شانزدهمین دور مجلس ملی پاکستان آغاز به کار کرد

نواز شریف، بلاول بوتو، آصف‌علی زرداری و مولانا فضل‌الرحمان در مراسم سوگند وفاداری و آغاز به کار مجلس ملی پاکستان حاضر شدند

اعضای شانزدهمین دور مجلس ملی پاکستان-juipakofficial/X@

دو هفته پس از انتخابات جنجالی در پاکستان، اعضای مجلس ملی این کشور روز پنجشنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه)، با برگزاری مراسم سوگند وفاداری، آغاز به کار کردند. در مراسم سوگند وفاداری اعضای مجلس ملی پاکستان، ۳۰۲ نفر از مجموع ۳۳۶ عضو این مجلس حضور داشتند. شماری از اعضای حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و دیگر احزابی که به نتایج انتخابات اعتراض دارند در مراسم سوگند وفاداری حاضر نشدند.

به گزارش رسانه پاکستانی دان نیوز، نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین و رهبر حزب مسلم لیگ نواز پاکستان، آصف‌علی زرداری، رئیس جمهوری پیشین، بلاول بوتو، وزیر خارجه پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان، مولا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلامی پاکستان در مراسم سوگند وفاداری و آغاز به کار مجلس ملی این کشور حضور داشتند. با وجود آنکه اعتراض هواداران و نمایندگان حزب تحریک انصاف در بخش‌هایی از پاکستان به نتایج انتخابات جریان دارد، شماری از افراد کلیدی این حزب از جمله گوهر خان، علی محمد خان، عمر ایوب خان و شیر افضل مروت در مراسم سوگند وفاداری در مجلس ملی پاکستان حضور یافتند. حزب تحریک انصاف، کمیسیون انتخابات پاکستان را به تقلب در نتایج انتخابات به نفع حزب مسلم لیگ نواز متهم کرده است.

گوهر خان در سخنانی که در مراسم سوگند وفاداری ایراد کرد، با اشاره به محدودیت‌های شدید وضع‌شده علیه حزب تحریک انصاف در فضای سیاسی پاکستان گفت: «نشان انتخاباتی حزب ما ممنوع شد، رهبر ما در سه مورد به حبس محکوم شد، اما ملت نشان داد که محبوب‌ترین رهبر کشور تنها عمران خان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور بازداشت عمران خان پس از آنکه دادگاهی در اسلام‌آباد او را در اوت سال گذشته به فروش هدایای دولتی در زمان نخست‌وزیری‌اش متهم کرد، صادر شد. تلاش برای بازداشت عمران خان اعتراض‌های گسترده‌ای را در پاکستان به دنبال داشت که در نتیجه آن بخش‌هایی از شهرهای بزرگ اسلام‌آباد، لاهور و چند شهر دیگر شاهد خشونت میان پلیس و معترضان بودند. عمران خان پس از آنکه بازداشت و زندانی شد، به فساد و اختلاس در پرونده معروف به «قادر تراست» که یک سازمان رفاهی و خیریه غیردولتی است نیز متهم شد. در ادامه، دادگاه پاکستان عمران خان و همسرش بشرا بی‌بی را به «ازدواج غیراسلامی» متهم کرد.

عمران خان به اتهام فروش هدایای دولتی به سه سال زندان، به اتهام اختلاس و افشای اسرار دولتی، به ۱۰ سال زندان و به اتهام ازدواج غیراسلامی به ۷ سال زندان محکوم شده است. حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از طرف کمیسیون انتخابات و دادگاه این کشور از شرکت در انتخابات منع و استفاده از نشان انتخاباتی این حزب نیز ممنوع اعلام شد.

با این حال، از ۳۳۶ کرسی مجلس ملی پاکستان، ۱۰۳ کرسی به نمایندگان مورد حمایت حزب تحریک انصاف تعلق گرفت. ائتلاف حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو و حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف باعث شد تا اکثریت کرسی‌های مجلس ملی به این ائتلاف تعلق بگیرند. قرار است براساس این ائتلاف، شهباز شریف، نامزد کرسی نخست‌وزیری و آصف‌علی زرداری، نامزد کرسی ریاست جمهوری پاکستان شود. سران دو حزب قدرتمند پاکستان اعلام کردند که به زودی دولت جدید تشکیل خواهد شد و به بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور رسیدگی خواهند کرد.

بیشتر از جهان