خیز جمهوری اسلامی برای تسلط بیشتر بر دریای سرخ با ارسال پهپاد به سودان

هدف جمهوری اسلامی از ارسال پهپاد برای ارتش سودان این است که با تقویت روابط با خارطوم، در دریای سرخ بیشتر اعمال قدرت کند

در پی ادامه جنگ داخلی سودان، جمهوری اسلامی ایران روند ارسال پهپاد برای ارتش سودان را تسریع کرده است، که به گفته مقام‌های آگاه آمریکایی و عرب، این به‌معنای متحدی جدید برای تهران است تا در دریای سرخ اعمال قدرت کند.

به گزارش سمافور، درگیری نیروهای مسلح سودان (SAF) با گروه شورشی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) فرصتی برای تهران ایجاد کرده است تا روابط دیپلماتیک با خارطوم را از سر بگیرد و احتمالا به تغییر جهت راهبردی سودان به سمت غرب پایان دهد.

تهران در ماه‌های اخیر، در راستای تقویت روابط با خارطوم، ارسال پهپاد برای ارتش سودان را آغاز کرده است. بلومبرگ ماه گذشته از ارسال اولین محموله پهپادهای ایران به سودان خبر داد. پیش‌بینی می‌شود که ارتش سودان برای مقابله با عملیات تهاجمی نیروهای پشتیبانی سریع از پهپادهای مهاجر‌ـ۶ استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آگاه آمریکایی و عرب به سمافور گفتند به عقیده آن‌ها، هدف جمهوری اسلامی این است که از روابط با ارتش سودان برای تقویت ائتلاف منطقه‌ای تهران استفاده کند و در آبراه‌های راهبردی دریای سرخ بیشتر اعمال قدرت کند.

پیش از انقلاب سودان در سال ۲۰۱۶، در دوره حکومت عمرالبشیر بر سودان، جمهوری اسلامی از این کشور به‌عنوان گذرگاهی برای انتقال تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین، استفاده می‌کرد. به گفته منابع اسرائیلی، جمهوری اسلامی تدارکات نظامی را از طریق دریای سرخ و از راه زمینی از سودان و مصر ارسال می‌کرد.

پس از آغاز جنگ غزه، جمهوری اسلامی از دریای سرخ برای افزایش فشار بر اسرائیل و آمریکا استفاده کرده است. حوثی‌های یمن که پهپاد، موشک کروز و اطلاعات از تهران دریافت می‌کنند، کشتی‌های تجاری غربی را که از دریای سرخ عبور می‌کنند هدف قرار می‌دهند؛ و سودان می‌تواند جاپای دیگری برای تهران فراهم کند تا موقعیت منطقه‌‌ای‌اش را تقویت کند و احتمالا مانع تردد دریایی شود.

سمافور در ادامه می‌نویسد جنگ غزه شبکه متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی، موسوم به «محور مقاومت»، را به تیتر خبرها آورده است. اما در واقع تهران دهه‌ها است مشغول ایجاد این ائتلاف بوده است و اعمال نفوذ، اگر نگوییم تسلط، بر آبراه‌های راهبردی خاورمیانه‌ــ از جمله خلیج فارس، کانال سوئز، و تنگه باب‌المندب، در مرکز راهبرد جمهوری اسلامی قرار دارد.

به عقیده مقام‌های آمریکا و خاورمیانه، سودان جبهه دومی ایجاد می‌کند تا نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در دریای سرخ به چالش کشیده شوند.

تحلیلگران مسائل خاورمیانه و آفریقا معتقدند جنگ داخلی سودان به تقسیم این کشور منجر خواهد شد و جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر نشان داده که در استفاده از بی‌ثباتی برای ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن ماهر بوده است. تحلیلگران می‌گویند ممکن است الگویی مشابه این کشورها در سودان نیز به کار گرفته شود.

مقام‌های ایرانی و سودانی در ماه‌های اخیر از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور ابراز مسرت کرده‌اند اما به همکاری نظامی اشاره‌ای نکرده‌اند.