گوترش از ناتوانی شورای امنیت درباره جنگ غزه و اوکراین ابراز تاسف کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه شورای حقوق بشر نسبت به عواقب حمله اسرائیل به رفح برای غیرنظامیان فلسطینی هشدار داد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) از اینکه شورای امنیت نتوانسته پاسخ مناسبی برای جنگ اسرائیل و حماس در غزه و همچنین حمله روسیه به اوکراین داشته باشد، ابراز تاسف کرد.

به گزارش رویترز، گوترش که در مراسم افتتاحیه پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی می‌کرد،‌ تاکید کرد که بن‌بست در درگیری‌های کنونی جهان، نشان می‌دهد که اقتدار شورای امنیت به طور فاجعه‌باری تضعیف شده است.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ناتوانی نهادهای بین‌المللی در اقدام برای مسائل مهمی چون صلح و امنیت جهانی، گفت: «فقدان اتحاد شورا در مورد تهاجم روسیه به اوکراین و عملیات نظامی اسرائیل در غزه پس از حملات وحشتناک حماس در روز هفتم اکتبر، اقتدار آن را به شدت تضعیف کرده است و به نظر می‌رسد که این شورا به اصلاحات جدی در ترکیب و روش‌های کاری‌اش نیاز دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات گوترش پس از آن است که ایالات متحده آمریکا هفته گذشته برای سومین بار پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل در غزه را وتو کرد.

جنگ اسرائیل در غزه در حالی ادامه دارد که تخمین زده می‌شود حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی در چادرها و دیگر پناهگاه‌های موقت در شهر رفح در شرایط نامناسبی زندگی می‌کنند.

در شرایطی که اسرائیل از طرحی برای تخلیه رفح و حمله به این منطقه به منظور نابودی حماس خبر داده است، گوترش رفح را مرکز اصلی عملیات کمک‌های بشردوستانه در مناطق فلسطینی توصیف کرد و گفت که حمله تمام‌عیار اسرائیل به آنجا عواقب ویرانگری خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: «حمله همه‌جانبه اسرائیل به این شهر نه تنها برای بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند وحشتناک خواهد بود، بلکه آخرین میخ را بر تابوت برنامه‌های کمک‌رسانی ما خواهد زد.»

گوترش همچنین در سخنان روز دوشنبه‌اش هشدار داد که جهان روز به روز از امنیت کمتری برخوردار می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد که جنگ‌طلبان در مکان‌هایی مانند کنگو، غزه، میانمار، اوکراین و سودان با درخواست برای احترام بیشتر به حقوق بشر و صلح مخالفت کرده و چشمانشان را بر قوانین بین‌المللی می‌بندند.

او خطاب به حاضران در شورای حقوق بشر گفت که حمله به حقوق بشر اشکال مختلفی دارد و سپس درخواست‌های مکررش برای کاهش بدهی برخی از فقیرترین کشورهای جهان و هزینه‌های بیشتر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تکرار کرد.

دبیرکل سازمان ملل از آنروا، نهاد امدادرسانی به آوارگان فلسطینی، به عنوان «ستون فقرات» تلاش‌های کمک‌رسانی به غزه دفاع کرد. این در حالی است که مقام‌های ارشد اسرائیل خواستار برچیده شدن فعالیت این نهاد شده‌ و اعضای آن را به دست داشتن در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل متهم کرده‌اند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در نشست روز دوشنبه از «تلاش‌ها برای تضعیف مشروعیت» سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن انتقاد کرد.

او پیش از این نیز نسبت به وضعیت غیرنظامیان در غزه اظهار تاسف کرده و خواستار رعایت استانداردهای بین‌المللی شده بود. تورک روز ۱۲ دسامبر در گفتگویی با خبرنگاران اظهار کرد که برای تشریح وضعیت غزه کلمه مناسبی پیدا نمی‌شود و به نظر می‌رسد که این منطقه «در آستانه، یا فراتر از ویرانی و فروپاشی است».

نشست شش هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حالی آغاز به کار کرد که جهان با بحران‌های حقوق بشری فراوانی روبه‌رو است. در شرایط فعلی نه‌تنها پس از دو سال، پایانی برای جنگ روسیه و اوکراین متصور نیست بلکه خاورمیانه نیز درگیر جنگ اسرائیل و حماس است و نسبت به گسترش این درگیری هشدار داده می‌شود.

بیشتر از جهان