وزیر خزانه‌داری آمریکا: بحران اقتصادی در کرانه باختری می‌تواند پیامدهای منفی برای اسرائیل داشته‌ باشد

جنت یلن در یک نشست خبری در برزیل به خبرنگاران گفت در ارتباط با فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطینی به نتانیاهو هشدار داده است

جنت یلن در برزیل-Nelson ALMEIDA / AFP

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده، سه‌شنبه در برزیل اعلام‌ کرد در نامه‌ای ارسالی به بنیامین نتانیاهو، از او خواسته است برای تقویت اقتصاد فلسطین گام بردارد. 

وزیر خزانه‌داری آمریکا در این نامه به نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده‌ است که بحران اقتصادی در کرانه باختری می‌تواند پیامدهای منفی برای اسرائیل داشته‌ باشد.

یلن در متن این نامه اظهار نگرانی کرده‌ است که فروپاشی سیاسی و اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطینی به هرج‌ومرج شدید در کرانه باختری منجر شده و به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای می‌انجامد. 

موسسات معتبر اقتصادی اعلام‌ کرده‌اند که وضعیت اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از آغاز جنگ غزه بحرانی‌تر از همیشه است. 

عوامل متعددی در این وضعیت نقش دارند. 

یکی از آن‌ها، محدودیت‌های رفت‌وآمد است که کارهای تجارتی را کاملا مختل کرده‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان مجوز بسیاری از شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری برای کار در اسرائیل کاملا لغو شده‌اند و تشکیلات خودگردان فلسطینی که از این افراد مالیات می‌گرفت، دیگر نمی‌تواند از مالیات شهروندان کسب درآمد کند.

به گفته وب‌سایت خبری آکسیوس، اسرائیل در هفته‌های اخیر گام‌های محدودی با هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان برداشته است. از جمله می‌توان به موافقت با انتقال برخی از درآمدهای مالیاتی که از تشکیلات خودگردان فلسطین کسر می‌شد به یک حساب امانی در نروژ اشاره کرد. یلن گفت که از توافق بین اسرائیل و نروژ بر سر موضوع درآمد مالیاتی فلسطین خوشحال است.

جنت یلن در این کنفرانس مطبوعاتی در برزیل گفت: «ایالات متحده از دولت اسرائیل خواسته است تا درآمدهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک را به تشکیلات خودگردان فلسطین بدهد تا آن‌ها بتوانند از طریق این درآمد، اقتصاد در کرانه باختری را تقویت کنند.»‌ 

دو منبع آگاه به وب‌سایت آکسیوس گفتند که دولت بایدن مدت‌ها است که نگران فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ است و در همین زمینه به دولت بنیامین نتانیاهو فشارهای فراوانی وارد کرده‌ است. 

به گفته این منابع آگاه، جنت یلن در این نامه به نتانیاهو همچنین تاکید کرده است که اقتصاد و امنیت اسرائیل از ثبات و نشاط اقتصادی در کرانه باختری بهره خواهد برد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل به درخواست آکسیوس برای اظهار نظر درباره این نامه پاسخی نداده‌ است.

بیشتر از جهان