عملکرد چشم‌نواز نکونام در استقلال؛ آزادی خانه او است

سرمربی آبی‌پوشان در این فصل به تنها ستاره این تیم تبدیل شده است

خوشحالی جواد نکونام، سرمربی استقلال از برد این تیم مقابل سپاهان اصفهان، ۸ اسفند ۱۴۰۲‌ــ وب‌سایت استقلال

استقلال تهران در هفته هجدهم از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران موفق شد در یک رقابت حساس و مهم، سپاهان اصفهان، تیم سوم جدول، را با یک گل شکست دهد و با کسب ۳۹ امتیاز، جایگاهش را در صدر جدول مستحکم‌تر کند.

گل زیبای روزبه چشمی، هافبک ملی‌پوش آبی‌ها، به طلایی‌پوشان اصفهان پایان‌بخش شکست‌های متوالی آنان برابر سپاهان بود. با این حال به نظر می‌رسد جواد نکونام در صدرنشینی و بردهای استقلال در این فصل بیش از هر فرد دیگری تاثیرگذار است.  

نگاهی به فهرست بازیکنان استقلال در این فصل و حضور برخی نام‌های نه‌چندان مطرح و باکیفیت در ترکیب این تیم مقابل سپاهان، نشان می‌دهد که سرمربی آبی‌ها با اتخاذ تاکتیک‌هایی متناسب با ظرفیت‌های این تیم و البته رو آوردن به بازی درگیرانه، عملکرد کم‌نقص در دفاع و استفاده از تک‌موقعیت‌ها، موفق شد در شرایطی که درگیری‌هایش با مدیرعامل این تیم به اوج رسیده، بهترین نتایج را کسب کند و به‌تنهایی به ستاره تیمش تبدیل شود.

محبوب‌ترین چهره این روزهای هواداران استقلال در طراحی، اجرای این سبک بازی که شبیه مدل محبوب کارلوس کی‌روش است، به‌حدی از تبحر رسیده که در فصل جاری موفق شده است در تمامی بازی‌های خانگی استقلال به پیروزی برسد و ورزشگاه آزادی را به قلمرو رسوخ‌ناپذیرش تبدیل کند.

جواد نکونام که پس از سال‌ها بازی در سطح اول فوتبال اسپانیا و کسب تجربه به ایران بازگشته، پیش از استقلال در تیم‌های فولاد خوزستان و نساجی مازندران هم نتایجی درخشان گرفته و چهره‌ای مقتدر را از خود در فوتبال ایران ثبت کرده است تا با استفاده از این کاریزمای ذاتی، حالا بتواند بازیکنی مانند مهرداد محمدی را که از روزهای اوج فاصله گرفته است، نیمکت‌نشین کند.

حسین حسینی، سنگربان آبی‌ها، نیز در یک روز خوب دیگر این فصل از مسابقات لیگ برتر، موفق شد برای دهمین‌بار دروازه‌اش را بسته نگه دارد و به صدر جدول رقابت برای فتح دستکش طلایی راه یابد. او در یک صحنه مهم هم با مهار تک‌به‌تک مقابل علی‌اصغر اعرابی، نقشی مهم در پیروزی تیمش ایفا کرد.

اما در زمین مقابل، شاگردان ژوزه مورایس پرتغالی در این دیدار کاملا شبیه لشکر شکست‌خورده بودند و ششمین شکست متوالی آنان در بازی‌های اخیر و ورودشان به بحران کامل درحالی رقم خورد که استقلالی‌ها هر زمان اراده می‌کردند، توپ و میدان را به‌دست می‌گرفتند و بازی را می‌چرخاندند.

 مورایس با سابقه دستیاری مورینیو و البته تجربه سرمربیگری الهلال عربستان سعودی که موجب شد با قراردادی چشمگیر و هنگفت راهی اصفهان شود، در دو فصل همراهی با یکی از گران‌قیمت‌ترین تیم‌های باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران نتوانست انتظارات هواداران پرشور سپاهان را براورده کند؛ هوادارانی که در این فصل هنوز از شکست تیم پرستاره‌شان مقابل تیم‌هایی مانند ملوان، آلومینیوم و شمس‌آذر که احتمالا بودجه یک فصل آنان معادل ارزش سه بازیکن سپاهان است، شگفت‌زده‌اند و اکنون صدای اعتراضشان به‌وضوح شنیده می‌شود.

در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد مدیران فولاد مبارکه سپاهان اصفهان باید برای آینده مورایس که انواع و اقسام دغدغه‌های غیرفوتبالی دارد و دائم به فکر خروج از ایران و انتقال به تیم‌های پرتغالی و سعودی است و در استخدام بازیکنان خارجی بی‌کیفیت هم رکوردی عجیب به ثبت رسانده است، تصمیمی تازه بگیرند تا در ادامه فصل جاری لیگ، رسیدن به سهمیه آسیایی هم برای طلایی‌پوشان دست‌نیافتنی نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از عملکرد ضعیف بازیکنان خط دفاعی سپاهان اصفهان هم که با قراردادهایی گزاف به این تیم منتقل شدند، نباید گذشت. دانشگر و یزدانی به‌عنوان اخراجی‌های استقلال که در زمان مدیریت محمدرضا ساکت به اصفهان رفتند، در این فصل انواع و اقسام اشتباهات فردی را مرتکب شدند که آخرین نمونه‌های آن اخراج متوالی این دو بازیکن در بازی‌های رفت‌وبرگشت مقابل الهلال عربستان سعودی بود.

سیاوش یزدانی که زمانی مدعی بود باید مهره ثابت در ترکیب تیم ملی ایران باشد، در سال‌های اخیر با اشتباهاتی مانند گل‌به‌خودی مقابل پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی، خطای پنالتی دقیقه ۹۰ روی شهریار مغانلو با پیراهن استقلال، دو خطای پنالتی و اخراج برابر پرسپولیس با پیراهن سپاهان، اخراج در بازی مقابل الهلال و کری‌خوانی یا اشتباه روی گل استقلال در بازی سه‌شنبه، نشان داد که نمی‌تواند جایگاه مناسبی داشته باشد.

در دیگر رقابت‌های هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب استقلال، امروز چهارشنبه ۹ اسفند برای کسب عنوان قهرمانی، در اصفهان مهمان ذوب‌آهن خواهد بود. تراکتور هم با استقلال خوزستان، شمس‌آذر قزوین با مس رفسنجان، آلومینیوم اراک با هوادار و پیکان نیز با صنعت نفت آبادان مسابقه می‌دهند.

در دیگر دیدارهای روز سه‌شنبه، علاوه بر بازی استقلال و سپاهان، ملوانی‌ها هم در خوزستان با فولاد به تساوی یک‌ــ‌یک رسیدند و گل‌گهر سیرجان نیز با برد سه بر هیچ مقابل نساجی، این تیم محبوب مازندرانی را با بحرانی تازه مواجه کرد.

بیشتر از فوتبال