صدور حکم یک سال حبس برای حسین حسین‌پور، معترض ملی‌گرا و آسیب‌دیده چشمی

او پیش از بازداشت نوشته بود: «چشمانم را گرفتید، جانمم باشد برای آزادی وطنم می‌دهم. ما را از مرگ نترسانید. ‏ما مرده بوده‌ایم و حالا دوباره شکوفا شده‌ایم. به امید آزادی ایرانمان»

حسین حسین‌پور، جوان معترض و آسیب‌دیده چشمی در اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، تابستان ۱۴۰۲-رسانه‌های اجتماعی

دادگاه انقلاب نورآباد در استان لرستان حسین حسین‌پور، معترض آسیب‌دیده چشمی و اهل مهاباد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق نوشتن مطالبی در فضای مجازی و رسانه اجتماعی اینستاگرام» به تحمل یک سال زندان محکوم کرده است.

این جوان ۲۶ ساله و ملی‌گرا که از شهریور سال جاری تاکنون زندانی است، روز ۲۶ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از ناحیه چشم راست هدف اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت و با وجود انجام چهار عمل جراحی هنوز بینایی‌اش بهبود نیافته است.

حسین حسین‌پور بعد از آنکه در صفحه اینستاگرامش از مانع‌تراشی در روند درمان چشم آسیب‌دیده‌اش خبر داد و نوشت که «اسمم را از فهرست پیوند قرنیه خط زدند»، در جاده نورآباد به گچساران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی است.

به گزارش هه‌نگاو، او در طول حضورش در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در استان فارس از دسترسی به داروهایش محروم بود و به همین دلیل دچارعفونت چشمی شد. محکومیت حسین حسین‌پور در پی تسلیم به رای به ۱۱ ماه حبس کاهش پیدا کرده است.

حسین حسین‌پور پیش از بازداشت ویدیویی از سجده کردنش مقابل آرامگاه کورش در پاسارگاد در اینستاگرام منتشر کرده و نوشته بود: «چشمانم را گرفتید، جانمم باشد برای آزادی وطنم می‌دهم. ما را از مرگ نترسانید. ‏ما مرده بوده‌ایم و حالا دوباره شکوفا شده‌ایم. به امید آزادی ایران‌مان.»

او همچنین با انتشار تصویری از خود در کنار یک معترض نوجوان دیگر به نام «نازی» که او نیز چشمش را از دست داده است، نوشته بود: «برای نازی که فقط ۱۶سال دارد و چشمش را در راه آزادی از دست داده. برای آزادی ایران.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام نهادها و خبرگزاری‌های حقوق‌بشری، در جریان خیزش سراسری سال گذشته ایرانیان، حدود ۶۰۰ نفر از شهروندان معترض بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران حکومتی بینایی یکی یا هردو چشمشان را از دست داده‌اند.

همچنین در ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی از بازداشت، آزار و اذیت‌های امنیتی یا صدور حکم زندان علیه شهروندان آسیب‌دیده چشمی در اعتراضات منتشر شده است. ازجمله روز سوم بهمن‌ماه امسال که نزدیکان علی زارع، متین حسنی و امیر شاه‌ولایتی، از آسیب‌دیدگان چشمی و بازداشتی‌های اعتراضات سال گذشته، خبر دادند که آنان دوباره بازداشت شده‌اند.

مهبانو (کوثر) خشنودی، یکی دیگر از آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات سراسری نیز روز ۱۰ بهمن‌‌ماه از احضارهای پیاپی‌ به نهادهای امنیتی خبر داده بود.

شمار زیادی از آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات ایران نیز به دلیل افزایش فشارهای امنیتی و صدور احکام حبس در ماه‌های گذشته مجبور به ترک ایران شده‌اند. بهزاد همراهی روز ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در محله صادقیه تهران به‌دلیل دفاع از یک دختر جوان هدف حمله خشن نیروهای یگان ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و از فاصله نیم‌متری به چشمش شلیک کردند.

بهزاد همراهی که اکنون در ترکیه پناهنده است، شهریور امسال به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «چشمم را نشانه گرفتند، ولی قلبم هنوز می‌تپد. لحظه‌ای نیست که به آن شب و شلیک بی‌رحمانه ماموران از فاصله نزدیک و خونین شدن دنیا از دریچه چشمانم فکر نکنم. هر لحظه صدای منفجر شدن تخم چشمم را در گوش‌هایم می‌شنوم. اما حالا، در آستانه سالگرد این خیزش ملی، با اطمینان می‌گویم که از راهی که رفتم پیشمان نیستم و اگر به عقب بازگردم، قطعا دوباره به خیابان می‌روم و می‌جنگم. خون من از صدها جوان کشته‌شده در راه آزادی رنگین‌تر نیست.»

فرید حسینی، جوان ۳۱ ساله و اهل بندرعباس که ۲۴ آبان ۱۴۰۱ هدف حمله و شلیک گلوله ماموران سپاه پاسداران به چشمانش قرار گرفت هم روز ۲۴ شهریور امسال در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفته بود: «به‌هیچ‌عنوان از وارد شدن به مسیر مبارزه با جمهوری اسلامی که به نابینایی کامل چشم چپم منجر شد، پشیمان نیستم و اگر زمان به عقب بازگردد، دوباره علیه نظام به خیابان‌های بندرعباس می‌روم.»