنند.»

این گزارش اقتصادهای خلاق و بخش‌های فرهنگی عربستان سعودی را رو به رشد پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: «صنعت مد داخلی به رهبری کمیسیون مد به‌تدریج در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. رویدادهایی نظیر فصل ریاض، دوسالانه دیریه، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های سرگرمی و بازی‌های ویدیویی کمک می‌کند تا عربستان سعودی جایگاه قطب تفریحی پیدا کند.»

الخرایف توضیح داد: «به نظرم اکنون عربستان سعودی بزرگ‌ترین قطب فرهنگی خاورمیانه است. نشان‌های تجاری باید این را درک کنند و آن را با سایر شهرهای منطقه‌ مقایسه نکنند. آن‌ها باید روی درک فرهنگ، مردم و چشم‌انداز سعودی سرمایه‌گذاری کنند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور او، طبق برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، به‌وضوح برنامه‌هایی برای اقتصاد متنوع مشخص شده است و نشان‌های تجاری بین‌المللی باید با حضورشان در این کشور برنامه مزبور را جدی بگیرند. او گفت: «استخدام سعودی‌ها و سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی، آن‌ها را در این رقابت بسیار متمایز می‌کند.»  

برپایه این گزارش، نشان‌های تجاری تجملی به این موقعیت توجه نشان داده‌اند و مثلا سال گذشته مای‌ترزا (Mytheresa)، فروشگاه اینترنتی آلمانی اجناس لوکس، میزبان رویدادی در ریاض بود و با نجود الرمیحی، چهره معروف فضای مجازی، برای کارزار رمضان و عید سال ۲۰۲۳ همکاری کرد. افزون بر آن، فروشگاه اینترنتی مذکور قصد دارد راهی نیز به پادشاهی سعودی باز کند و از طریق ماموران خرید شخصی، طرح‌های ابتکاری مانند روابط عمومی محلی و رویدادهای انحصاری برای مشتریان خاص، حضور فیزیکی‌اش را افزایش دهد. همچنین، موزه ملی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ میزبان نمایشگاه «ون کلیف اند آرپلز: زمان، طبیعت، عشق» بود که در آن ۲۸۰ قطعه جواهر و اشیا هنری به نمایش درآمد – که برخی از آن‌ها متعلق به اعضای سلطنتی و افراد سرشناس هالیوود بود.

مد از صنایع محلی با رشدی سریع محسوب می‌شود. برپایه این گزارش، صنعت نوپای مد از عناصر محوری چشم‌انداز ۲۰۳۰ است و طبق پیش‌بینی فوربس، ۱.۴ درصد به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک می‌کند. با برگزاری هفته مد که سال گذشته در ریاض انجام شد، حضور طراحان داخلی افزایش یافت و فرصت‌های فراوانی را برای نشان‌های تجاری تجملی داخلی به همراه آورد تا جایگاهشان را در این بازار تثبیت کنند. الخرایف توضیح داد: «صنعت مد مزایای متعددی دارد – از حفاظت و مستندسازی گرفته تا فرهنگ‌سازی. درکنار آن اشتغال‌زایی، تولید صنعتی و خدمات نیز شکل می‌گیرد. همه این‌ها درنهایت به اقتصاد کمک می‌کند تا کمتر به نفت وابسته شود.»

بیشتر از اقتصاد