انتقال اجباری عارف غلامی به لیگ بوسنی

عارف به دلیل همراهی با مردم، در اوج حضورش در عرصه فوتبال، از استقلال و تیم ملی حذف شد

عکس از : فوتبال۳۶۰  عارف غلامی، بازیکن سابق استقلال-

عارف غلامی، بازیکن سابق استقلال که در میانه اعتراضات سراسری، همراه و همدرد مردم بود و بارها جنبش زنان ایرانی را تحسین کرد و از آرزوها و رویاهای جوانان در ایران نوشت، پس از ماه‌ها خانه‌نشینی اجباری و دستور حذف او از استقلال و لیگ فوتبال ایران، به‌زودی شاید برای تیم زرینسکی موستار در لیگ بوسنی و هرزگوین بازی کند.

انتقال بازیکنی ایرانی به اروپا، همواره خبر خوشایندی برای دوستداران فوتبال در ایران بود و نوید پیشرفت و آینده‌ای درخشان را برای بازیکنان جوان می‌داد. اما انتقال عارف غلامی به لیگ بوسنی، اگرچه می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای شکوفایی دوباره  پیش روی او بگذارد، در واقع «انتقال اجباری» در پی حذف او از فوتبال ایران است.

عارف در سالی که می‌توانست بازیکن تیم ملی در جام ملت‌های آسیا باشد، به دلیل همراهی با مردم در جنبش مهسا امینی، به چهره بیرون رانده‌شده از لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل شد. پس از حذف شدن عارف از فهرست تیم استقلال در آغاز فصل جاری و اقدام نکردن باشگاه برای تمدید قراردادش، او پیشنهادهایی از سپاهان، فولاد، ذوب‌آهن و نساجی دریافت کرد. با این حال، هریک از این تیم‌ها به بهانه‌هایی نامشخص از جذب او منصرف می‌شدند. روشن بود که دستور حذف عارف غلامی از فوتبال ایران،  پنهانی صادر و اجرا می‌شود. این روند، شباهت زیادی به وضعیتی دارد که برای علی دایی و وریا غفوری در سال‌های اخیر رخ داد؛ و نیز منتفی شدن اخیر حضور یحیی گل‌محمدی در فولاد یا رانده شدن او از پرسپولیس، تحت فشارهایی که مربی موفق چهار سال اخیر پرسپولیس را خسته و دلزده کرده بود.

عارف غلامی بارها از نوع برخوردها با علی دایی، وریا غفوری، یحیی گل‌محمدی و نیز ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، انتقاد کرده بود. سرانجام، در فصل جاری لیگ برتر، خود او نیز از فوتبال ایران حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه زرینسکی موستار در بوسنی می‌داند که بازیکن محبوبی را از فوتبال ایران استخدام می‌کند. عارف احتمالا پس از آزمون‌های پزشکی، قرارداد خود را با این تیم امضا خواهد کرد. زرینسکی، تیم شهر موستار، با هشت قهرمانی، موفق‌ترین باشگاه لیگ بوسنی هرزگوین است و عارف می‌تواند با این تیم به فوتبال برگردد. او در تمام این ماه‌های خانه‌نشینی، فیلم‌هایی از تمرین‌های سخت انفرادی خود منتشر می‌کرد و نشان می‌داد که برای بازگشت به فوتبال آماده می‌شود.

عارف غلامی درباره موضوعات فوتبال و باشگاه استقلال نیز همواره چهره منتقدی بوده است. او فصل گذشته و در روزهایی که باشگاه استقلال با بحران‌های مالی و مدیریتی مواجه بود، انتقاد خود را چنین بیان کرد: «هنر می‌خواست که یک باشگاهی با ۷۸ سال تاریخ، این اتفاقات گریبانگیرش شود و ما بازیکنانش به این روز بیفتیم و درباره باشگاهی که ۷۸ سال قبل تاسیس شده است، بخواهیم این صحبت‌ها را مطرح کنیم؛ باشگاهی با دارایی‌هایی که همه‌اش حیف‌ومیل شده و رفته است.»

عارف درباره حامیان مالی رانتی و حکومتی نیز که فرصت‌های تبلیغاتی را در فوتبال تصاحب می‌کنند، گفته بود: «نزدیک به یک سال است که ما داریم تبلیغ اسپانسری را می‌کنیم که پرداختی به باشگاه نداشته است. هر کدام از بازیکنان این تیم یک هنری دارند و شما به خاطر هنر آن‌ها و برند باشگاه، بیننده‌ها و حق پخش، قرار است به آن‌ها پول بدهید. اگر قرار است برندی را تبلیغ کنیم که چیزی عاید باشگاه نشود، برای چه باید این کار را بکنیم؟» خطاب و منظور عارف از این سخنان، شرکت مخابراتی «همراه اول» بود.

عارف پس از حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل بدهی‌های انباشته، نیز خطاب به مدیران باشگاه گفته بود: «این موضوع را هر جای دنیا بگویید، به‌خدا می‌خندند. اینکه به خاطر یک بدهکاری دو میلیون دلاری، یا اصلا شما بگو سه میلیون دلاری، یک تیمی با ۲۰ - ۳۰ میلیون هوادار، از بزرگ‌ترین ویترین مسابقات آسیا حذف شد.»

در فصل گذشته، مدیران استقلال به دلیل انتقادهای عارف، او را به مبلغ ۲۰ درصد قراردادش جریمه مالی کردند. پس از اعلام این حکم، عارف آن را «شیرین‌ترین جریمه» برای خود دانست، چون نتیجه دفاع او از حقوق همبازیانش بود. ساپینتو، سرمربی پرتغالی وقت استقلال، نیز از عارف مقابل موضع باشگاه دفاع کرد و حق را به عارف داد. اما مدیران باشگاه می‌خواستند بازیکنان را از انتقاد کردن بترسانند.

عارف غلامی اهل گرگان است، اما فوتبال را از تیم‌های پایه باشگاه سپاهان اصفهان آغاز کرد و سپس دو فصل برای سپاهان در لیگ برتر به میدان رفت. او سپس بازی در ذوب‌آهن اصفهان و فولاد اهواز را نیز تجربه کرد و در ۱۳۹۸ به استقلال پیوست. او در چهار فصل حضور در استقلال، همواره از بهترین بازیکنان تیم بود و از ارکان اصلی خط دفاع محسوب می‌شد. او در ۲۶ سالگی به اوج حضورش در فوتبال رسیده بود، اما در آغاز فصل جاری با تصمیمی نامنتظره از استقلال کنار گذاشته شد و با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» برایش پرونده قضایی تشکیل شده است. 

عارف دیروز با هواداران استقلال خداحافظی کرد؛ با عکسی که در آن تاج قهرمانی دو فصل پیش را بر سر داشت، و از نام اصلی باشگاه محبوبش استفاده کرده بود: «خداحافط تاج سر فوتبال ایران‌».

بیشتر از فوتبال