فرستاده ویژه آمریکا: هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تروریسم از افغانستان باشد

آمریکا خواستار ادامه نشست‌ها به میزبانی سازمان ملل متحد و تهیه یک نقشه‌راه برای ادغام افغانستان به ساختار بین‌المللی است

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز جمعه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) در رشته پیامی در شبکه ایکس، ارزیابی‌‌اش را از دومین نشست نمایندگان کشورهای جهان در امور افغانستان در شهر دوحه قطر بیان کرد.

او نشست دوحه را یک «کنفرانس سازنده» در مورد افغانستان خواند و گفت کشورهای جهان اجماع قوی درباره منافع جمعی مردم افغانستان دارند. وست همچنین افزود که کشورهای جهان درباره موضوع جلوگیری از گسترش تروریسم از افغانستان، اجماع نظر دارند و «هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد حضور تروریسم از افغانستان باشد».

به گفته توماس وست، در نشست دوحه بر ضرورت تعامل و گفت‌وگو با همه مردم افغانستان از‌جمله طالبان تاکید شده است. او از حضور پنج نماینده جامعه مدنی افغانستان که تنها شرکت‌کنندگان افغان در این نشست بودند، قدردانی کرد.

این در حالی است که دو روز پیش سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هیچ‌گونه بحث و تصمیم‌گیری در مورد افغانستان بدون موافقت طالبان اهمیتی ندارد. او حتی فعالان جامعه مدنی را که به نمایندگی از افغانستان در نشست دوحه دعوت شده‌ بودند، «اشخاص فراری» خواند و از حضور نداشتن طالبان در این نشست انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد از طالبان برای شرکت در نشست دوحه دعوت کرده بود، اما آنان در دقایق آخر از شرکت در این کنفرانس خودداری کردند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که شرایط دعوت طالبان در این نشست تحقیرآمیز بود.

اما نماینده ویژه آمریکا این نشست را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت که کشورش در مراحل بعدی خواستار ادامه این روند به رهبری سازمان ملل متحد است تا نقشه‌راهی برای ادغام کامل افغانستان در نظام بین‌المللی فراهم شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همچنین از اجماع‌ نظر همه کشورها درباره حق تحصیل و کار زنان در افغانستان صحبت کرد و گفت: «همه خواستار بازگشت زنان و دختران به مدرسه‌های متوسطه، دبیرستان، دانشگاه و زندگی عمومی‌اند.»

او همچنین گفت که کشورهای جهان در مورد رسیدگی به نیازهای بشردوستانه بیش از ۲۶میلیون انسان نیازمند در افغانستان توافق کرده‌اند و به ضرورت فعالیت‌های توسعه‌ای که امکان آینده اقتصادی پایدار را برای مردم افغانستان فراهم کند، تاکید کردند.

 توماس وست همچنین اعلام کرد که بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در نشست، ادعای طالبان مبنی‌بر کاهش کشت خشخاش را پذیرفته‌اند، اما خواستار حمایت بین‌المللی برای فراهم کردن امکان ارائه بذر جایگزین به جای خشخاش برای پایداری کاهش کشت این ماده مخدر شده‌اند.

البته پیام توماس وست نشان می‌دهد که همه کشورهای حاضر در نشست این ادعای طالبان و گزارش سازمان ملل متحد مبنی‌بر کاهش ۹۵ درصدی کشت خشخاش در افغانستان را تایید نکرده‌اند، زیرا جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه اخیرا بارها از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان شاکی بوده‌اند.

بیشتر از جهان