برد مهم پرسپولیس مقابل جادوگران و طلسم‌بازها

پیش از این شمار زیادی از فوتبالیست‌ها، مجریان و خبرنگاران ورزشی ایفای نقش مدعیان جادوگری در فوتبال ایران را تایید کرده‌اند

پوستری که باشگاه پرسپولیس برای دیدار با ذوب‌آهن طراحی کرده، در کنار تصاویر دعاهای کشف‌شده در رختکن این تیم، ۹ اسفند ۱۴۰۲

پرسپولیس تهران روز چهارشنبه ۹ اسفند با ارائه یک بازی زیبا  در اصفهان، موفق شد تیم ذوب‌آهن را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد تا در پایان هفته هجدهم، فاصله سه امتیازی آن با تیم رقیب همشهری در صدر جدول لیگ برتر حفظ شود.

اما اتفاقی که پیش از آغاز این مسابقه در رختکن پرسپولیسی‌ها رخ داد، برای بسیاری از هواداران فوتبال در ایران حیرت‌انگیز و باورنکردنی بود؛ اینکه مدیران و مربیان تیم ذوب‌آهن اصفهان همچنان با افرادی که ادعای «جادوگری» و طلسم تیم رقیب را دارند، همکاری می‌کنند و در این بازی هم نوشته‌هایی مجهول شبیه به دعا یا طلسم را در رختکن تیم رقیب گذاشته بودند. اقدامی که اعضای کاروان پرسپولیس پس از کشف آن به‌شدت معترض شدند و ناظر بازی را فراخواندند که بنا به گزارش روزنامه فرهیختگان، در ادامه به حمله ماموران پلیس به بازیکنان تیم پرسپولیس و ورود غیرقانونی آنان به رختکن این تیم منتهی شد.

حمله به کاروان تیم‌های رقیب، پرتاب سنگ و نارنجک دستی به سمت تماشاگران یا اتوبوس تیم‌های مهمان، ایجاد سروصدای فراوان مقابل هتل محل اقامت تیم‌ها در شب مسابقات، آلوده کردن آب‌ نوشیدنی بازیکنان تیم مهمان یا دادن رشوه و سکه به داوران مسابقات فوتبال از جمله حواشی سال‌های اخیر در اصفهان بوده که مدیران صنایع اصفهان که مالک باشگاه‌های این شهرند، برای کسب سه امتیاز بازی‌ به آن‌ها متوسل می‌شوند؛ اما حالا به نظر می‌رسد که باید توسل به خرافات و طلسم و جادوگری را هم به این فهرست اضافه کرد.

امید عالیشاه، کاپیتان پرسپولیس، پس از پایان بازی چهارشنبه و برد مقابل ذوب‌آهن، تصاویر پیدا شدن برگه‌های حاوی دعا و طلسم را که در گوشی داشت، به خبرنگاران نشان داد و گفت: «این یک مشکل و آفت بزرگی است که در فوتبال ما ریشه کرده است. چرا ما از استعدادهای فوتبالمان اینقدر ناامید شدیم و به توانایی‌های آنان اعتقاد نداریم که چنین کارهایی می‌کنیم؟ یکهو رختکن میزبان و مهمان را عوض می‌کنند و بعد روی سر در رختکن، چند برگه خرافات و ورد و از این‌جور چیزها پیدا می‌کنیم. این کارها در شان فوتبال ما نیست. زشت و زننده است. من امروز واقعا متاسف شدم.»

در فوتبال ایران استفاده از افرادی که ادعای جادوگری یا توانایی ارتباط با ارواح و اجنه برای تغییر نتایج مسابقات را دارند، سابقه‌ای طولانی دارد و پیش از این هم بسیاری از فوتبالیست‌ها، مربیان، خبرنگاران و مجریان تلویزیونی آن را افشا کرده بودند. از جمله عادل فردوسی‌پور، مجری و تهیه‌کننده برنامه منحل‌شده ۹۰، که آ‌ذر ۱۳۹۵ در گفت‌وگو با خداداد عزیزی، ستاره سابق فوتبال، به آن پرداخت و گفت: «یک مربی داشتیم که آب در دهانش می‌ریخت و قرقره می‌کرد، سپس آن را در نقطه‌ای خاص از زمین فوتبال می‌ریخت و ورد می‌خواند یا مربی دیگری بود که نام مادر بازیکنان را از آن‌ها می‌پرسید تا به جادوگر بدهد و مثلا سطح کیفی بازیکنان را بالا ببرد.»

