پیام تاج‌میر جواد به نیروهای انتحاری در خانه ملا‌عمر: «آماده عملیات باشید»

تاج‌میر جواد از مرموزترین مقام‌های ارشد طالبان است و به‌دلیل نفوذ گسترده در میان تیپ انتحاری طالبان به «سالار استشهادی‌ها» مشهور است

تاج‌میر جواد، معاون استخبارات (اطلاعات) طالبان، شماری از نیروهای انتحاری این گروه را در خانه ملا عمر، بنیان‌گذار و رهبر نخست طالبان، در شهرستان «ژیری» قندهار در جنوب افغانستان فراخوانده و به آن‌ها دستور داده است که برای عملیات‌ انتحاری به حمایت از «امارت اسلامی طالبان» آماده باشند. 

این نخستین‌بار است که تاج‌میر جواد، مغز متفکر عملیات‌ انتحاری طالبان، دیدار با تیپ انتحاری این گروه را علنی کرده است. هواداران طالبان طی هفته جاری فایل صوتی منتسب به تاج‌میر جواد را در رسانه ایکس باز‌نشر کردند. 

معاون استخبارات طالبان گفت که آن‌ها نیروی انتحاری بوده‌اند و نیروی انتحاری باقی خواهند ماند و در صورت نیاز آماده حمله‌های انتحاری‌اند.  

او گفت: «هر زمانی‌که نیاز باشد، اولین کسانی که برای حفظ و دفاع از این نظام، حمله‌های استشهادی (انتحاری) انجام می‌دهند، من و شما هستیم.» 

تاج‌میر جواد در قندهار ادعا کرد که ملا عمر بزرگ‌ترین «جنبش اسلامی» را در تاریخ معاصر اسلام آغاز کرده است و به همین دلیل توانستند دو بار بر افغانستان مسلط شوند.  

او گفت: «ملا عمر روشی را در پیش گرفت که به برکت آن مسلمانان این فرصت را پیدا کردند که در افغانستان نظام اسلام بخش جدا‌نشدنی امت شود و جهاد علیه فساد و تجاوزگران صلیبی را رهبری کنند و به پیش ببرند.» 

ملا عمر با گروهی از جنگجویان در جنوب افغانستان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی جنگ با فرماندهان جهادی را آغاز کرد و در مدت کوتاهی توانست بر بخش‌های وسیعی از افغانستان تسلط پیدا کند. رژیم طالبان به رهبری ملا عمر به‌دلیل امتناع از درخواست آمریکا مبنی بر تحویل دادن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، در سال ۲۰۰۱ فروپاشید.  

حکومت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ملا عمر دو سال پیش در بیمارستانی در شهر کراچی پاکستان درگذشته است. سران طالبان مرگ بنیانگذار این گروه را دو سال پنهان کرده بودند و در این مدت پیام‌هایی از ملاعمر منتشر می‌‌کردند. طالبان شش سال پس از مرگ ملا عمر اعلام کرد او در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ درگذشته است. طالبان علت مرگ ملا عمر را «قضای الهی» اعلام کردند. 

تاج‌میر جواد خطاب به نیروهای انتحاری گفت: «امارت اسلامی طالبان با خون نیروهای این گروه از جمله انتحاری‌ها روی کار آمده است و از این نظام با بهای خون خود دفاع خواهند کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد اطلاعاتی طالبان از نیروهای انتحاری خواسته است که از فرمان‌های ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، پیروی کنند. 

او مدعی شد که با رهبری ملا هبت‌الله که به علوم دینی و سیاست اسلامی آشنا است، گروه طالبان به اهداف اصلی‌اش خواهد رسید.  

تاج‌میر جواد در انظار عمومی حاضر نمی‌شود و بیشتر در ریاست استخبارات طالبان حضور دارد و به کارهای اطلاعاتی مشغول است. از تاج‌میر جواد تنها یک عکس با وضوح بسیار پایین منتشر شده است و برخی از طالبان می‌گویند که او نابینا است.  

تاج‌میر جواد از مرموزترین مقام‌های ارشد طالبان است و به‌دلیل نفوذ گسترده در میان تیپ انتحاری طالبان، به «سالار استشهادی‌ها» مشهور است. طالبان نیروهای انتحاریشان را استشهادی یا فدایی می‌نامند. بیشتر شهروندان افغان از حملات انتحاری طالبان خاطرات تلخی دارند و ترس این حملات را همواره حس می‌کنند. 

ملا تاج‌میر در حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان، هتل اینترکنتیننتال، هتل سرینا، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی نظامی و ده‌ها مورد حمله پیچیده دیگر نقش داشته است. برخی‌ تاج‌میر را مغز متفکر حملات انتحاری طالبان می‌دانند. تاج‌میر جواد با افتخار ادعا می‌کند که استخبارات حکومت پیشین افغانستان را شکست داده است.  

ملا تاج‌‌میر جواد استاندار خودخوانده طالبان در پکتیا بود. او عضو شبکه حقانی است و گفته می‌شود پس از سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه حقانی، تاج‌میر با نفوذترین فرد شبکه است.   

رژیم طالبان به داشتن نیروی انتحاری در ساختار نظامی‌‌اش «افتخار» می‌کند و تاکید دارد که این نیروها یکی از عوامل روی کار آمدن دوباره این گروه در قدرت‌اند. شبکه حقانی تحت رهبری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، یگان ویژه انتحاری در اختیار دارد. 

حقانی به‌تازگی از پرورشگاهی در استان خوست بازید کرده است. کودکان نظامیان کشته‌شده حکومت پیشین و طالبان در پرورشگاه‌های شبکه حقانی نگه‌داری می‌شوند. 

سراج‌الدین حقانی گفت: «ما مانند کودکان نیروهای کشته‌شده خودمان را از کودکان مخالفان‌مان (نیروهای حکومت پیشین) سرپرستی می‌کنیم. ما به این کودکان ترحم داریم و این به‌دلیل وجود نظام شرعی و اسلامی است.» 

سعید خوستی که به تجاوز، شکنجه و ازدواج اجباری متهم است، پرورشگاه‌های شبکه حقانی را اداره می‌کند. این نگرانی وجود دارد که شبکه حقانی از کودکان بی‌سرپرست در ماموریت‌های جنگی و انتحاری استفاده کند. 

بیشتر از جهان