در سردترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم رای نیاورد

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۰ گفته بود اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم کشورهای دیگر در انتخابات شرکت کنند نشان‌دهنده عدم اعتماد آن‌ها به نظام سیاسی است

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۲ اسفند اعلام کرد که از میان بیش از ۶۱ میلیون شهروند واجد شرایط برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بیش از ۲۵ میلیون نفر، معادل ۴۱ درصد، مشارکت کرده‌اند که این رقم گویای کم‌ترین میزان مشارکت مردمی در تمامی دوره‌های انتخابات جمهوری اسلامی است.

تا پیش از انتخابات دیروز، انتخابات سال ۱۳۹۸، که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا در ایران برگزار شد و بنا بر آمار دولتی با مشارکت ۴۲.۴۷ درصدی واجدین شرایط به پایان رسید، سردترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد.

همچنین خبرگزاری مهر میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات روز گذشته را ۲۴ درصد اعلام کرد، و بر این اساس کمترین میزان مشارکت انتخاباتی مردم پایتخت در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ رقم خورد.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان ایرانی و منتقدان جمهوری اسلامی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از حوزه‌های رای‌گیری شهرهای مختلف، که اثری از حضور مردم در آن‌ها دیده نمی‌شود، نسبت به آمار ۴۱ درصدی مشارکت در انتخابات ابراز تردید کردند و با اشاره به مواردی چون نیاز نداشتن به شناس‌نامه و امکان رای با کد ملی، خرید‌ و فروش پرشمار کد ملی و شناس‌نامه در شهرها و روستاهای مختلف، ثبت بی‌اجازه کدملی شماری از شهروندان در سامانه انتخابات، حذف اخبار اولیه درباره مشارکت پایین مردمی از وب‌سایت‌های دولتی ایرنا و ایسنا و راه‌یابی بسیاری از کاندیداها با کسب تنها ۵ تا ۷ درصد آرای شهرهای خود به مجلس شوری اسلامی، نظام جمهوری اسلامی را به دست‌کاری در آمار واقعی شرکت‌کنندگان متهم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درشرایطی که رسانه‌های حکومتی مانند خبرگزاری فارس یا روزنامه همشهری، آمار دولتی مشارکت ۴۱ درصدی را به معنای شکست مخالفان نظام و حمایت مردم ایران از جمهوری اسلامی تلقی کردند و آن را جشن گرفتند، شماری از ایرانیان با انتشار ویدیویی از سخنرانی پیشین رهبر جمهوری اسلامی که مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات را به منزله «ننگ برای هر نظام سیاسی» تعبیر کرده بود، جمهوری اسلامی را بازنده اصلی این انتخابات معرفی کردند.

رهبر جمهوری اسلامی، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، در یک سخنرانی عمومی گفته بود: «ننگ است برای یک ملت که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۵ درصد یا ۴۰ درصد آنان شرکت می‌کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسى‌شان نه اعتماد دارند، نه اعتنا دارند و نه امید دارند. به شهروندان آمریکایی گفتند به چه کسی رای می‌دهید؟ گفته بودند چه فایده، چه فرقی می‌کند؟ به هیچ‌کس.»

بر اساس آمار اعلام‌شده وزارت کشور، در حوزه انتخاباتی رشت و خمام، محمدباقر نوبخت، کاندیدای اصلاح‌طلب و سخن‌گوی دولت حسن روحانی نتوانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد. همچنین در شرایطی که واجدان شرایط برای رای دادن در مرکز استان گیلان ۷۰۳ هزار و ۵۱۱ نفر بودند، جبار کوچکی‌نژاد با کسب ۴۵ هزار و ۶۱۴ رای موفق شد به نمایندگی از حوزه رشت و خمام به مجلس راه یابد که نشان‌دهنده اعتماد تنها ۶.۵ درصد مردم به او است.

در حوزه انتخابات رباط‌‌‌ کریم و بهارستان در استان تهران نیز حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس یازدهم و از حامیان و طراحان اصلی لایحه سرکوبگرایانه «عفاف و حجاب»، موفق به ورود مجدد به مجلس نشد.

همچنین از دیگر حواشی مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، می‌توان به ناکامی صادق آملی لاریجانی، رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حضور مجدد در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد. او که ۹ سال رئیس قوه قضاییه بود و از اهالی مازندران است، در انتخابات مجلس خبرگان در این استان در میان ۵ کاندیدا پنجم شده است.

از سوی دیگر، تا ظهر روز شنبه آرای ۱۹۰۰ شعبه از ۵ هزار شعبه موجود در تهران شمارش شد که بر اساس آن سید محمود نبویان، حمید رسایی، امیرحسین ثابتی، محمدباقر قالیباف، روح‌الله ایزدخواه، رضا تقی‌پور، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری، سیدعلی یزدی‌خواه، کامران غضنفری، علی خضریان، مالک شریعتی نیاسر، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ابوالفضل زهره‌وند، ریحانه اخلاقی، حسین نجابت، عبدالحسین روح‌الامینی، صالح اسکندری، زهره‌سادات لاجوردی، مرتضی محمودی، علیرضا سلیمی و زهره طبیب‌زاده نوری که همگی از جناح اصولگرا هستند، نفرات اول تا سی‌ام را تشکیل می‌دهند. در این فهرست خبری از کاندیداهای اصلاح‌طلب مانند علی مطهری نیست.