خداداد عزیزی هم در تایید این سخنان، به فردوسی‌پور گفت: «بله، مثلا یک مدیر فوتبالی بود که ادعا می‌کرد روح احضار می‌کند. اول هر مسابقه هم می‌پرسید بهترین بازیکن تیم حریف کیست و سپس سرش را داخل یک پلاستیک خالی می‌کرد، نام بازیکن را به زبان می‌آورد، نایلون را می‌چرخاند، می‌بست و می‌گفت کار این بازیکن تمام است! یا یک روز با تیمی بازی داشتند که مدیران آن باشگاه هم از جادوگر استفاده می‌کردند و برای باطل کردن سحر رقیب، بطری‌های حاوی ادرار بازیکنانشان را در گوشه‌های زمین فوتبال خالی کردند و جادوگر ادراری بر جادوگر فوتی پیروز شد. این‌ها را به چشم خودم دیدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عزیزی که سابقه سرمربی‌گری چندین تیم لیگ برتری را در کارنامه دارد، در این گفت‌وگو افزود: «در نمونه‌ای دیگر، مدیرعامل یک باشگاه لیگ برتری می‌گفت فلان مربی از من خواسته است با آن جادوگر قرارداد ببندم، چون دلیل اصلی قهرمانی تیمش در فصل قبل را همین جادوگر می‌دانست. بعد که مدیرعامل با این جادوگر صحبت کرد، او مدعی شد که یک لشکر جن دارد و در زمان برگزاری بازی‌ها، لشکرش را احضار می‌کند تا به روی بازیکنان حریف بیفتند و آن‌ها را سنگین می‌کنند تا ببازند. برخی از این جادوگرها هم حتی به مربیان دستور تعویض می‌دادند و مثلا می‌گفتند فلان بازیکن را در دقیقه ۷۰ بیرون بیاور و خداداد را به جای او وارد زمین کن. چندین بازیکن می‌توانند شهادت دهند که در مسابقات مختلف، چه خوب بازی می‌کردند و چه بد، راس یک زمان خاص و ثابت تعویض می‌شدند.»

در نمونه‌ای دیگر، حمید جعفری، کاپیتان سابق تیم سایپا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از وجود فردی با نام اختصاری «الف.الف» در این باشگاه تهرانی خبر داد که مدعی جادوگری در فوتبال بود و نزد فردی دیگر با نام خانوادگی «مرتضایی» در شهر گنبد آموزش دیده بود. بر اساس گفته‌های کاپیتان باشگاه سایپا، «م.ج» که به نظر می‌رسد مجید جلالی، سرمربی نامدار ایرانی، باشد، در سال ۱۳۸۳ و در باشگاه پاس تهران با همین فرد مدعی جادوگری همکاری می‌کرد. حمید جعفری می‌گوید که «گروهی از علمای قم» هم این شخص را به‌خوبی می‌شناختند.

در مهر ۱۴۰۰، هم پس از آنکه درباره همکاری شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، با جادوگران و طلسم‌بازها شایعاتی مطرح شد، نادر فریادشیران، مربی و بازیکن سابق تیم ملی ایران، در برنامه‌ای تلویزیونی با تایید این خبر، از فردی به نام «امیر اسکندری» که به آیین درویشی معتقد و مدعی جادوگری است، سخن گفت و توضیح داد: «سال‌ها قبل از آنکه این آدم وارد فوتبال شود، در فدراسیون وزنه‌برداری با او همکاری می‌کردند. مجتبی تقوی هم زمانی که سرمربی سایپا بود، با امیر اسکندری کار می‌کرد و باشگاه‌های دیگری مانند پاس و سایپا هم در مقاطعی با این شخص همکاری داشتند. او حالا با فدراسیون فوتبال همکاری می‌کند. ما برای نجات فوتبالمان باید از خرافات فاصله بگیریم و دنبال کارهای علمی باشیم. خوبان عالم هم این آدم‌ها نیستند و کسی برای موفقیت در فوتبال به نفس یا قلم آن‌ها نیاز ندارد.»

گفتنی است عزیزی خادم در مدت مدیریتش بر فدراسیون فوتبال ایران، بارها در مصاحبه‌هایش از واژه‌هایی نظیر «مقربان درگاه الهی و خوبان عالم» استفاده می‌کرد. سعید اکبری، خبرنگار حوزه فوتبال و مدیر رسانه‌ای برکنارشده تیم استقلال تهران در فصل جاری، نیز پیش از این در وبلاگ شخصی‌اش، سخنان افشاگرانه نادر فریادشیران را تایید کرده بود.

این در حالی است که در دو دهه گذشته، بارها ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های ورزشی تلویزیون ایران منتشر شدند که نشان می‌دادند عوامل تیم‌های فوتبال پیش از آغاز مسابقات مایعاتی نامشخص را درون دروازه زمین‌های فوتبال لیگ برتر یا لیگ‌های دسته‌ پایین‌ می‌ریزند.

خبرگزاری انصاف‌نیوز هم اسفند ۱۳۹۶ در گزارشی نوشت که برخی جادوگران حاضر در فوتبال ایران به مربیان تیم‌ها یک کت یا پیراهن هدیه می‌دهند و ادعا می‌کنند تا زمانی که مربی‌ با آن لباس‌ کنار زمین حاضر شود، بردش حتمی خواهد بود. استفاده دائمی و پرتکرار جواد نکونام، سرمربی فعلی استقلال تهران، از یک پیراهن مشکی در مسابقات مختلف تیم‌های استقلال یا فولاد خوزستان و نساجی مازندران در سال‌های گذشته، احتمال حقیقت داشتن این شایعه را پررنگ کرده است.

بیشتر از فوتبال